برتری شرکت تعاونی تولیدی توزیعی‌کارکنان فولاد خوزستان در میان تعاونی های کشور

۱۳۹۹/۰۵/۰۹ - ۰۰:۱۰:۵۷
کد خبر: ۱۶۹۵۱۲
برتری شرکت تعاونی تولیدی توزیعی‌کارکنان فولاد خوزستان در میان تعاونی های کشور

    تعریف: تعاونی‎ها به عنوان یک سازمان مردم نهاد، با هدف جمع آوری سرمایه‌های اندک و ایجاد تعادل اقتصادی در جامعه از طریق رفع نیازهای اقشار کم درآمد و همچنین حذف فاصله های طبقاتی تشکیل می‌شوند. با این پیش زمینه، در دیداری صمیمانه پای صحبت حمیدرضا مجدی‌نسب مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدی توزیعی کارکنان فولاد خوزستان نشسته و از چگونگی بدست آوردن مقام برتر کشوری به وسیله این تعاونی به گفت‌و‌گو پرداختیم.

  لطفاً درباره تاریخچه تاسیس تعاونی برای ما توضیح بفرمایید.

 شرکت تعاونی فولاد خوزستان، حدود ۴۴ سال پیش در سال ۱۳۵۵ با عنوان شرکت تعاونی مصرف کارکنان شرکت ملی صنایع فولاد ایران  راه اندازی شد. این تعاونی در این ۴۴ سال خدمات شایانی را به کارکنان شاغل و بازنشسته فولاد خوزستان ارائه نمود. اما در ۷ سال گذشته و با استقرار  مدیریت جدید، خدمات نوین و متنوعی از قبیل: فروشگاهی، بیمه، تهیه بلیط‌ها و تورهای مسافرتی و هتل در داخل و خارج کشور، لوازم خانگی، ورزشی، البسه، کیف و کفش، ابزار آلات، عینک و ساعت و ده‌ها خدمات دیگر برای کارکنان شاغل و بازنشسته  فولادخوزستان ارائه شده، که امیدواریم موجبات رضایت‌مندی اعضا را فراهم کرده باشیم.

   مدیریت تعاونی چه اهدافی را دنبال می‌نماید؟

هدف ما در این مجموعه ایجاد تعادل اقتصادی و حذف فاصله‌های طبقاتی در جامعه است که با ارائه کلیه خدمات با حداقل سود و بصورت اقساطی، موفقیت‌هایی بدست آمده است. تعاونی سعی داشته نیازهای یک خانواده را در ابعاد مختلف بررسی و به آنها بپردازد و به بهترین وجه آن را به‌ صورت اقساطی در اختیار قرار دهد. برای مثال در زمینه‌ هزینه‌های پزشکی، بیمه‎ای و مسافرت ‌ها که از دغدغه‌های مهم خانواده‌ها هستند، تعاونی ورود کرده و در این زمینه‌ها خدمات خودرا  بدون بهره و در ۱۰ قسط به کارکنان ارائه نماید. با این روش بسیاری از هزینه‌های خانواده‌های اعضا سبُک‌سازی شده است.

   شرایط عضویت در تعاونی چگونه می‌باشد؟

در تعاونی دو روش برای عضویت وجود دارد. در روش نخست کارکنان شاغل اعم از رسمی و قراردادی و بازنشسته فولاد خوزستان  هستند که با مراجعه به امور اداری تعاونی و پس از احراز هویت آنها و ارائه مدارک و سایر شرایط پذیرش و به عضویت تعاونی پذیرفته می‌شوند. این گروه به دو دسته سهام‌دار و عضو فروشگاه تقسیم می‌شوند. سهامداران به‌صورت خودکار عضو هستند اما آن دسته از کارکنان و بازنشستگان که سهام‌دار نیستند، با ارائه مدارک شناسایی، عضو این مجموعه شده و از تمامی خدمات به جز سود سهامداری استفاده می‌نمایند. در روش دوم، عقد قرارداد با شرکت ها و دوایر دولتی و نهادها است، این مجموعه‌ها می‌توانند با تعاونی قرارداد بسته و با معرفی کارکنان خود از خدمات تعاونی استفاده نمایند.

   در خصوص تعامل با شرکت‌های زیرمجموعه فولادخوزستان توضیح دهید.

براساس قراردادهایی که با شرکت‌های زیرمجموعه فولاد بسته شده، کارکنان آنها می‌توانند از خدمات فروشگاهی و رفاهی بهره ببرند.

   برای رفاه حال کارکنان و خانواده آنان چه کارهایی انجام داده‌اید؟

با توجه به اینکه تامین هزینه‌های مختلف زندگی دغدغه‌های خانواده‌ها بوده و یکی از این دغدغه‌ها هزینه‌های مسافرت می‌باشد، بخصوص برای خوزستانی‌ها که معمولاً بخشی از فصل تابستان و عید را به مسافرت اختصاص می‌دهند؛ لذا تعاونی با خرید امتیاز آژانس مسافرتی بهاران‌ سپهر پرواز، توانسته است کلیه خدمات مسافرتی از جمله تهیه بلیط، تور و هتل را در اقساط ۱۰ ماهه به تمامی اعضای خود ارائه دهد. شایان ذکر است به‌زودی بلیط قطار را نیز بصورت اقساط عرضه خواهیم کرد.

