اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۵/۱۳ - ۰۱:۰۱:۲۷
کد خبر: ۱۲۶۸۵۳

 تسهیلات جدید گمرک برای ترخیص کالاهای اساسی

رییس کل گمرک ایران با بیان اینکه مقرر شده کالاهای اساسی و اقلام دارویی بدون معطلی پس از ورود به گمرک با طی کردن مراحل اداری به کارخانجات و انبارهای مربوط فرستاده شود، گفت: ۱۴میلیون و ۵۲۵ هزار تن کالا در یازده ماهه اخیر ترخیص شده است. فرود عسگری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: در خصوص ترخیص کالا به خصوص مواد اولیه، تصمیمات خوبی گرفته‌ایم، در 11 ماه اخیر چهارده میلیون و پانصد و بیست و پنج هزار تن ترخیص کالا داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دو و سه دهم افزایش ثبت شده است. وی با بیان اینکه مقرر شده کالاهای اساسی و اقلام دارویی بدون معطلی پس از ورود به گمرک با طی کردن مراحل اداری به کارخانجات و انبارهای مربوط فرستاده شود، گفت: 14میلیون و 525 هزار تن کالا در یازده ماهه اخیر ترخیص شده است.  رییس کل گمرک ایران افزود: برای کمک به بخش تولید و کالاهای اساسی تصمیماتی همچون ابلاغ بسته‌های حمایتی به منظور افزایش نقدینگی ابلاغ شده، به‌گونه‌ای که واردکنندگان می‌توانند کالاهای خود را 6 ماهه به شرط 70 درصد ترخیص و 30 درصد پس از تسویه ترخیص نمایند. عسگری تصریح کرد: برای کالاهای اساسی و دارویی با تفاهمنامه‌ای که با وزارت بهداشت امضا شده قرار بر این است که ترخیص 4 ماهه صورت پذیرد؛ یعنی اقلام دارویی بدون معطلی پس از ورود به گمرک با طی کردن مراحل اداری به کارخانجات و انبارهای مربوط فرستاده شود.

 2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در ایران عملیاتی شد

فارس| رییس انجمن سرمایه‌گذاری اتاق ایران با اشاره به کاهش 80 درصدی تقاضای سرمایه‌گذاری خارجی، گفت: ماه گذشته میزان درخواست سرمایه‌گذاری خارجی در کشور 67 میلیون دلار بوده در حالی که ماه‌های قبل‌ از آن این میزان حدود 600 تا 700 میلیون دلار بود. حسین سلیمی گفت: وضعیت درخواست سرمایه‌گذاری خارجی در ایران تا خرداد ماه امسال خوب بود اما بعد از آن درخواست‌ها کاهش یافته است. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: شرکت‌های کوچک اروپایی برای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران مشکلی ندارند اما شرکت‌های بزرگ که ارتباطاتی با امریکا دارند بعد از تحریم‌ها امکان فعالیت و سرمایه‌گذاری در ایران را ندارند. رییس انجمن سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: میزان سرمایه‌گذاری‌های مصوب نسبت به سرمایه‌گذاری‌های عملیاتی شده همواره 2 تا 3 برابر بیشتر است به‌طوری که تا پایان سال 96 حدود 8 میلیارد سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شد و مجوز گرفت اما فقط 2 میلیارد دلار آن عملیاتی شد. سلیمی بیان داشت: در تیر ماه گذشته حدود 67 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شد در حالی‌که نسبت به ماه‌های قبل‌تر که سرمایه‌گذاری‌های مصوب حدود 600 تا 700 میلیون دلار بود حدود 80 درصد کاهش داشته است. وی گفت: بیشترین تقاضای سرمایه‌گذاری از سوی کشورهای اروپایی مثل آلمان و فرانسه و همچنین آسیایی مثل افغانستان است که در حال حاضر شرکت‌های بزرگ فرانسوی مثل توتال از ایران خارج شده‌اند و شرکت‌های خودروسازی فرانسوی بعد از اعلام تحریم‌ها یا از ایران خارج شدند یا در حال خروج از کشورمان هستند. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: به نظر می‌رسد با آغاز تحریم‌ها سرمایه‌گذاری خارجی در ایران محدود به شرکت‌های کوچک اروپایی و همچنین شرکت‌هایی از کشورهای آسیایی از جمله افغانستان شود. وی افزود: یکی از مشکلات سرمایه‌گذاری خارجی در ایران نقل‌وانتقال پول است که با توجه به مصوب نشدن قانون FATF نقل‌وانتقال پول برای شرکت‌های سرمایه‌گذار در ایران با مشکل مواجه می‌شود.

 برخورد با  سوءاستفاده‌کنندگان  از قوانین ارزی

تسنیم| مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی در یادداشتی اینستاگرامی به اقدامات فوری وزارت اقتصاد برای رسیدگی به وضعیت اقتصادی کشور اشاره کرد و نوشت: سیاست دولت، ایجاد انضباط و ثبات در نظام اقتصادی کشور است.

دولت براین اعتقاد است که «مردم باید بدانند و از روندهای اصلاحی یا اقدامات آتی باخبر باشند.»

شفافیت و مبارزه جدی با فساد، رانت در کنار ایجاد مشوق‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای پویا، امن و کم‌ریسک از مهم‌ترین اولویت‌های کنونی کشور است.

وزارت امور اقتصادی و دارایی بدون هیچ معذوریت و ملاحظه‌ای اقدامات اجرایی اصلاحی را به انجام می‌رساند.

با تایید ریاست‌جمهوری به‌منظور هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه، تامین مالی بخشی از سرمایه‌گذاری‌های جدید و ترغیب سرمایه‌گذاران به حضور فعال‌تر در بازار سهام، از طریق کاهش هزینه مبادله سهام و حق تقدم سهام در بورس مقرر شد «در سال 1397، نرخ مالیات فروش سهام و حق تقدم سهام از نیم درصد به یک دهم درصد ارزش فروش سهام و حق تقدم کاهش یابد.» و اکنون این موضوع به تایید رسیده است.

همچنین جهت تشویق سرمایه‌گذاری بیشتر شرکت‌ها و ترغیب آنها به عدم تقسیم بخش بیشتری از سود اکتسابی و استفاده از منابع حاصل برای افزایش سرمایه و در نتیجه توسعه خطوط تولید و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و کاهش نیاز به اخذ وام از شبکه بانکی، مقرر گردید «در سال 1397، مالیات بر درآمد آن بخش از سود تقسیم‌نشده شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان بورس اوراق بهادار که به حساب سرمایه منتقل می‌شود (موضوع ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم) مشمول نرخ صفر باشد.»

برای ساماندهی نظام ارزی و تجاری کشور و به جهت برخورد قاطع با متخلفان، دستگاه‌های مجری موظف شده‌اند در زمان ثبت سفارش، سوابق افراد را از طریق گمرک بررسی کنند.

 

ارسال نظر