خدمت‌رسانی اپلیکیشن به ‌پخش مارکت به 17 هزار خرده ‌فروش

۱۳۹۹/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۹۳۶
خدمت‌رسانی اپلیکیشن به ‌پخش مارکت به 17 هزار خرده ‌فروش

آیلین بیک|

تغییراتی که طی سال‌های اخیر در حوزه فناوری‌های نوین ارتباطی رخ داده باعث شده تا حیات شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به‌ طور کلی به رشد فناوری‌های نوین و استفاده از اپلیکیشن‌های ارتباطی گره بخورد. در این میان شرکت‌های پخش و توزیع نیز برای موفقیت در فضای رقابتی باید کیفیت محصولات و فرآیندهای مدیریتی خود را همزمان با رشد استفاده از تکنولوژی‌های جدید ارتباطی و دیجیتالی بهبود بخشند. به همین منظور نیز کاربرد فناوری اطلاعات در آنها الزامی شده است. مطالعات نشان می‌دهند که هر چند این شرکت‌ها می‌توانند از فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی سود ببرند اما برای بهره‌مندی از این مزایا و موفقیت در کاربرد این فناوری نیاز به شرایطی خاص دارند. به عبارت دیگر موفقیت در کاربرد فناوری اطلاعات در آنها اقتضایی است. وجود چنین واقعیت‌هایی باعث شده که مطالعات و پژوهش‌های زیادی به شناخت عوامل موثر بر کاربرد این فناوری در شرکت‌های توزیع و پخش اختصاص یابند. برای آگاهی از برنامه‌ها، اهداف و چشم‌اندازهای شرکت به ‌پخش در حوزه توسعه فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی سراغ حمیدرضا گلیان، مدیر ارشد توسعه فناوری و کسب و کار شرکت به پخش رفتیم تا نوری به ابعاد پنهان موضوع بتابانیم که از منظر کارشناسی یکی از مهم‌ترین گزاره‌ها در بهبود روند خدمت‌رسانی به تولیدکننده‌ها، بازرگانان، عاملان فروش و در نهایت مردم به عنوان مصرف‌کننده نهایی محسوب می‌شود.

     اگر موافق هستید ابتدا در خصوص مهم‌ترین فعالیت‌های صورت گرفته در سال 1399 شرکت به پخش صحبت کنیم. با توجه به این واقعیت که کشورمان در سال 99 در کنار تحریم‌های اقتصادی با مشکل کرونا نیز مواجه بود، مدیریت توسعه فناوری و کسب و کار شرکت به پخش چه برنامه‌هایی برای بهبود شرایط تدارک دید؟

قبل از ورود به بحث اصلی باید بدانیم که شرکت‌های پخش به عنوان یکی از حلقه‌های اصلی زنجیره تامین نقش مهمی را در بهبود شاخص‌های مورد نیاز مصرف‌کنندگان ایفا می‌کنند. بدین منظور و در راستای توسعه و به کارگیری بیشتر از قابلیت توانمندسازی فناوری در کسب و کار جاری شرکت «به پخش» و با تمرکز بر اصل یکپارچگی اطلاعات و استفاده از دانش روز توسعه سیستم‌های اطلاعاتی اقداماتی به شرح ذیل صورت گرفت. این مجموعه اقدامات با نگاه پوشش حداکثری زنجیره از تامین، فروش و توزیع تا مصرف را شامل می‌شود.

    این زنجیره شامل چه گزاره‌هایی می‌شود؟

در وهله نخست باید به راه‌اندازی کسب و کار فروش اینترنتی کالاهای سبد به پخش به مصرف‌کنندگان نهایی با نام تجاری صرفه مارکت اشاره کنم. این پروژه در مدت بیش از یک سال با استفاده از توانمندی تیم داخلی شرکت در حوزه توسعه فناوری و کسب و کار عملیاتی شد و در حال حاضر به صورت آزمایشی در مناطق غربی تهران فعال است. همان‌گونه که مستحضر هستید در طول تاریخ بیش از 60 سال فعالیت شرکت به پخش بازار هدف شرکت عاملین فروش شامل مشتریان خرده‌فروشی یا همان سوپرمارکت‌ها، بنکداران و عمده‌فروشان، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و ... بوده است و با راه‌اندازی این کسب و کار به پخش اقدام به فروش به مصرف‌کنندگان نیز می‌کند. از مزایای رقابتی قابل ذکر در این کسب و کار امکان اعطای حداکثر تخفیفات کالاهای گروه شوینده، بهداشتی، غذایی، سلولوزی، الکتریکی و... است.

