اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۸۴۹

دولت برای درآمد ۱۷ هزار میلیاردی باید ردیف تعیین کند

عضو کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه، با افزایش نرخ دولتی ارز درآمد ریالی دولت از فروش نفت حداقل ۱۷ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت، گفت: این درآمد باید به شکل پرداخت یارانه صرف حمایت از تولید و اشتغال شود. هادی قوامی عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه با تعیین دلار

تک نرخی 4200 تومانی به‌عنوان نرخ واحد ارز در کشور عملا درآمدهای دولت افزایش خواهد یافت، گفت: افزایش درآمد دولت باید در ردیف‌های مرتبط با حمایت از تولید و اشتغال مصرف شود. وی افزود: باتوجه به اینکه براساس بودجه نیمی از درآمد نفتی متعلق به شرکت نفت و صندوق توسعه ملی است، سقف درآمد دولت از نفت حدود 25میلیارد دلار درنظر گرفته شده است. باتوجه به نرخ تبدیل 55 دلاری درآمد دولت حدود 101هزار میلیارد تومان است که در تبصره یک بودجه نیز ذکر شده است.  قوامی ادامه داد: این درحالی است که باتوجه به افزایش نرخ محاسبه دلار از 3500 به 4200تومان عملا درآمد دولت به شکل چشم‌گیری افزایش پیدا خواهد کرد. بر این اساس درآمد دولت حدود 17.5هزار میلیارد تومان رشد خواهد کرد که باید ردیف مشخصی برای مصرف آن تعریف شود.

عدم تحقق 26 هزارمیلیارد تومانی منابع بودجه 96

عملکرد مالی دولت نشان از عدم تحقق حدود ۲۶هزار میلیارد تومان از منابع مصوب در بودجه سال ۱۳۹۶ دارد.

به‌ گزارش ‌ایسنا، بودجه سال ۱۳۹۶ با رقم مصوب منابع عمومی تا ۳۴۶ هزار میلیارد تومان بسته شد. این رقم در مقایسه با ۳۲۰ هزار میلیارد تومانی که دولت در لایحه پیشنهاد داده بود حدود ٢٦هزار میلیارد تومان رشد داشت. به‌ هر حال نظر مجلس بر افزایش سقف بودجه بود. اما آخرین آماری که خزانه‌داری کل از عملکرد مالی دولت منتشر کرد، نشان می‌دهد در بخش درآمدها که در بودجه ۱۷۴ هزار میلیارد تومان مصوب شده بود تا ۱۶۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان محقق شده که در مقایسه با ۱۵۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیشنهادی دولت 5درصد افزایش و نسبت به مصوب 3.7درصد کاهش دارد. درآمدهای مالیاتی و گمرکی که سایر درآمدها را تشکیل می‌دهند تا ۱۱۵هزار میلیارد تومان ثبت شده که نسبت به رقم ۱۱۲هزار و ۷۰۰میلیاردی لایحه 2درصد افزایش و به ۱۱۶هزار و ۴۰۰میلیارد مصوب 0.7درصد کاهش دارد. همچنین واگذاری دارایی‌های سرمایه‌یی به‌عنوان بخش دیگر منابع دولت حدود ۱۱۸ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در بودجه مصوب شد که در سال گذشته تا ۹۲ هزار میلیارد تومان محقق شده است. این رقم نسبت به لایحه حدود 79.4درصد و نسبت به مصوب 77.4درصد تحقق نشان می‌دهد. متوسط قیمت فروش هر بشکه نفت حدود ۵۳ دلار و متوسط قیمت فروش هر بشکه میعانات تا ۵۵ دلار بوده است.

 

ارسال نظر