جزئیات واردات 1900 خودرو با ثبت‌ سفارش جعلی

۱۳۹۷/۰۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۵۳۴

رییس کل گمرک جزئیات واردات ۱۹۰۰خودرو از گمرک را با ثبت‌سفارش جعلی تشریح کرد.

فرود عسگری در گفت‌وگو با فارس در رابطه با موضوع قاچاق 6400خودرو و بحث جعل اسناد ثبت‌سفارش آنها با توجه به اینکه فرآیند ترخیص تعدادی از این خودروها از سوی گمرک انجام شد، اظهار کرد: خودرو کالایی نیست که به سادگی بتوان آن را قاچاق کرد چون قبل از آن ضوابط فنی خودرو باید رعایت شود و کمیته‌یی در وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد که در رابطه با واردات خودرو تصمیم‌گیری می‌کند و بحث استاندارد، میزان مصرف سوخت و موارد محیط زیستی و دیگر موارد را در نظر می‌گیرند.

رییس کل گمرک ایران با بیان اینکه طبق ماده 8 قانون مقررات و صادرات همه کسانی که کالا به کشور وارد می‌کنند باید ثبت‌سفارش داشته باشند، گفت: سال 96 بالغ بر 74هزار خودرو به کشور وارد شد که کاهش 11درصدی داشت و همه آنها ثبت‌سفارش معتبر داشتند؛ متولی صدور مجوز ثبت‌سفارش، سازمان توسعه تجارت است و فرآیند ترخیص با سیستم‌ها و مجوزها همخوانی و مطابقت دارد.

معاون وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه موضوع 6400 خودرو مطرح شده از این فرآیند مستثنا نبودند، بیان کرد: واردکننده، خودرو را به گمرک اظهار کرده و ما در سامانه فراخوان ثبت‌سفارش را انجام می‌دهیم و عوارض محاسبه شده و کنترل مجدد از نظر تایید مجوزها صورت می‌گیرد. مجددا مجوز ثبت‌سفارش به صورت فایل اکسل به سازمان توسعه تجارت ارسال می‌شود و آنها نیز مجددا بررسی و تایید آن را به صورت کامنت در سامانه اعلام می‌کنند و سیستم اجازه ترخیص را بر اساس ثبت‌سفارش می‌دهد و این اتفاق برای کل خودروها افتاده است و از نظر ما هیچ مشکلی ندارد.

وی در مورد اینکه گفته شد، ثبت‌سفارش این خودروها جعلی بوده است، عنوان کرد: برای این 6400 خودرو در سامانه گمرک، ثبت‌سفارش وجود دارد و ما نمی‌توانیم آن را تشخیص دهیم که جعل هست یا نیست. فعلا ادعا مبنی بر جعل مطرح شده است. اساسا متولی تایید یا عدم تایید اصالت ثبت‌سفارش گمرک نیست. عسگری یادآور شد: کل 6400 خودرو به داخل وارد نشده است و از این تعداد حدود 1900دستگاه خودرو با استفاده از این ثبت‌سفارش‌ها به گمرک اظهار و وارد شده‌اند. مسوول رفع تردید و ابهام در ثبت‌سفارش‌ها گمرک نیست. معاون وزیر اقتصاد به ابعاد و جزئیات ماجرای خودروها اشاره کرد و افزود: سازمان توسعه تجارت در نامه‌یی به ما اعلام کرد که ثبت‌سفارش 6481 دستگاه خودرو ابهام دارد و صراحتا اعلام کرد که صدور مجوز ثبت‌سفارش این تعداد خودرو در این سازمان غیرقانونی یا شائبه‌دار بوده و از این تاریخ تا اطلاع بعدی با ثبت‌سفارش‌های اعلامی خودرویی ترخیص نشود.

 

 

ارسال نظر