اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۱۸۲

تورم تولیدکننده؛ 10.5درصد

شاخص بهای تولیدکننده در ایران در 12 ماهه منتهی به اسفند ماه ۱۳۹۶ نسبت به 12 ماهه منتهی به اسفند ماه ۱۳۹۵ به ‌میزان 10.5درصد افزایش یافته است.

به گزارش «تعادل»، شاخص بهای تولیدکننده در ‌ایران براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۰ در اسفند ماه ۱۳۹۶، به عدد 265.5 رسید که نسبت به ماه قبل 1.5درصد افزایش داشته است. این شاخص در اسفند ماه ۱۳۹۶ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 12.8درصد افزایش نشان می‌دهد.

طبق این گزارش تورم تولیدکننده بخش کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری، 12.1درصد، بخش ساخت (صنعت) 15.1درصد، حمل‌ونقل‌ و انبارداری 9.1درصد، هتل و رستوران 12.9درصد و اطلاعات و ارتباطات 2.4درصد است. همچنین بخش‌های آموزش، بهداشت و مددکاری اجتماعی با افزایش بهای تولیدکننده همراه بوده و تورم تولیدکننده آنها به‌ترتیب به 13.9درصد و 8.9درصد رسیده است.

بهای تولیدکننده بخش خدمات نیز در اسفندماه افزایش داشته و به 9.6درصد رسیده است.

واگذاری سهام ۱۱ شرکت دولتی در نخستین مزایده سال ۹۷

سهام ۱۱ شرکت دولتی در نخستین مزایده امسال دولت در روز ۲۸ فروردین ماه روی میز فروش می‌رود.

به گزارش «تعادل»، درحالی که براساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، سال ۹۳ آخرین مهلت قانونی برای واگذاری شرکت‌های دولتی تعیین شده بود، این مهلت به‌دلیل تاخیر دولت در اتمام واگذاری‌ها در سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ تمدید و قرار شد مطابق فهرست منتشر شده بنگاه‌های دولتی

قابل واگذاری، در سال ۹۶ تعداد ۳۳۷ بنگاه واگذار و به این ترتیب پرونده خصوصی‌سازی بسته شود.

با وجود این سازمان خصوصی‌سازی موفق به واگذاری این تعداد بنگاه در سال گذشته نشد تا واگذاری‌های دولت امسال نیز ادامه داشته باشد. بر این اساس سهام ۱۱ شرکت دولتی در نخستین مزایده امسال دولت در روز ۲۸ فروردین ماه روی میز فروش می‌رود.

