اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۷۴۹

ژاپن با ۱۴۸میلیون نفر جمعیت ۳۵۰ هزار کارمند دارد

تسنیم| عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ثبات در سیاست‌ها و بازار ارز می‌تواند مسیر روشنی را برای تولید‌کننده بگشاید، گفت: هر قدر آشفتگی و بلاتکلیفی ایجاد شود آثار مخرب خود را در اقتصاد و تولید نشان می‌دهد.   سید مهدی مقدسی گفت: تکریم صنعتگر فقط نباید به اهدای لوح خلاصه شود بلکه رفع مشکلات اساسی تولید و صنعتگران مهم است.  وی با بیان اینکه ثبات در سیاست‌ها و بازار ارز می‌تواند مسیر روشنی را برای تولید‌کننده بگشاید، ادامه داد: هر قدر آشفتگی و بلاتکلیفی ایجاد شود آثار مخرب خود را در اقتصاد و تولید نشان می‌دهد.  عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: همه دست‌اندرکاران باید فضای سنگین اقتصادی کنونی را با هم‌افزایی و همفکری به فضای مثبت تبدیل کنند، زیرا تولیدکننده نیاز به ثبات و آرامش دارد.  وی گفت: اگر حجم بالای نقدینگی را کنترل کنیم و به سمت تولید ببریم نعمت و فرصت است در غیر این صورت، تهدید است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: باید از فعالان بخش خصوصی در این زمینه نظرخواهی کنیم.

مقدسی گفت: حدود 3میلیون نفر کارمند دولت در کشورمان داریم در حالی که ژاپن با 148 میلیون نفر جمعیت، 350 هزار کارمند دولتی دارد.  وی با بیان اینکه مخالف افزایش تعداد وزارتخانه‌ها هستیم، افزود: این موضوع مشکلی را حل نمی‌کند، ژاپن فقط 11وزارتخانه دارد.  مقدسی گفت: نظام مالیاتی ما از عدالت لازم برخوردار نیست و فرار مالیاتی زیاد داریم.  وی افزود: 85 درصد محصولات تجهیزات پتروشیمی در داخل کشور قابل ساخت است، اما واردات داریم و حدود 90درصد واگن باری در داخل کشور قابل ساخت است، اما وارد می‌کنیم و این خود تحریمی‌ها باید اصلاح شود.  مقدسی گفت: اولویت کار سفرا و دیپلمات‌های ما باید اقتصاد باشد و سیاست را در خدمت اقتصاد داشته باشند و نه عکس آن.  عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید فضا را برای بخش خصوصی واقعی فراهم کنیم.

مردم به رفتن سیف از بانک مرکزی رای دادند

تعادل| شب گذشته برنامه پایش در سوال نظرسنجی خود از مردم پرسید به نظر شما تغییر مدیر کدام دستگاه اجرایی مرتبط با اقتصاد ضروری‌تر است؟1- بانک مرکزی 2- سازمان برنامه و بودجه 3- وزارت اقتصاد

در پایان این نظرسنجی بیش از 50درصد از شرکت‌کنندگان (54.81درصد) سیف رییس کل بانک مرکزی را اولویت تغییر عنوان کردند و خواستار تقویت بانک مرکزی شدند. وزارت اقتصاد با 23.83 درصد و سازمان برنامه و بودجه با 21.36درصد اولویت دوم و سوم تغییر از دید مردم جهت بهبود وضع اقتصادی شدند.

در این برنامه محمد دهقان عضو هیات رییسه مجلس نیز اولویت تغییر را شامل حال سیف رییس کل بانک مرکزی عنوان کرد. البته طبعا این نظرسنجی دارای ایراداتی نیز هست، چراکه مخاطبان باید بین سه نفر از اعضای تیم اقتصادی یعنی سیف، نوبخت و کرباسیان به یک نفر رای می‌دادند در حالی که ممکن است انتقادات شامل حال هر سه نفر باشد که امکان چنین ابراز عقیده‌یی در این نظرسنجی گنجانده نشده بود.

شفافیت ارزی عامل کاهش هزینه نظارتی

ایسنا| معاون اقتصادی رییس‌جمهوری گفت: راه مبارزه اصلی با فساد، شفافیت است و هر چه شفافیت بیشتر شود جلو فساد گرفته خواهد شد و اعلام اطلاع مردم از ارز تخصیص یافته، شفافیت است و شفافیت نیز هزینه‌های نظارتی را کاهش می‌دهد. محمد نهاوندیان دیروز در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با بیان اینکه ظرفیت و استعداد انسانی استان کرمان از دیگر ظرفیت‌های آن بیشتر است، اظهار کرد: این جلسه آغاز خوبی برای استان کرمان و اقتصاد کشور که در شرایط ویژه‌یی قرار گرفته، خواهد بود. وی با تاکید بر اینکه در راستای ماموریت ویژه معاونت اقتصادی ریاست‌جمهوری، یکی از محورهای اصلی، حصول اطمینان از اجرای واقعی و کامل قانون بهبود فضای کسب و کار است، تصریح کرد: شاید شرایط ویژه‌یی که اقتصاد ما در آن قرار گرفته، ظرفیتی را برای رسیدن به هدف به ما بدهد و باید در این راستا تلاش کنیم که این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها را در ابتدا شناسایی و در راستای تحقق آن عمل کنیم.

نهاوندیان با تاکید بر اینکه دو برخورد می‌توان با مسائل داشت، اظهار کرد: هم می‌توانیم نیمه خالی لیوان را ببینیم که نتیجه آن افزایش ناامیدی در جامعه خواهد شد و هم اینکه نیمه پر لیوان را دید که در این راستا باید به یاد آوریم روزهای سخت گذرانده نظام از جمله هشت سال جنگ تحمیلی را. روزهای سختی که روزهای افتخارآفرینی برای کشور است پس امروز نیز بستگی به خودمان دارد که چه رویکردی را انتخاب کنیم؟ معاون اقتصادی رییس‌جمهور گفت: باید طرح بازآفرینی شهری تبدیل به میدان نشاط اجتماعی و اقتصادی شود و این پروژه‌ها به مردم اعلام و تبدیل به موضوع گفتمان اجتماعی بشود.  نهاوندیان با تاکید بر اینکه طرح بازآفرینی شهری در مجموعه اولویت‌های دولت جایگاه بسیار مهمی دارد و رییس‌جمهوری تاکید ویژه‌یی بر این طرح دارند، بیان کرد: این طرح چهار هدف دولت از جمله ایمنی جان و اموال مردم، فقرزدایی، اشتغال‌زایی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی را تحقق می‌بخشد.

 

ارسال نظر