اخبار

۱۳۹۷/۰۴/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۲۸۱

افزایش فاصله تورمی میان دهک‌ها به ضرر فقرا

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠,١درصد افزایش یافته و در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل 0.3 درصد افزایش نشان می‌دهد.

نرخ تورم کل کشور در خرداد ماه ١٣٩٧ برابر ٨,٢ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌یی در بازه 1,8 درصد برای دهک اول تا ٨.٤ درصد برای دهک هفتم نوسان دارد. محدوده تغییرات تورم 12ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٩.٣درصد برای دهک اول تا 0, 11 درصد برای دهک دهم است. همچنین اطلاع مذکور در مورد گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» بین ٧.٢ درصد برای دهک دوم تا 7.6 درصد برای دهک دهم است.

بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌یی، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٠,٣ درصد رسید که نسبت به ماه قبل ٠.١ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠.١درصد افزایش و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به اردیبهشت 0.3درصد افزایش نشان می‌دهد.

طرح ۲ فوریتی مجلس برای مالیات بر عایدی سرمایه

فارس| یک نماینده مجلس در حاشیه جلسه کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس با بیان اینکه طرح دو فوریتی مجلس برای برقراری قانون مالیات بر عایدی سرمایه تهیه شده است، گفت: فقط دلالان و سوداگران مخالف طرح مالیات بر عایدی سرمایه هستند.

جلسه کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی با حضور مسوولان وزارتخانه‌های اقتصاد و راه و شهرسازی، سازمان امور مالیاتی، بانک مسکن، اصناف و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی برگزار شد.

در حاشیه این جلسه رحیم زارع، رییس کمیته اقتصاد مقاومتی گفت: برای مقابله با این نوسانات قیمتی در بازارهای مختلف که مهم‌ترین آنها مسکن است باید مالیات بر عایدی سرمایه وضع شود.

وی افزود: این نوع مالیات در همه جای جهان سابقه دارد و نرخ آن طبق مطالعات انجام شده از 20تا 80 درصد متغیر است.

زارع گفت: بازارهای ارز و طلا و خودرو نیز می‌توانند مشمول این مالیات شوند تا به این طریق جلو بازارهای موازی تولید گرفته شود و منفعت فعالیت‌های سوداگرانه کاهش یابد.

نماینده کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد نظر دیگر دستگاه‌های حاضر در جلسه در این باره گفت: همه دستگاه‌ها با وضع مالیات بر عایدی سرمایه موافق هستند بنابراین کمیته اقتصاد مقاومتی با کمک مرکز پژوهش‌های مجلس و شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی به زودی پیش‌نویس لایحه 2 فوریتی مرتبط با مالیات بر عایدی سرمایه و گزارش سیاستی در این زمینه را ارائه خواهد کرد تا جزییات آن با نظر دستگاه‌ها نهایی شده و در مجلس شورای اسلامی تصویب شود. وی اظهار کرد: دیگر فرصتی نداریم تا دست روی دست گذاشته و این وضعیت بازارها را ببینیم. ما در طراحی این قانون 105سال از دیگر کشورهای جهان عقب هستیم و اگر این مالیات را داشتیم، بازارها به این شکل نوسانی نمی‌شد.

اخذ مالیات از خرید و فروش ۵ هزار دلار به بالا

صدا و سیما| رییس کل سازمان مالیاتی گفت: هر کس اقدام به خرید و فروش ۵ هزار دلار یا بالاتر کند، مشخصات او در سامانه اطلاعاتی جامع کشور ثبت می‌شود.

سیدکامل تقوی‌نژاد، رییس کل سازمان امور مالیاتی گفت: هر فرد حقیقی ایرانی در داخل و خارج از کشور بابت هر فعالیتی باید مالیات پرداخت کند. کسانی هم که اقدام به خرید و فروش سکه و ارز کرده‌اند تا خرداد ماه آینده فرصت ارائه اظهارنامه مالیاتی دارند با در نظر گرفتن زمان یک ساله‌یی که این میان صرف می‌شود، اخذ مالیات از این نوع کاسب‌ها تاثیر چندانی بر بازار فعلی ندارد.

او ادامه داد: هر کس اقدام به خرید و فروش 5 هزار دلار یا بالاتر کند، مشخصات او در سامانه اطلاعاتی جامع کشور ثبت می‌شود. اگر این افراد پرونده مالیاتی داشته باشند به آنها رسیدگی می‌شود و اگر هم نداشته باشند برایشان پرونده تشکیل خواهد شد و به نسبت نوع معامله و حقیقی و حقوقی بودن اشخاص مالیاتشان محاسبه می‌شود.

مصوبه افزایش حقوق کارکنان سازمان مالیاتی ملغی شد

تسنیم| براساس مصوبه دولت، سازمان‌های مالیاتی و بهزیستی موظف شدند، ترتیبات قانونی مصوبه سال ۹۵ شورای حقوق و دستمزد درخصوص افزایش سقف امتیازات(حقوق کارکنان) را رعایت کنند.

هیات دولت اواخر سال 96 مصوبه‌یی را به وسیله معاون اول رییس‌جمهور ابلاغ کرد که براساس آن سازمان امور مالیاتی مجوز افزایش تا 50 درصد امتیازات(حقوق کارکنان) خود را پیدا می‌کرد. اعتبارات این افزایش امتیاز از طریق سرجمع اعتبارات مصوب سازمان مذکور یعنی ماده 217 قانون مالیات‌های مستقیم تامین می‌شد.

در ماده قانونی مذکور آمده است به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داده می‌شود که یک درصد(1%) از وجوهی که بابت مالیات و جرایم موضوع این قانون وصول می‌شود در مورد آموزش و تربیت کارمندان در امور مالیاتی و حسابرسی و تشویق کارکنان و کسانی که در امر وصول مالیات فعالیت موثری مبذول داشته یا می‌دارند، خرج کند.

 

ارسال نظر