براساس این گزارش، برای این واگذاری ۱۰۰درصد سهام شرکت کشت و صنعت دامپروری مغان شامل ۳میلیارد و ۱۸۲ میلیون و ۳۰۷ هزار سهم به ارزش کل پایه ۲۲ هزار و ۱۹۹ میلیارد و ۷۹۹ میلیون ریال، ۴۰درصد سهام شرکت ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس شامل ۱۳۰ میلیون و ۱۳۶هزار سهم به ارزش کل پایه ۲ هزار و ۱۹۶ میلیارد و ۴۵میلیون ریال، ۱۰۰درصد سهام شرکت کشاورزی و دامپروری سفیدرود شامل ۳ میلیون و ۱۷ هزار سهم به ارزش کل پایه ۱۵ هزار و ۵۱۰ میلیارد و ۹۲۰ میلیون ریال، ۲۰درصد سهام شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شامل ۲۲۸ میلیون و ۶۲۲ هزار سهم به ارزش کل پایه ۱۱ هزار و ۷۱۸ میلیارد و ۲۹۵ میلیون ریال، ۱۰۰درصد سهام شرکت مجتمع صنعتی اسفراین شامل یک میلیارد و ۳۵۸ میلیون سهم به ارزش کل پایه ۷ هزار و ۱۹۴ میلیارد و ۶۸۴ میلیون ریال، ۱۰۰درصد سهام شرکت لوله گستر اسفراین شامل یک‌میلیارد و ۸۰۸ میلیون و ۵۹۲ هزار سهم به ارزش کل پایه یک هزار و ۹۱۷ میلیارد و ۱۰۷ میلیون ریال، ۱۰۰درصد سهام شرکت سهامی پرورش کرم ابرایشم ایران شامل ۳۲۵ هزار سهم به ارزش کل پایه ۲هزار و ۳۵۹ میلیارد و ۷۶۴ میلیون ریال، ۱۰۰درصد سهام شرکت پالایش نفت خوزستان شامل یک میلیون سهم به ارزش کل پایه یک‌هزار و ۷۶۷میلیارد و ۷۶۸ میلیون ریال، ۱۰۰درصد نیروگاه زرند به ارزش کل پایه یک هزار و ۷۵۰ میلیارد و ۷۲۴میلیون ریال، ۴۰درصد مدیریت تولید برق زرند شامل ۴ هزار سهم به ارزش کل پایه ۱۶ میلیارد و ۳۴۵میلیون ریال و ۳۰درصد سهام شرکت عمران و مسکن‌سازان شرق شامل ۹۰۰ هزار سهم به ارزش کل پایه ۲۱۹ میلیارد و ۳۶۰ میلیون ریال قیمت‌گذاری شده‌اند.

قانون تجارت ایران باید اصلاح شود

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس بر لزوم اصلاح قانون تجارت کشور تاکید کرد.

به گزارش خانه ملت، کاظم جلالی درباره ضرورت اصلاح قانون تجارت گفت: بخشی از قوانین کشور نیاز به بازنگری دارد که یکی از قوانین که به بازنگری نیاز دارد، قانون تجارت کشور است.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس درخصوص قوانینی که نیاز به بازنگری دارند، گفت: قانون کار، قانون پولی و بانکی، قانون سرمایه‌گذاری خارجی و قانون تجارت کشور باید مورد بازنگری قرار بگیرد، البته در این راستا مرکز پژوهش‌های مجلس اقداماتی داشته است و امیدوارم ایرادات برطرف شود.

لازم به ذکر است که لایحه قانون تجارت در حال حاضر برای بررسی به مجلس ارسال شده که برای بررسی‌های کارشناسی به کمیسیون تخصصی ارجاع می‌شود.

تمدید ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده تا ۳۱ فروردین

با صدور بخشنامه‌یی از سوی رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور، مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره زمستان ۹۶ تا ۳۱ فروردین ماه ۹۷ تمدید شد.

به گزارش «تعادل»، سیدکامل تقوی‌نژاد رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور، طی بخشنامه‌یی اعلام کرد: باتوجه به مصادف بودن مهلت ارائه اظهارنامه دوره چهارم «فصل زمستان» سال ۱۳۹۶ با تعطیلات نوروز و باتوجه به درخواست‌های مودیان، موضوع نظام مالیات بر ارزش افزوده و برای تکریم مودیان و فراهم آوردن زمینه اجرای تکالیف قانونی برای آنان، بنا به اختیار حاصل از قانون و مقررات مالیات بر ارزش افزوده، مودیان می‌توانند اظهارنامه دوره چهارم مالیاتی «فصل زمستان» سال ۱۳۹۶ را تا پایان روز جمعه ۳۱ فروردین ماه ۱۳۹۷ ارائه کنند. براساس این گزارش، در این بخشنامه آمده است: مودیان مالیاتی که اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده فصل زمستان سال ۱۳۹۶ را تا ۳۱ فروردین ماه ۹۷ ارائه کنند، می‌توانند در صورت درخواست کتبی، از بخشودگی جرایم عدم ارائه اظهارنامه و تاخیر در پرداخت مالیات و عوارض متعلق در موعد مقرر برای دوره مزبور استفاده کنند.

 

ارسال نظر