واگذاری 630 بنگاه در سال جاری

۱۳۹۷/۰۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۲۲۴
واگذاری 630 بنگاه در سال جاری

واگذاری 630 بنگاه قابل واگذاری برای سال ۹۷ در جلسه هیات واگذاری تصویب شد. ارزش این بنگاه‌ها هنوز اعلام نشده است اما با توجه به نیاز دولت به منابع و کوچک شدن آن به نظر می‌آید، ارزش آنها بیش از100هزارمیلیارد تومان باشد.

به گزارش سازمان خصوصی‌سازی یکی از تکالیف هیات واگذاری در هر سال این است که فهرستی شامل اسامی بنگاه‌های مشمول واگذاری به همراه میزان سهام یا درصد قابل واگذاری آنها و نیز برنامه واگذاری را به تصویب برساند.

از این رو از آنجا که طبق قانون تا پایان سال ۹۳ ‌باید همه واگذاری‌ها خاتمه پیدا کند بر این اساس از سال ۹۴ قانونگذار در قوانین بودجه سنواتی اجازه واگذاری بنگاه‌ها تا خاتمه کامل واگذاری‌ها را به سازمان خصوصی‌سازی داده است.

در این راستا امسال هم به اعتبار قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور اجازه واگذاری برای بنگاه‌های مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی صادر شده است. بنابراین در جلسه هیات واگذاری که در وزارت اقتصاد برگزار شد این هیات تمامی بنگاه‌های شناسایی شده تاکنون را در لیست واگذاری‌های سال جاری قرار داد و به تصویب رساند.

این بنگاه‌ها شامل مواردی که فاقد هر گونه ابهام یا چالش در امر واگذاری هستند، بوده و ۴۱۲بنگاه را شامل می‌شود و تعدادی نیز بنگاه‌های نیازمند بررسی و کارشناسی بیشتر هستند که تعداد آنها ۲۲۰مورد است.

بر این اساس در جلسه هیات واگذاری مقرر شد در مورد این ۲۲۰بنگاه مشمول واگذاری در جلسات آتی این هیات، رسیدگی دقیق‌تری صورت گیرد و صرفا چنانچه لازم بود، هیات واگذاری درخصوص خروج این ۲۲۰بنگاه از لیست واگذاری‌ها به دولت پیشنهاد بدهد.

بنابراین در جلسه هیات واگذاری درخصوص قرار گرفتن حدود ۶۳۰ بنگاه در لیست واگذاری‌های سال ۹۷ برای واگذاری مصوبه صادر شد. تصمیم‌گیری درخصوص سود فروش اقساطی و خسارت تاخیر در تادیه خریداران سال ۹۷ درخصوص واگذاری‌ها نیز از دیگر مصوبات جلسه هیات واگذاری بود که بر این اساس مقرر شد، نرخ سود فروش اقساطی بنگاه‌های مورد واگذاری دولت به بخش خصوصی و تعاونی ۱۰ درصد و بخش‌های عمومی غیردولتی ۱۳درصد باشد.

همچنین نرخ خسارت تاخیر در تادیه کلیه خریداران نیز در این جلسه ۶ درصد تصویب شد که بدین‌ترتیب سود فروش اقساطی و خسارت تاخیر مصوب نرخ معادل نرخ‌های مصوب سال ۱۳۹۶ است.

علاوه بر این در جلسه هیات واگذاری، تخفیف یکی از خریداران بنگاه‌های سنوات قبل که اقدامات مثبت و موثری را درخصوص شرکت خریداری شده ازجمله حفظ و ارتقای اشتغال، بهبود سرمایه‌گذاری و بهره‌وری انجام داده است مورد رسیدگی و تصویب قرار گرفت. در پایان جلسه هیات واگذاری نیز مقرر شد، گزارش جامعی از عملکرد سال ۱۳۹۶ توسط سازمان خصوصی‌سازی برای ارائه در جلسات بعدی این هیات تهیه شود.

پیش از این رییس‌جمهوری از دستگاه‌های اجرایی خواسته بود که بنگاه‌های خود را واگذار کنند. او همچنین بارها تاکید کرده بود که تمامی دستگاه‌ها از بنگاهداری دست بردارند و در این راستا وزارت امور اقتصادی و دارایی را مامور واگذاری بنگاه‌های دولتی کرده است. در همین راستا وزیر امور اقتصادی و دارایی هم بارها گفته است که بانک‌ها باید اموال مازاد خود را بفروشند. او پیش از این رقم فروش اموال مازاد بانک‌ها را تا پایان خرداد ماه امسال بالغ بر ۲۰۰هزارمیلیارد ریال اعلام کرده بود.

در سال 1396 هیات واگذاری تصویب کرده بود که 337شرکت و بنگاه دولتی را عرضه و به فروش رساند اما اگر به سایت سازمان خصوصی‌سازی رجوع کنیم در آن سال واگذاری حدود 80 شرکت و بنگاه در سایت این سازمان درج شده است. به عبارت دیگر عملکرد این هیات در واگذاری‌ها تقریبا یک سوم هدف بوده است. در آخرین روزهای سال گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی از واگذاری 34شرکت و بنگاه به ارزش 6000 میلیارد ریال خبر داده بود.

 

ارسال نظر