اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۵۳۳

جزئیات شناسایی و دستگیری شهرام جزایری

ایسنا| ماموران گمرک بازرگان شب گذشته شهرام جزایری را از داخل یک دستگاه تریلر خروجی از کشور که حامل بار ترانزیتی بود، دستگیر کردند.

این تریلر ترکیه‌یی حامل بار عدس بود و از مبدا ترکمنستان عدس بارگیری کرده و قرار بود از کشورمان خارج شود، اما ماموران گمرک با رصد اطلاعات محموله و به کمک دستگاه‌های کنترلی ایکس‌ری کامیونی اقدام به اسکن محموله می‌کنند که پس از اسکن محموله مشخص می‌شود دو نفر در داخل بار تریلر مخفی شده‌اند.

با مشکوک شدن به محموله حاوی قاچاق انسان، ماموران گمرک اقدام به بازرسی کامل محموله کرده و موفق می‌شوند دو نفر را در داخل بار عدس شناسایی و به جرم قاچاق انسان و خروج غیرقانونی از کشور بازداشت کنند.

پس از بازداشت دو نفر یکی از افراد خود را به نام ف. ف و تبعه ایرانی معرفی و نفر بعدی خود را تبعه افغانستان و به نام حبیب ا... احمدی معرفی می‌کند، اما در بازجویی‌های بیشتر مدارکی برای شناسایی به ماموران گمرک ارائه نمی‌دهد.

بنابراین گزارش، با توجه به اینکه فرد دوم فاقد مدارک شناسایی بوده بررسی‌های بیشتر انجام و متهم جهت شناسایی بیشتر به نهادهای امنیتی تحویل داده می‌شود که نهایتا این فرد توسط نهادهای امنیتی شناسایی و در بررسی‌های بعدی اعلام می‌شود که فرد بازداشتی شهرام جزایری است. گمرک بازرگان در حال حاضر مجهز به دو دستگاه ایکس‌ری کامیونی است که یک دستگاه از این ایکس‌ری‌ها هفته گذشته به بهره‌برداری رسید و نخستین ایکس‌ری کامیونی ساخت داخل به شمار می‌رود که با حمایت گمرک در داخل کشور تولید و به بهره‌برداری رسیده است.

قرارداد عاملیت تسهیلات ارزی از منابع صندوق توسعه

فارس| در ۴ ماه نخست سال جاری تاکنون مبلغی حدود 15 میلیارد دلار برای پرداخت تسهیلات ارزی به صورت قرارداد عاملیت بین صندوق توسعه ملی و بانک‌های خصوصی و دولتی اختصاص یافته است.

صندوق توسعه ملی، مبلغ 14 میلیارد و 850 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به قرارداد عاملیت با 20 بانک کشور اختصاص یافته است که تاکنون مبلغی معادل 13 میلیارد و 150 میلیون دلار از آن با 17 بانک اجرا شده است.

ضمنا قرارداد عاملیت با بانک‌های پارسیان، انصار و گردشگری نیز در شرف انعقاد و اجرایی شدن است. جدول قراردادهای جدید از طریق وب‌سایت صندوق توسعه ملی به آدرس www.ndf.ir قابل دسترسی است.

با هدف حمایت از بخش خصوصی و نقش آفرینی موثر در توسعه کشور، حفظ منابع صندوق به عنوان سهم نسل‌های آینده از درآمدهای ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و تبدیل این منابع به سرمایه‌های زاینده و مولد سالانه قسمت عمده‌یی از منابع این نهاد اقتصاد کلان کشور برای ارائه تسهیلات ارزی به متقاضیان بخش خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی غیر دولتی از طریق عاملیت بانک‌های کشور اختصاص می‌یابد.

همواره انعقاد قراردادهای عاملیت ارزی و سپرده‌گذاری ریالی در بانک‌های عامل مطابق اساسنامه صندوق توسعه ملی، تکالیف قانونی بر مبنای منابع قابل تخصیص صندوق توسعه ملی و بر اساس درخواست‌های رسیده از سوی بانک‌ها، حوزه تخصصی بانک مورد نظر و عملکرد پیشین آن بانک در استفاده از منابع صندوق صورت می‌گیرد.

با تغییر افراد منتظر معجزه نیستیم

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس می‌گوید تغییر افراد نمی‌تواند بر کاهش نرخ دلار در بازار ارز معجزه‌آفرینی کند.

محمدرضا تابش، با اشاره به دلار 10 هزار تومانی در بازار آزاد اظهار کرد: با تغییر رییس بانک مرکزی این موضوع مخابره شده بود که همتی باعث کاهش قیمت دلار می‌شود، این در حالی است که ساختار سیستم برای مدیریت نرخ‌ها اصل است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس، تاکید کرد: افراد در فراز و فرود دلار، کاهش و افزایش ارزش پول ملی نقش ندارند.

نماینده مردم اردکان در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه دو عنصر ساختار و جو روانی بر قیمت‌ها اثرگذار هستند، گفت: در حال حاضر ساختار اقتصادی کشور فرسوده است و جو روانی منفی از سوی دشمنان، امریکا و ترامپ به جامعه پمپاژ می‌شود، به همین دلیل شاهد نوسانات در ارز و سکه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه افراد نمی‌توانند معجزه کنند، اظهار داشت: با این وجود اعتقاد دارم که تصمیمات خردمندانه ما می‌توانست جلوی التهابات را بگیرد، در راستای تصمیمات خردمندانه از ابتدا درباره بازار ثانویه و سامانه نیما تذکراتی داده‌ایم.

تابش در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، توضیح داد: باید در بازار ثانویه نیاز همه افراد به ارز تامین کنیم و از طرف دیگر تمام ایرادات سامانه نیما حل شود؛ اما مشکلات سامانه و بازار ثانویه حل نشد و شاهد نرخ و بازار سوم ارزی هستیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: انتظار می‌رود که رییس کل بانک مرکزی با شورای پول و اعتبار تصمیمات خردمندانه اتخاذ کنند و جلوی نوسانات را بگیرند.

 

ارسال نظر