تحصیلات در صدر رشد قیمتی

۱۳۹۶/۱۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۵۱۹

 گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که نرخ تورم در 12ماه منتهی به بهمن ‌ماه ۱۳۹۶ نسبت به 12ماه منتهی به بهمن ‌ماه ۱۳۹۵ معادل 9.9درصد است. مطابق این آمارها در 12ماه گذشته(نرخ نقطه نقطه) رشد قیمتی گروه تحصیلات از بقیه گروه‌ها بیشتر و به میزان 14درصد بوده است.

به گزارش «تعادل» نتایج به دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۵ نشان می‌دهد، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در بهمن ‌ماه ۱۳۹۶ به عدد ۱۱۳,۴ رسیده و برای اقتصاد نرخ تورم متوسط 9.9درصدی را رقم زده است.

 براساس آمارهای بالاترین نهاد پولی کشور درصد نقطه به نقطه شاخص قیمت کالاهای مصرف‌کننده 9.4درصد شده که نشان‌دهنده نسبت قیمتی 12گروه کالای مصرفی میان دو ماه بهمن در 12ماه است. این 12گروه کالا که به عنوان الگو یا در ادبیات اقتصادی سبد مصرفی جامعه در نظر گرفته شده شامل خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، دخانیات، پوشاک، مسکن، لوازم خانه، درمان، حمل و نقل، ارتباطات، تفریح، تحصیل، رستوران و متفرقه‌ها می‌شود.

جداولی که بانک مرکزی از نرخ تورم این گروه‌ها منتشر کرده، نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه گروه تحصیل بالاترین افزایش را نسبت به دیگر گروه‌ها داشته و در بهمن امسال نسبت به نقطه مشابه سال گذشته 14.1درصد رشد کرده است. بعد از تحصیل گروه‌هایی که در این مدت رشدهای قیمتی بالایی تجربه کرده‌اند شامل کالاها و خدمات متفرقه با 12.7درصد، رستوران و هتلداری و خوراکی‌ها هر دو با 11.5درصد می‌شود. در مقابل هم دو گروه ارتباطات و دخانیات با نرخ‌های نقطه به نقطه 1.7و 1.8درصد کمترین رشد قیمتی را در 12ماه گذشته داشته‌اند. علاوه بر اینها گروه کفش و پوشاک با تورم 5.4 درصد و حمل و نقل با 6.8 درصد جزو گروه کمترین رشد قیمت‌ها محسوب می‌شوند.

ارقامی که تاکنون به عنوان تغییرات قیمتی کالاها عنوان شد مربوط به فاصله دو نقطه زمانی در یک دامنه یک ساله بود حال اگر بخواهیم آخرین و جدیدترین رفتار قیمتی این گروه‌های کالایی را مورد توجه قرار دهیم باید به نرخ‌های با دامنه یک ماهه نگاه کنیم. جداول منتشر شده بانک مرکزی نشان می‌دهد، درصد رشد متوسط کل کالاها در ماه بهمن نسبت به ماه دی 0.9درصد بوده است؛ معدلی که از 2 گروه تفریح و امور فرهنگی و پوشاک و کفش بیشترین تاثیر را گرفته است. با این توضیح که گروه اول بالاترین(2درصد) و گروه دوم(0.1-درصد) کمترین رشدهای قیمتی را در ماه مورد بررسی داشته‌اند.

 

ارسال نظر