اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۴/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۱۱۴

ارائه ۱۵ میلیارد دلار تسهیلات ارزی برای صادرات

قائم‌مقام صندوق توسعه ملی گفت: امسال با عاملیت بانک‌ها ۱۵میلیارد دلار تسهیلات ارزی برای اهداف صادراتی در نظر گرفته شده است.

علیرضا صالح، قائم‌مقام صندوق توسعه ملی با بیان اینکه 20درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صورت تسهیلات ریالی پرداخت می‌شود، اظهار کرد: 80 درصد منابع صندوق به صورت ارزی با نرخ سود 4درصد در اختیار طرح‌ها قرار می‌گیرد.

قائم‌مقام صندوق توسعه ملی با بیان اینکه امسال منابع ورودی صندوق توسعه ملی خوب بوده است، گفت: هر ماه سهم صندوق توسعه از درآمد نفت و گاز که 30درصد است، واریز می‌شود.  قائم‌مقام صندوق توسعه ملی در مورد پرداخت منابع برای اشتغال روستایی و عشایری بیان کرد: 50 درصد در سال اول یعنی 750میلیون دلار آن با قرارداد عاملیت بانک‌ها پرداخت شد.  صالح افزود: بانک کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید در زمینه اشتغال روستایی و عشایری فعال هستند و جزییات پرداختی و عملکرد این بخش توسط سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رصد و نظارت می‌شود.  قائم‌مقام صندوق توسعه ملی یادآور شد: نرخ تسهیلات صندوق طبق قانون صفر است اما با منابع بانک‌ها تلفیق شده و با نرخ 6 درصد به طرح‌ها پرداخت می‌شود.  وی در مورد تسهیلات‌دهی برای سال 97 تصریح کرد: 15میلیارد دلار امسال قرارداد عاملیت با بانک‌ها منعقد شده تا با محوریت صادرات تسهیلات ارزی پرداخت شود. صالح تاکید کرد: این منابع فقط برای سال 97 است و به تازگی قرارداد آن منعقد شده است. امسال مشکل ارزی برای ارائه تسهیلات نداریم.

کشف 3 تن شمش مس از لا‌به‌لای پوست گوسفند

تعادل| ماموران گمرک ایران از لابه‌لای یک محموله پوست گوسفند مقدار 3تن شمش مس کشف کردند.  این مقدار شمش مس قاچاق از یک کامیون ورودی حامل محموله پوست گوسفند کشف و ضبط شد و ماموران گمرک ایران از داخل این محموله و از لابه‌لای پوست گوسفند‌هایی که در داخل کامیون وجود داشت مقدار 2990کیلوگرم شمش مس کشف و ضبط کردند.   ماموران گمرک سرخس با هوشیاری و دقت و با استفاده از دستگاه ایکس ری از دو کامیون ورودی حامل پوست گوسفند این مقدار شمش مس قاچاق را کشف و ضبط کردند. گمرک سرخس در شمال شرقی استان خراسان و هم‌مرز با کشور ترکمنستان است. این گمرک در اردیبهشت ماه به یک دستگاه ایکس ری کامیونی مجهز شد و همین مساله به کمک ماموران گمرک سرخس در افزایش کشفیات قاچاق آمده است.

گمرک ایران برترین گمرک جهان در مبارزه با قاچاق در دنیا به شمار می‌رود که براساس ارزیابی سازمان جهانی گمرک، رتبه نخست دنیا در مبارزه با قاچاق را در سال‌های 2016و 2017 به خود اختصاص داده است.

انتصاب جدید در سازمان برنامه و بودجه

محمدباقر نوبخت در حکمی امینه محمودزاده را به عنوان رییس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه کشور منصوب کرد.

پیش از این امیر باقری، رییس امور اقتصاد کلان سازمان بود که اکنون به عنوان معاون بیمه و بانک و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد مشغول فعالیت است.

امینه محمودزاده دکترای اقتصاد از دانشگاه صنعتی شریف دارد.

ورود مجلس به پرونده واردات ۶ هزار دستگاه خودرو

خانه‌ملت| رییس هیات تحقیق و تفحص از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به واردات غیرقانونی ۵ تا ۶ هزار دستگاه خودرو به کشور گفت: مجلس علت ورود غیرقانونی ۶هزار دستگاه خودرو به کشور را با حضور دستگاه‌های مختلف بررسی می‌کند. احمد انارکی‌محمدی در توضیح علل واردات غیرقانونی ۵ تا ۶ هزار دستگاه خودرو به کشور گفت: واردات غیرقانونی و قاچاق خودرو به راحتی انجام نمی‌شود؛ اما بر اساس پیگیری‌های انجام شده و جلسات برگزاری شده واردات این خودروها به علت تخلف‌ها انجام شده است.

نماینده رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی افزود: در شرایطی که ثبت‌سفارش ممنوع بود، این خودروها در چهار محموله وارد کشور شد البته بسیاری از آنها هنوز در گمرک مانده و ترخیص نشده‌اند، خودروهایی که از گمرک نیز رد شده‌اند با پیگیری پیدا شده و توقیف شدند؛ ثبت‌سفارش خودرو در زمان ممنوعیت تخلف محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تخلفات صورت گرفته در ورود غیرقانونی 6 هزار خودرو به کشور بیان کرد: اشخاص باید از شرکت‌های اصلی وارد‌کننده خودرو سفارش می‌دادند؛ اما سفارش خودرو موردنظر خود را به شرکت‌های معمولی و نمایندگی‌ها دادند.

وی با بیان اینکه مجلس به دنبال ‌شناسایی علل و محل تخلفات است، اظهار کرد: در جلسه‌یی که برگزار شد، گزارش‌های دقیقی در خصوص علل ورود غیرقانونی این خودروها به نمایندگان ارائه شد؛ اما نیاز است گمرک جمهوری اسلامی ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دستگاه‌های امنیتی به ویژه وزارت اطلاعات گزارش‌های کتبی خود را به مجلس ارائه دهند.

 

 

ارسال نظر