    دلیل اعطای این حجم از تخفیفات قابل توجه چیست؟ چرا سایر شرکت‌های پخش قادر به اعطای این تخفیفات نیستند؟

این حجم از تخفیفات به دلیل انحصاری بودن تعداد زیادی از برندهای معتبر این صنایع برای شرکت به پخش است. در واقع دسترسی به پخش به این مواد تولیدی باعث شده تا امکان اعطای تخفیفات افزون‌تر فراهم شود. ضمن اینکه امکان سریع توسعه این پروژه در 28 استان کشور به دلیل برخورداری از مراکز و انبارهای مجهز همچنین وجود ناوگان توزیع سراسری و مویرگی در این مراکز از دیگر مزایای رقابتی است که ویژگی خاصی به محصولات توزیعی به پخش می‌بخشد.

    اگر خاطرتان مانده باشد در گفت‌وگوی سال گذشته در خصوص توسعه اپلیکیشن‌های صحبت کردید و آن را به عنوان یکی از اهداف بنیادین مدیریت توسعه فناوری در سال 99 برشمردید. این پروژه در حال حاضر چه وضعیتی دارد؟ 

دامنه وسیعی از ابزارهای ارتباطی امروز می‌توانند از خدمات برخط و اینترنتی به پخش استفاده کنند. در حال حاضر امکان دریافت اپلیکیشن‌های اندرویدی و تحت سیستم عامل iOs در برنامه‌های گوگل پلی، کافه بازار و سیب اپ وجود دارد و علاوه بر آن نسخه تحت وب نیز در آدرس www.sarfemarket.irقابل بهره‌برداری است. از سوی دیگر نباید فراموش کرد که در حال حاضر در ابتدای راه هستیم و در تلاشیم تا با به ‌کارگیری از تجارب برتر و تحقیق و توسعه در این خصوص کسب و کار متمایزی را در حوزه کسب و کارهای اینترنتی ارایه کنیم.

    موضوع بعدی در مسیر توسعه فناوری‌ها چه مواردی را در بر می‌گیرد؟

توسعه کسب و کار فروش اینترنتی کالاهای سبد به پخش به عاملین فروش با نام به پخش مارکت از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای خدمات‌رسانی بهتر به مشتریان شرکت توسعه پروژه به پخش مارکت است. بر اساس این ایده بیش از 17000 مشتری گروه خرده‌فروشی در سراسر کشور اقدام به نصب اپلیکیشن به پخش مارکت کرده‌اند که بالای 3500 مشتری فعال در ماه از آن استفاده می‌کنند. نکته قابل توجه در این خصوص عدم نیاز مشتریان به حضور مستقیم ویزیتورهای شرکت است که با توجه به شیوع ویروس کرونا و مشکلات تردد این اپلیکیشن کمک زیادی به سفارش‌گیری از مشتریان کرده است. سالیانه بیش از 40 میلیارد تومان سفارش از مشتریان اخذ می‌شود.

    این روند شامل کارکنان درون سازمانی نیز می‌شود؟

بله این خدمت در قالب پروژه‌های درون سازمان و به‌ کارگیری از علم داده‌های(Data Science) قرار می‌گیرد. همان‌گونه که مستحضر هستید بیش از 70 درصد پرسنل شرکت را کادر ستادی شامل فروشندگان و رانندگان شرکت تشکیل می‌دهند و بیشتر زمان کاری ایشان در خارج از شرکت است. به منظور بالا بردن کارایی و ایجاد سیستم‌های کنترلی مناسب‌تر اپلیکیشن‌هایی با عناوین فروشیار به پخش و پخشیار به پخش طراحی و با آخرین تکنولوژی‌های توسعه نرم‌افزاری پباده‌سازی شده و با ایجاد یکپارچگی اطلاعاتی بین کلیه پروژه‌های ذکر شده سعی در ایجاد ارزش افزوده برای سازمان کرده‌ایم.

    لطفا در خصوص چشم‌انداز آینده فعالیت‌های این بخش هم توضیح بفرمایید؟

آنچه که به عنوان برنامه آتی مجموعه توسعه فناوری و کسب و کار شرکت به پخش در حال تحقیق و توسعه است به ‌کارگیری از علم داده‌ها در جهت تبدیل داده‌های عظیم(Big Data) و اطلاعات به دانش کاربردی است تا با ترکیب مباحث داده‌کاوی، سیستم‌های یادگیرنده، سیستم‌های توصیه‌گر و... بتوانیم به هوشمندی کسب و کار کمک قابل توجهی کنیم. امید است به لطف خدا و با توسعه دانش تیم داخلی، سازمانی هوشمند و کارا را در یکی از قدیمی‌ترین و معظم‌ترین شرکت‌های پخش سراسری کشور داشته باشیم.

 

ارسال نظر