نرخ 20.8 درصدی بیکاری زنان ایران در بهار امسال

۱۳۹۶/۰۴/۱۴ - ۲۳:۵۹:۱۴
کد خبر: ۱۰۲۴۶۹
نرخ 20.8 درصدی بیکاری زنان ایران در بهار امسال

گروه اقتصاد کلان|

جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت بیکاری در کشور حاکی از آن است که 20.8‌درصد جمعیت زنان در رده سنی 10ساله و بیشتر بیکار هستند. براساس آمار اعلام ‌شده از سوی این دستگاه، تعداد زنان بیکار در بهار امسال یک میلیون و 119هزار و 197نفر بوده است. این درحالی است که بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، تعداد مردان بیکار در همین فصل دو میلیون و 247هزار و 776نفر بوده است.

این آمار نکات جالب توجهی درخصوص وضعیت اشتغال زنان و استنادپذیری آماری که از سوی دستگاه‌های رسمی اعلام می‌شود با خود به همراه دارد. درحالی که نرخ مشارکت اقتصادی زنان در بهار امسال تنها 16.4‌درصد بوده، نرخ بیکاری زنان کمی بیشتر از 20‌درصد محاسبه شده است. این درحالی است که مردان با مشارکت اقتصادی بیش از 64‌ درصد، نرخ بیکاری 10.6درصدی را ثبت کرده‌اند.

این موضوع پیش‌تر هم مورد نقد کارشناسان متعددی قرار گرفته که نحوه آمارگیری از جمعیت جویای کار دارای نواقصی است که ما را از دستیابی به آماری دقیق‌تر دور می‌کند. یکی از این ایرادات، خارج کردن جمعیت زنان خانه‌دار از جمعیت فعال است که می‌تواند آمار بیکاری زنان همچنین بیکاری کل را با تغییرات چشمگیری همراه کند. از آنجا که بخش مهمی از زنان ایران خانه‌دار هستند یا شغلی ندارند، حذف این گروه از جمعیت فعال می‌تواند سیگنال‌های گمراه‌کننده‌یی درخصوص وضعیت بیکاری بدهد.

کسر آمار جمعیت زنان بیکار در رده سنی 15تا 24سال از زنان بیکار 15تا 29سال نشان می‌دهد 425هزار و 500 زن بیکار 24تا 29ساله در کشور زندگی می‌کنند که بر این اساس می‌توان گفت بالغ بر 38‌درصد از جمعیت زنان بیکار در رده سنی 24تا 29سال جای گرفته‌اند.

همچنین این آمار نشان می‌دهد بیشترین سهم اشتغال زنان در بخش خدمات بوده است. در آمار بهار امسال سهم بخش خدمات از کل اشتغال زنان 51.3‌ درصد بوده همچنین سهم بخش‌های صنعت و کشاورزی به ترتیب 25.4‌و23.2‌درصد اعلام شده است.

این آمار از وضعیت اشتغال زنان کشور در بهار امسال درحالی از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته که اندک مقایسه وضعیت اشتغال زنان با سایر کشورهای جهان و حتی کشورهای همسایه نشان‌دهنده سهم اندک زنان ایران در بازار اشتغال است. براساس اعلام مرکز آمار ایران، سهم زنان از جمعیت شاغل در سال گذشته 17‌درصد بوده است. این درحالی است که در پاکستان این رقم 19.5‌درصد و در ترکیه 26‌درصد است. در روسیه سهم زنان از جمعیت شاغل 49.6‌درصد و در آذربایجان 48.3‌درصد است. در کشورهایی همچون امریکا، کانادا و آلمان هم سهم اشتغال زنان به ترتیب 46.3درصد، 47.1‌درصد و 45.2‌درصد است. این مقایسه به راحتی نشان می‌دهد، وضعیت اشتغال زنان در ایران چقدر با سایر کشورهای جهان متفاوت است. نکته‌یی که مساله اشتغال زنان را امروز پیچیده‌تر کرده، هزینه بالای آموزش و تحصیل زنان با افزایش سهم آنها در ورودی‌های دانشگاه‌هاست. اما نکته تاسف‌برانگیز این است که خیل عظیم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی زن پس از ورود به بازار کار خود را ناکام می‌بینند و از لحاظ اقتصادی هزینه‌کرد آموزش این زنان به چرخه تولید بازنمی‌گردد.

 

ارسال نظر