اگر آمار سفارشی بخواهند نمی‌مانم

۱۳۹۶/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۶۵۵
اگر آمار سفارشی بخواهند نمی‌مانم

رییس مرکز آمار ایران از برچیده شدن بساط سرشماری به شیوه سنتی خبر داد و گفت: به سمت نظام آماری ثبتی مبنا حرکت خواهیم کرد. امیدعلی پارسا در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: نظام آمارهای ثبتی مبنا هدف ارتقای کیفیت آمار را دنبال می‌کند؛ این در حالی است که استقرار نظام ثبتی مبنا در دستور کار دارد. رییس مرکز ملی آمار، حذف موازی‌کاری را یکی دیگر از اهداف نظام آماری ثبتی مبنا دانست و افزود: در

 4 ماه آینده، بستر لازم برای این کار فراهم خواهد شد.

وی تصریح کرد: مرکز آمار سند راهبردی که اهدافی فراتر از دستگاه‌ها دنبال می‌کند را تهیه کرده که سطوحی همچون جهت‌گیری کلان و راهبردها را دنبال می‌کند.

 پارسا ادامه داد: بحث تغییر نظام آماری سنتی به ثبتی مبنا، سرنوشت محتوم همه نظام‌های آماری در دنیاست، سرشماری بعدی انجام نمی‌شود و سرشماری بعدی ثبتی مبنا خواهد بود. البته فرهنگ‌سازی عمیق نیاز دارد و تغییرات زیادی را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: البته این کار نیازمند تغییر قوانین است چراکه به هیچ عنوان با قوانین فعلی امکان اجرای نظام آماری ثبتی مبنا وجود ندارد؛ البته مخالفت‌های سیاسی پیش رو نداریم و همه جریان‌های سیاسی این روند را تایید می‌کنند. رییس مرکز آمار ایران درباره تغییر سال پایه آمارهای رشد اقتصادی و تورم گفت: مرکز آمار سال پایه محاسبات ملی و رشد اقتصادی به سال ۱۳۹۰ تغییر داده شده است، بانک مرکزی هم سال پایه خود را ۱۳۹۰ تعیین کرده که البته همچنان به‌دلیل شیوه‌های محاسبه متفاوت مرکز آمار با بانک مرکزی، امکان اعلام اعداد متفاوت است. رشد اقتصادی مرکز آمار برای سال ١٣٩٥ با سال پایه ۱۳۹۰ معادل 11.1درصد بود که از این میزان سهم بخش بدون نفت 5.8درصد محاسبه شده است. بانک مرکزی رشد را 12.5درصد محاسبه کرده که از این میزان سهم بدون نفت 9.8درصد بوده است. به این ترتیب طبق محاسبه مرکز آمار ٥٢درصد و طبق محاسبه بانک مرکزی ۷۸ درصد از رشد اقتصادی کشور سهم بخش نفت بوده است.

وی درباره تورم هم توضیح داد: براساس محاسبات نرخ تورم تیرماه 7.6درصد است. بانک مرکزی هم تورم تیر را 10.5درصد اعلام کرده است. درباره تفاوت آمارهای این دو مرکز باید گفت مرکز آمار، آمارهایش با احتساب کل شهرهای بزرگ و کوچک و متوسط تعیین می‌کند، اما بانک مرکزی تورم را فقط برای شهرهای بزرگ محاسبه می‌کند.

پارسا درباره آمار اشتغال و بیکاری هم گفت: نرخ مشارکت در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل، از 39.5 به 40.6درصد رسیده و نرخ بیکاری از 12.9 به 12.6درصد رسیده است. این در حالی است که تعداد شغل‌ها ٧٠٠ هزار تا اضافه شده که ٤٥ هزار شغل مربوط به بخش کشاورزی است. وی گفت: بخش ساختمان به آرامی حرکت رشدی خود را نشان می‌دهد ولی هنوز مسکلات پابرجاست، در این میان ٢٩١ هزار شاغل، زنان بوده‌اند.

پارسا در پاسخ به سوال دیگر مهر درخصوص عدم اعلام آمار سفارشی از سوی مرکز آمار گفت: اگر فردی از مرکز آمار، آمار سفارشی بخواهد، حتما مرکز آمار نخواهم ماند. وی افزود: امکان ندارد یک رییس مرکز آمار از معاونان خود بخواهد آمار اشتباه اعلام کرده یا آمار سفارشی بسازند؛ چراکه مهر ابطال خود در مرکز آمار را خواهد زد. فرقی ندارد که رییس مرکز آمار چه کسی باشد، بدنه کارشناسی این مرکز راه خود را می‌رود.

 پارسا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا شورای عالی آمار یک بار برای همیشه پرونده اعلام آمار از طرف یک مرجع واحد را نمی‌بندد، گفت: طبق قانون اعلام رسمی آمار باید از سوی مرکز آمار صورت گیرد، این خواسته مقام معظم رهبری است که آمار واحد اعلام شود؛ اما به هر حال قانون گفته که بانک مرکزی هم می‌تواند آمار ارائه دهد.

رییس مرکز آمار ایران درباره چگونگی اعلام آمار قاچاق کالا گفت: آمار قاچاق جزو آمارهای غیررسمی به حساب می‌آید و توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا اعلام می‌شود و مرکز آمار تنها اطلاعات مربوط به مصرف و تولید را دراختیار این نهاد قرار می‌دهد. پارسا همچنین درباره اینکه به هر حال به نظر می‌رسد آمار بانک مرکزی بیشتر مورد اعتماد ارکان مختلف کشور است چراکه مثلا برای محاسبه نرخ سود بانکی کلا تورم مرکز آمار ایران نادیده گرفته می‌شود، گفت: اگر ١٠ اقتصاددان اول کشور در هر طیفی را به کشور بیاورید، نمی‌توانند ایرادی به نحوه محاسبه تورم مرکز آمار ایران وارد کنند.

 

ارسال نظر