اخبار کلان

۱۳۹۶/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۵۸۶

رشد ۲۸ درصدی درآمدهای دولت در ۴ ماه

خزانه‌دار کل کشور از رشد بیش از ۲۸درصدی درآمدهای دولت در چهار ماهه امسال خبر داد.

به گزارش ایسنا، سید رحمت‌الله اکرمی در همایش معاونان نظارت مالی و روسای خزانه معین ادارات کل اقتصاد و دارایی استان‌های کشور به ارائه آمار و ارقامی در خصوص بودجه سال ۱۳۹۶ کشور پرداخت و رقم کل بودجه کشور را ۳۴۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد. وی با اشاره به رشد ۲۸درصدی درآمدهای دولت در چهار ماهه امسال افزود: درآمدهای دولت در این مدت ۶۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.

معاون نظارت مالی وزارت اقتصاد تاکید کرد: این میزان درآمد نسبت به چهار ماهه سال گذشته ۲۸,۴ درصد رشد داشته است.

اکرمی سهم فروش نفت از این رقم را ۲۶هزار میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: ۳۰هزار میلیارد تومان از درآمد کشور نیز از منابع مالیاتی و گمرکی و 8 هزار میلیارد تومان از سایر منابع بوده است.

وی از سهم قابل توجه درآمدهای غیرنفتی از درآمدهای چهار ماهه امسال یاد کرد و گفت: خوشبختانه آرزوی دیرینه ما کاهش اتکا و وابستگی به نفت بود که بخشی از آن محقق شده است.

خزانه‌دار کل کشور کاهش وابستگی به نفت را از سیاست‌های اصلی دولت یازدهم برشمرد و خاطرنشان کرد: این روند در دولت دوازدهم هم با جدیت ادامه خواهد داشت.

اکرمی با اشاره به اینکه در برابر درآمدهایی که حاصل می‌شود، هزینه‌های زیادی نیز بر دوش دولت است، تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین مصارفی که امسال داریم پرداخت ۲۴هزار میلیارد تومان بازپرداخت اوراقی است که سال ۱۳۹۵منتشر کردیم که بنا بر عقیده رییس‌جمهوری از حقوق و مزایای کارمندان دولت هم واجب‌تر است و پرداخت آن حتی یک روز هم نباید تاخیر داشته است.

وی یادآوری کرد: همچنین در چهارماهه امسال پرداخت یارانه‌ها، حقوق کارمندان و هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر دستگاه‌ها نیز بدون تاخیر انجام شده و فقط تاخیر مختصری در پرداخت حق‌الزحمه افرادی داشتیم که به صورت طرحی کار می‌کنند.

به گفته این مسوول، در دولت یازدهم تلاش شده با برقراری نظم و انضباط مالی میزان هزینه‌ها هم کاهش یابد تا بتوان به اولویت‌های مهمی مانند تحقق برنامه ششم توسعه که در سرلوحه کارهای بودجه‌یی قرار دارد، بیشتر رسیدگی کرد.

 

پرداخت 13.1 هزار میلیارد تومان بدهی دولت

معاون سازمان برنامه و بودجه می‌گوید در سال ۱۳۹۵ همکاری مناسبی بین دولت و نظام بانکی صورت گرفته به‌طوری که دولت 13.1 هزار میلیارد تومان بدهی خود را به نظام بانکی پرداخت کرده است. به گزارش ایسنا، حمید پورمحمدی گفت: در سال ۱۳۹۵ بهترین همکاری دولت و نظام بانکی صورت گرفت، به‌گونه‌یی که در این سال برای نخستین‌بار سرمایه تعدادی از بانک‌ها بیش از ۱۰۰درصد رشد کرد به‌طوری که سرمایه بانک‌ها از ۲۵ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۲ به ۵۴ هزار و ۳۰۰میلیارد تومان در اوایل سال ۱۳۹۶ رسید.

تصویب صادرات نفتی مشمول مالیات

هیات وزیران فهرست مواد خام و کالاهای نفتی موضوع ماده ۱۴۱ قانون مالیات‌های مستقیم را تصویب کرد.

به گزارش «فارس»، هیات وزیران فهرست مواد خام و کالاهای نفتی موضوع ماده 141 قانون مالیات‌های مستقیم را تصویب کرد. طبق این مصوبه که به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، نفت، اتاق بازرگانی و به استناد ماده 141 قانون مالیات‌های مستقیم به تصویب دولت رسید.

طبق ماده 141 قانون مالیات‌ها صددرصد درآمد حاصل از صادرات خدمات و کالاهای غیرنفتی و محصولات بخش کشاورزی و 20درصد درآمد حاصل از صادرات مواد خام مشمول مالیات با نرخ صفر می‌گردد. فهرست مواد خام و کالاهای نفتی باید به تصویب هیات وزیران برسد.

صندوق‌های بازنشستگی روی لبه ورشکستگی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه خطر ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی جدی است، گفت: بررسی جزئیات صورت‌های مالی یک صندوق بازنشستگی نشان می‌دهد، این صندوق با ۵۰۰ میلیارد تومان کسری مواجه شده است.

محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه موضوع صندوق‌های بازنشستگی در بند 42 سیاست‌های ابلاغی رهبری در برنامه ششم در بحث ارتقای کیفیت و اصلاح ساختار بیمه‌ها مورد توجه قرار گرفته است، گفت: بر همین اساس در بند ه ماده 12 قانون برنامه ششم نیز مقرر شده که صندوق حمایت بازنشستگی کارکنان فولاد با کلیات اختیارت از وزارت صنعت به وزارت رفاه انتقال یابد. همچنین در ظرف 3سال نیز باید کلیه تعهدات حال و آتی سازمان توسط سازمان حسابرسی مشخص شود.

به گفته حسینی، بر اساس گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی صندوق، مجموع سرمایه‌گذاری در 80 شرکت فرعی 12.3هزار میلیارد تومان بوده و با توجه به ارزش خالص دارایی 11.3هزار میلیاردی تومانی به نظر می‌رسد صورت‌های مالی این سازمان‌ها دچار مشکل باشد.

وی با بیان اینکه بر اساس صورت‌های مالی صندوق بازنشستگی فولاد، میزان حق بازنشستگی دریافتی در کل یک‌سال 130میلیارد تومان بوده، گفت: این درحالی است که حدود900میلیارد در سال 94 از دولت کمک گرفته شده که بر این اساس دارایی جمعی صندوق حدود 1300میلیارد تومان برآورد می‌شود.

 

ارسال نظر