«مقامات» مشمول ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان نمی‌شوند

۱۳۹۶/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۷۳۹

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که مقامات (سران سه قوه، معاون اول رییس‌جمهور، نواب رییس مجلس، اعضای شورای نگهبان، وزیران، نمایندگان مجلس و معاونان رییس‌جمهور، استانداران، سفرا و معاونان وزیران) مشمول قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان نمی‌شوند. دیروز مجلس شورای اسلامی طرح استفساریه تبصره 1 ماده واحده قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان را با 170 رای موافق، 22 رای مخالف و یک رای ممتنع از 238 نماینده حاضر مصوب کردند.

در موضوع این استفساریه که به تصویب مجلس رسید، سوال شده است: آیا در تبصره 1 ماده واحده قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان مصوب 20 اردیبهشت 1395، منظور از مستثنا شدن مقامات مصرح در ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری و همترازان آنها، به کارگیری افرادی است که در زمان بازنشستگی به یکی از سمت‌های مذکور انتصاب یا انتخاب می‌شوند؟

در پاسخ استفساریه بیان شده که بله، بازنشستگانی که به واسطه انتصاب یا انتخاب در یکی از سمت‌های مذکور در ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری و همترازان آنها به کارگیری می‌شوند، از شمول ممنوعیت این قانون مستثنا هستند و هر سمتی در زمان بازنشستگی یا قبل از آن داشتند ملاک نیست.

در ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری آمده است که سمت‌های ذیل مدیریت سیاسی محسوب شده و به عنوان مقام شناخته می‌شوند: الف: روسای سه قوه

ب: معاون اول رییس‌جمهور، نواب رییس مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای نگهبان

ج: وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونان رییس‌جمهور

د: استانداران و سفرا

ه: معاونان وزرا

در ماده واحده قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان که در اردیبهشت سال 95 تصویب شده آمده است: به کارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات مربوطه بازنشسته یا بازخرید شده یا بشوند در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و کلیه دستگاه‌هایی که به نحوی از انحاء از بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند، ممنوع است.

زهرا ساعی نماینده تبریز در مجلس به عنوان طراح این طرح گفت: پس از تصویب قانون ممنوعیت به کار‌گیری بازنشستگان، متاسفانه هنوز ابهاماتی برای دستگاه‌های مشمول قانون وجود داشت که لازم بود شفاف‌سازی در این راستا انجام شود. وی افزود: ما همواره تلاش داریم که عرصه را برای حضور جوانان در مدیریت کلان کشور مهیا کنیم و در کنار آن نیز از افراد باتجربه و مدیریت بالا استفاده کنیم، درباره این افراد باتجربه و تخصصی ابهاماتی وجود داشت که نهایتا برای رفع این ابهام طرح استفساریه را ارائه کردیم.

محمد صباغیان نماینده یزد نیز در مخالفت با این طرح گفت: ما امروز جوانان بیکار زیادی داریم که باید به کار گرفته شوند، قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان تصویب شد که جوانان در دستگاه‌های اجرایی به کار گرفته شوند. وی افزود: نظر ما این است که از نظر بازنشستگان باید به عنوان مشاوره استفاده شود نه اینکه آنها دوباره در دستگاه‌ها به کار گرفته شوند. همچنین احمد سالک نماینده اصفهان در موافقت با این طرح استفساریه تصریح کرد: به کار‌گیری جوانان در مدیریت‌های مختلف اهمیت دارد ولی ما باید از تجارب افراد و تخصص آنان استفاده کنیم و نباید دستگاه‌ها را از تخصص این افراد محروم کنیم.

 

 

ارسال نظر