راه میان‌بر عبور از گزند امریکا

۱۳۹۷/۰۵/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۷۶۸

یک کارشناس اقتصاد گفت: از آنجاکه دلار امریکا بر اقتصاد جهان مسلط است، این کشور از ابزار دلار سوءاستفاده فراوانی می‌کند و از آن برای اعمال فشار بر کشورهایی که مطابق با میل آن عمل نمی‌کنند استفاده می‌کند. از این رو ما باید به دنیال راه‌هایی باشیم که بتوانیم امور مالی و بانکی خود را پیش ببریم. در این میان به نظر من پیمان‌های پولی دو جانبه یک راه میان بُر مقابله با گزندهای سیاسی و اقتصادی دلار امریکا برای کشور است.

هادی حق شناس، با اشاره به اهمیت پیمان‌های پولی دوجانبه، اظهار کرد: پیمان‌های پولی دو جانبه برای کشورهایی که در واقع در سنوات متمادی به دلار امریکا اتکا کرده‌اند، فوق‌العاده موثر است. چراکه امریکا به هر دلیل به عنوان یک اقتصاد واحد با سهم بیش از 20 درصدی در اقتصاد جهان به راحتی می‌تواند با ابزار دلار بر تراز تجاری کشورهای مختلف، تنبیه و تحریم‌ها اثرگذار باشد.

وی تصریح کرد: امروز غالب کشورهای دنیا در امریکا دارای ذخایر ارزی هستند، به عنوان مثال چین حدود 3000 میلیارد دلار ذخایر ارزی در امریکا دارد که به عنوان اوراق بهادار یا انواع دیگری از دارایی‌ها تبدیل شده است. از این روز به دلیل اینکه دلار امریکا بر اقتصاد جهان مسلط است از این ابزار دلار سوءاستفاده فراوانی می‌کند.

وی افزود: در مقابل دلار پس از پیمان ماستریخ، یورو شکل گرفت، اما واقعیت مساله این است که 25 کشور عضو اتحادیه اروپا (که حدود 18 کشور یورو واحد دارند) هنوز نتوانسته‌اند متناسب با ظرفیت اقتصادی اروپا متناسب با دلار رشد داشته باشند. بنابراین اکنون یورو یک ارز همپای دلار نبوده گرچه گام‌هایی در این راستا برداشته شده است.

این کارشناس اقتصاد یادآور شد: کشورهای آسیای جنوب شرقی، خلیج فارس و کشور آسیای میانه، به دنبال پیمان‌های محلی مانند «اکو»، «شانگهای» و... هستند اما همزمان به دنبال پول واحد بوده‌اند که البته در این مسیر موفق نبوده‌اند.

حق شناس بیان کرد: در چنین شرایطی کشورهایی که تحت فشار قرار می‌گیرند باید به دنبال راه‌هایی باشند که بتوانند از زورگویی امریکا به دلیل تاثیری که دلار امریکا بر اقتصادشان دارد، ‌جلوگیری کنند. به نظر من یک راه میان بُر این است که کشورها تبادل تجاری خود را با پول ملی انجام دهند. به عنوان مثال ایران با ترکیه، ایران با روسیه و... بتواند در مبادله تجاری مبنا پول ملی دو کشور باشد در چنین شرایطی قطعا از گزند تهدیدات دلار در امان خواهند بود. بنا بر آنچه گفته شد اکنون ایران هم در موقعیتی است که از پیمان‌های پولی بهره برده و به این ترتیب از گزندی که امریکا می‌تواند از جانب دلار برساند خود را حفظ کند این موضوع هم از بعد سیاسی اهمیت دارد هم اقتصادی. وی تاکید کرد: پیمان‌های پولی برای کشورهایی که با امریکا مشکل جدی دارند مانند ایران، روسیه، چین و... می‌تواند تحریم‌ها یا مجازات‌های امریکا را به حداقل ممکن برساند. در واقع می‌توان گفت اگر بتوان کالا را با کالا مبادله کرد یا همان تهاتر کالا صورت گیرد از بسیاری هزینه‌ها جلوگیری می‌شود.

وی گفت: چنین مبادله‌هایی برای دو کشور سود اقتصادی به همراه دارد.

 

ارسال نظر