نقش شرکت‌های پخش در اقتصاد و معیشت جهانی

۱۳۹۹/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۶۹۱۹
نقش شرکت‌های پخش در اقتصاد و معیشت جهانی

اعتماد| نقش شرکت‌های پخش در اقتصاد جهان و ایران چیست؟ با استفاده از چه گزاره‌هایی می‌توان سطح تخصصی و خدماتی این شرکت‌ها را افزایش داد؟ چشم‌انداز پیش روی شرکت‌های پخش در اقتصاد و معیشت کشور چیست؟ این پرسش‌ها و پرسش‌هایی از این دست اغلب در وبینارهای مرتبط با صنعت پخش از منظر تحلیلی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و تحلیلگران از طریق پاسخگویی به آنها تلاش می‌کنند نقش شرکت‌های پخش را تحلیل و تفسیر کنند. واقع آن است که مفهومی که در فضای اقتصادی و عمومی کشور از آن ذیل عنوان «صنعت پخش» یاد می‌شود طی دهه‌های اخیر نقش برجسته‌ای در فضای اقتصاد جهانی ایفا کرده است. گسترش شبکه‌های ارتباطی و رشد زندگی اجتماعی باعث شده تا نقش شرکت‌های پخش و توزیع اقلام اساسی در حیات انسان امروز افزون‌تر از هر زمان دیگری متبلور شود. تصور اقتصاد بدون زنجیره به‌هم پیوسته شرکت‌های تامین، توزیع و پخش اقلام اساسی و مصرفی ممکن نیست. امروز اغلب واحدهای صنعتی و شرکت‌های تولید‌کننده در بخش‌های مواد غذایی، شوینده‌ها و... با استفاده از شرکت‌های پخش تلاش می‌کنند، ارتباط نزدیکی با سبد مصرفی انسان در عصر پسامدرن ایجاد کنند. راهبرد پخش مویرگی در زنجیره تامین کالاهای تندمصرف یا FMCG، فروش مستقیم موادغذایی‌، شوینده‌ها، محصولات بهداشتی و آرایشی و...به اندازه‌ای گسترش پیدا کرده که چنانچه یک روز این زنجیره به‌هم پیوسته از حرکت باز بایستد، روند عادی زندگی مردم مختل خواهد شد. این وابستگی در زمان بروز پاندومی کرونا و در روزهایی که روند عادی توزیع محصولات در برخی کشورهای اروپایی، امریکایی و... به اخلال مواجه شد به‌عینه مشاهده شد. روزهایی که در قاب تصویر رسانه‌های بین‌المللی تصاویری از صف‌های طویل و زد و خورد مصرف‌کنندگان برای بهره‌مندی از چند بسته دستمال بهداشتی افزون‌تر یا چند کارتن محصولات مصرفی بیشتر به ثبت رسید و انسان امروز را با این پرسش بنیادین مواجه کرد که در صورت توقف این زنجیره پخش چه تحولاتی ممکن است در روند عادی زدگی جوامع  به وجود آید؟

صنعت پخش در  دهه‌‌های  اخیر

صنعت پخش در واقع در تار و پود زندگی جدید لانه کرده است. از یک طرف این واحدهای تولیدی هستند که از طریق ارتباط با شرکت‌های پخش تلاش می‌کنند سهم افزون‌تری در سبد مصرفی جامعه به دست آورند و از سوی دیگر با استفاده از شبکه مویرگی تلاش می‌کند تا عدالت اجتماعی را در جای جای کشور محقق کند. اهمیت شرکت‌های پخش در دوره‌های بحرانی مثل تحریم‌های اقتصادی، بحران‌های اجتماعی، رکود و... افزایش بیشتری نیز پیدا می‌کند. در واقع شرکت‌های پخش با ابتکارات و ایده‌پردازی‌های خود می‌‌توانند در شرایط رکودی که ممکن است تقاضای موثر، در اثر دو عامل کیفیت و قیمت کاهش یابد، توازن و تعادل را به بخش‌های اقتصادی و صنعتی بازگردانند. 

سایه  روشن‌های صنعت  پخش  در  ایران

صنعت توزیع و پخش در کشورمان در شرایطی که اقتصاد ایران با مشکلات فراوانی روبه‌رو شده است، تلاش می‌کند از طریق رشد اشتغالزایی، توسعه کسب و کار، رونق تولید و... سهم افزون‌تری در پروسه توسعه پایدار کشور به عهده بگیرد.قلمروی فعالیت صنعت پخش هم گستردگی فراوانی دارد و هم از پیچیدگی‌ها بسیاری برخوردار است. در حال حاضر ۷۰ درصد مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، شوینده‌ها و... توسط شرکت‌های پخش در سراسر ایران توزیع می‌شود. هر چند خاستگاه این صنعت در اروپا و امریکا قرار دارد، اما مهارت و دانش رسوب کرده این صنعت در کشورمان کاملا بومی شده و باید با حمایت‌های دستگاه‌های مسوول این دانش رسوب کرده در مسیر رشد فزاینده قرار بگیرد. در حال حاضر سهم شرکت‌های پخش از درآمدهای ملی کشور به محدوده 10درصدی رسیده است. اعداد و ارقامی که نشان می‌دهد، توجه ویژه به این صنعت نه یک شاید و احتمال بلکه ضرورتی غیرقابل انکار است. در شرایطی که تولیدکنندگان تلاش می‌کنند قیمت تمام شده تولید و توزیع را تا حد ممکن کاهش دهند و از سوی دیگر مصرف‌کنندگان نیز به دنبال تامین اقلام اساسی خود با کمترین قیمت ممکن هستند، پویایی بیشتر شرکت‌های پخش و استفاده از فناوری‌های نوین برای بازاریابی و فروش، می‌تواند هم قیمت تمام شده را برای واحدهای تولیدی کاهش دهد و هم به مردم برای بهره‌مندی از یک سبد مصرفی ارزان‌قیمت‌تر مساعدت کند.چنانچه نهادهای مسوول و تصمیم‌ساز در دولت و مجلس متوجه اهمیت فزاینده شرکت‌های توزیع و پخش شوند و بستر لازم برای نقش‌آفرینی بیشتر و پیشرفت افزون‌تر این صنعت را فراهم کنند، شرکت‌های پخش قادر هستند در مسیر برخی از مطالبات قدیمی مردم درخصوص عدالت اجتماعی و مقابله با فقر مطلق سهم قابل‌توجهی را به دست آورند. در صورت یک چنین توجهی این صنعت نیز می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه در بخش‌هایی چون اشتغالزایی، مقابله با فقر، تحقق عدالت اجتماعی و... نقش‌آفرینی کنند و بلافاصله به سطح استاندارد‌های جهانی برسانند و خدمت‌رسانی به آحاد ملت را بهتر و کاراتر از گذشته به انجام برسانند.

 

ارسال نظر