2300 پرونده قاچاق به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان در سال 96

۱۳۹۷/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۲۵۸۲

مدیرکل مرکز جرایم سازمان یافته گمرک از ثبت ۲۲۹۷پرونده قاچاق به ارزش ۲۰۰میلیارد تومان در سال ۹۶ خبر داد و گفت: در سال جاری قاچاق سوخت نیز به علاقه‌مندی‌های قاچاقچیان اضافه شده است.

فریده زبیدی در گفت‌وگو با «فارس» با اشاره به تعداد پرونده‌های قاچاق در سال 96 اظهار کرد: در این سال 2هزار و 297پرونده از سوی گمرک ایران برای قاچاق مکشوفه تشکیل شد که ارزش این حجم از پرونده‌ها بالغ بر 200میلیارد تومان است.

مدیرکل مرکز جرایم سازمان یافته گمرک افزود: عمده‌ترین کالاهای قاچاق شده در سال 96 مربوط به پوشاک، لوازم خانگی و مشروبات الکلی و سایر کالاها است. وی در مورد پرونده‌های قاچاق در دو ماهه امسال نیز گفت: امسال 278پرونده به ارزش 92میلیارد و 580 میلیون تومان تشکیل شده و عمده کالاهای این مدت نیز مشابه سال قبل است و البته باید قاچاق سوخت را نیز به این موارد اضافه کرد. زبیدی یادآور شد: یکی از شیوه‌های قاچاق لوازم خانگی این بود که افراد هنگام انجام تشریفات واردات کالای قطعه در بخش لوازم خانگی اظهار می‌کنند اما پس از بررسی و ارزیابی‌های سیستمی و فیزیکی مشخص می‌شود که لوازم خانگی کامل یا کالای کامل در کانتینرها وجود دارد. وی با بیان اینکه علت عمده قاچاق سوخت به دلیل کاهش قیمت داخلی نسبت به کشورهای منطقه و نیز افزایش نرخ ارز است، بیان کرد: کشف کالای قاچاق از طریق سامانه جامع گمرکی دریافت اطلاعات و اسناد مبدا، استفاده از نصب تجهیزات الکترونیکی مانند ایکس‌ری، اظهارنامه صاحب کالا و نیز شاخص‌های سیستمی انجام می‌شود. مدیرکل مرکز جرایم سازمان یافته گمرک با اشاره به دیگر کشفیات گمرک در سال گذشته عنوان کرد: در سال 96 بالغ بر153تن انواع مواد مخدر و پیش‌سازها و قرص‌های رونگردان با کمک سامانه‌های موجود، کنترل‌های سیستمی و فیزیکی و تجهیزات ایکس‌ری در گمرکات اجرایی کشف شد و اغلب این کشفیات نیز در بخش ترانزیت بوده است. زبیدی ادامه داد: اسید اندریک‌استیک پایه اصلی تولید هرویین است که 45تن از این محصول در رویه ترانزیت کشف شد و این میزان برای تولید 15تن هرویین استفاده می‌شود. وی با تاکید بر اینکه کشف پیش‌سازهای مواد مخدر در گمرکات برای کشورهای منطقه پیامدهای خاصی داشته است، خاطرنشان کرد: قیمت هر لیتر اسید اندریک در کشورهای همسایه از هر لیتر 10دلار به دلیل افزایش کشفیات ما و کمیاب شدن به هزار و 500 دلار رسیده است. مدیرکل مرکز جرایم سازمان یافته گمرک افزود: همچنین 30تن اسید هیدروکلریک و 33تن استیل کلراید و 24تن اتیل‌متیل کتون و 5/7تن قرص ترامادول کشف شد که این قرص‌ها از کشور امارات به داخل می‌آید. همچنین 5/12تن قرص‌های روانگردان و آمپول‌های حاوی مواد مخدر کشف و ضبط شده است.

 

ارسال نظر