روند خوب تصویب لایحه FTAF در مجلس

۱۳۹۷/۰۳/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۳۲۱۱

 معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد با بیان اینکه روند تصویب لایحه مربوط به FATF در مجلس به خوبی درحال طی شدن است، گفت: مجلس به عنوان نهاد قانونگذار حق دارد نسبت به وضع قانون نگرانی داشته باشد.

عبدالرحمن ندیمی‌بوشهری در گفت‌وگویی با پژوهشکده پولی و بانکی درباره فرآیند تصویب لایحه عضویت ایران در کمیته مبارزه پولشویی و تامین مالی تروریسم گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان افراد قانونگذار در کشور حق دارند که برای عضویت در FATF نگرانی داشته باشند.

وی افزود: امکان دارد برخی از مقررات موجود در FATF مشکلاتی را برای سیستم بانکی کشور ایجاد کند یا اساسا منطبق با تفکرات ما در کشور نباشد. معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد توضیح داد: به عنوان نمونه برخی از سازمان‌هایی که مورد تایید ایران و از ما انقلابی هستند، کشورهای دیگر به ویژه غربی‌ها ممکن است آنها را سازمان‌های تروریستی بدانند و برعکس برخی از گروه‌هایی که ما آنها را تروریست می‌دانیم، آنها نمی‌دانند.

ندیمی‌بوشهری ادامه داد: نمایندگان مجلس می‌گویند چرا وقتی که ایران خود بزرگ‌ترین قربانی تروریسم بوده و بیشترین زیان و صدمه را از تروریست‌ها در طول ۴۰سال گذشته دیده است، افرادی مانند وزیر خارجه امریکا با پررویی تمام یکی از اتهامات خود علیه ما را تروریسم می‌نامند.

وی تصریح کرد: نمایندگان مجلس معتقد هستند چرا با وجود تعاریف و تضادهای مختلفی که از تروریسم وجود دارد، قانونی تصویب شود که احتمال دارد در آینده علیه خود ما از آن استفاده شود؛ با این حال پیش‌بینی خوبی هم در دولت و هم در مجلس شده است که این احتمال رخ ندهد و درباره بحث تروریسم اعلام کرده‌ایم که این موضوع را طبق تعاریف خودمان قبول داریم و آن را اجرا می‌کنیم.

ندیمی‌بوشهری تاکید کرد که نمی‌توانیم FATF را نادیده بگیریم و بگوییم که عضو آن نمی‌شویم زیرا FATF یک سازوکار بین‌المللی است و اگر می‌خواهیم با بانک‌های دنیا کار کنیم، ناگزیر هستیم خود را با شرایط آن تطبیق دهیم.

معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد ادامه داد: حتی زمانی که رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی صحبت می‌کنند، تاکید دارند اقتصاد مقاومتی، اقتصادی درون‌زا و برون‌گراست که نشان می‌دهد اقتصاد ایران باید با دنیا کار کرده و صادرات داشته باشد.

وی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین مبناها درباره FATF آن است که بانک‌ها بتوانند با بانک‌های خارجی کار کنند اما لازمه آن تطبیق با FATF و مبارزه با پولشویی است. معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه حتما باید مقررات مربوط به FATF و پولشویی رعایت شوند، اظهار کرد: نکته مهم آن است که این مقررات باید با تفکرات دینی و اخلاقی ایران همراه باشد؛ ممکن است طرف مقابل قصد خدعه داشته باشد و بخواهند سوءاستفاده کنند ولی واقعیت این است که اگر واقعا به دنبال مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم باشند، ایران از همه جلوتر است.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: FATF در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم فرم درست کرده و دستورالعمل تدوین کرده و ما باید دقت کنیم در زمان تصویب قوانین، قانونی را تصویب نکنیم که در آینده مانع از عملیات بانکی شوند.

ندیمی‌بوشهری افزود: درحال حاضر فرآیند تصویب لایحه مبارزه با پولشویی در مجلس با تعامل به خوبی درحال طی شدن است و بیشتر نمایندگان موافق این لایحه بوده و کلیات آن را تایید کرده‌اند.

معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: از آنجا که ما نسبت به غربی‌ها بی‌اعتماد هستیم، نمایندگان حق دارند نگران برخی از مسائل باشند زیرا همواره ما به تعهدات خود براساس اصول دینی و اخلاقی‌مان پایبند بوده‌ایم اما طرف‌های غربی تعهداتشان را بعضا زیر پا گذاشته‌اند.

 

ارسال نظر