حرکت بزرگ دیگری که در ۵ سال گذشته انجام شده، به‌جای اینکه در قبال عملیات بانکی برای تعاونی سودآوری کنیم، از این محل وام قرض الحسنه  ۵ ، ۱۰ و ۲۰ میلیون تومانی برای سهام‌داران تامین کرده‌ و توانسته‌ایم در طول این مدت به حدود ۱۷۰۰ تن و بالغ بر ۸۰ میلیارد ریال وام  پرداخت کنیم.

از دیگر فعالیت‌های قانونمند تعاونی، برگزاری مجامع عمومی تعاونی به‌صورت سیستمی و منظم در زمان‌های مقرر و بر اساس آیین نامه برگزاری مجامع بوده است. نحوه برگزاری مجامع این تعاونی به گونه ای بوده که ادارات متولی در استان  خوزستان، چگونگی برگزاری مجمع تعاونی فولادخوزستان را به عنوان بهترین الگو به سایر تعاونی‌ها معرفی نموده‌اند. فعالیت‌های تعاونی به شرح زیر است:

٭   حذف واسطه‌ها از چرخه خرید: در این اقدام سعی شده تمامی خریدها از شرکت‌های اصلی انجام و این باعث کنترل قیمت‌ها گردید.

٭    نوسازی فروشگاه‌ها و ساختمان تعاونی که در همین راستا می توان به راه‌اندازی فروشگاه شماره ۳ در زیتون‌ کارمندی که پنجمین سال خود را سپری می‌نماید اشاره نمود. این فروشگاه بسیار فعال و خدمات‌دهی به‌سزایی به کارکنان فولاد خوزستان داشته است.

٭   عقد قرارداد با بیش از ۵۰ فروشگاه ( طلا فروشی، لوازم ورزشی، کلینیک های پزشکی و...) در سطح شهر با هدف تامین اقلام مورد نیاز اعضا به صورت اقساطی و بدون بهره( بجز طلا فروشی و تلفن همراه)

٭    اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برای کارکنان پرتلاش تعاونی.

٭    راه اندازی نرم افزار تعاونی فولادخوزستان که اکنون بیش از  ۶ هزار و ۵۰۰ تن عضو دارد و در تلاش هستیم که در آینده از طریق این نرم افزار خدمات مجازی ارائه کنیم.

٭     برگزاری ۷ نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در سالیان گذشته و آغاز سال جاری که با استقبال بسیار خوب کارکنان مواجه شده و از این طریق توانسته‌ایم بخشی از نیازمندی‌های خانواده ها را تامین کنیم.

٭    ایجاد سامانه ثبت مشخصات سهامداران که با کمک این سامانه تعداد دقیق سهامداران، اعضا و مشتریان با مشخصات کامل و میزان خرید و خدمات ارائه شده به آنها ساماندهی شده است.

٭     برگزاری جلسات هیات مدیره به‌صورت هفتگی، که نتیجه آن نظم و نظارت مستمر در کارها بوده است.

   درباره راه‌اندازی سامانه تلفنی فروش توضیح بفرمایید.

با توجه به شیوع ویروس کرونا و در راستای کاهش مراجعات حضوری و همچنین برای حفظ سلامت اعضا، مراجعه‌کنندگان و کارکنان،  در نظر داریم،  سامانه فروش تلفنی و اینترنتی را در آینده فعال کنیم. این طرح در مرحله مقدماتی قرار دارد و در آینده روش اجرایی آن اطلاع رسانی می‌شود.

   لطفاً درباره کسب مقام برتر در سیزدهمین جشنواره ملی تعاونی‌ها برای مخاطبان ما توضیح بفرمایید:

به لطف خداوند، تعاونی فولادخوزستان توانسته است، طی سه سال متوالی از سال ۹۵ تا ۹۷ با حمایت‌های مدیریت شرکت فولادخوزستان، تلاش متولیان تعاونی و پشتیبانی گرم و صمیمانه سهامداران، مقام تعاونی برتر استانی را کسب نماید و همچنین در سال ۹۷ علاوه بر کسب رتبه تعاونی برتر استانی، رتبه تعاونی برتر ملی را در سطح کشور بدست آورد. کسب این مقام نتیجه زحمت‌ها و تلاش های خدمت‌گزاران شما در این تعاونی است.

بدست آمدن مقام‌های یاد شده سبب شد که توجه مدیریت استان به اهمیت این تعاونی جلب شده و این تعاونی به عنوان یکی از تعاونی‌های فعال و بزرگ معرفی شود. برای مثال در تاریخ ۱۸ خرداد امسال, با هماهنگی وزارت تعاون و به‌ وسیله‌ی شبکه یک سیما، برنامه‌ای برای معرفی تعاونی فولاد خوزستان ضبط گردید که بزودی از این شبکه پخش خواهد شد.

  چه مواردی باعث انتخاب این تعاونی در جایگاه تعاونی برتر کشوری شد؟

تنوع خدمات تعاونی، رضایت‌مندی اعضا و سهامداران، حضور فعال و موثر در عرصه تعاون و تعاون‌گری، میزان گردش مالی تعاونی، تعداد سهامداران که بیش از ۳۵۰۰ تن هستند و ایفای نقش موثر در میان تعاونی‌های استان پارامترهایی بودند که باعث انتخاب این تعاونی به عنوان تعاونی برتر کشور شد.

    همچنین از دلایل کسب این موفقیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

اعتمادسازی: در تعاونی بسیار تلاش شده که برای اعضا و سهامداران نارضایتی بوجود نیاید.

حفظ روحیه‌ی تعاونی و تعاون‌گری: این روحیه خدمت‌گزاران را به ارائه حداکثر خدمات با حداقل هزینه ها سوق می دهد.

ورود به عرصه‌های نوین کسب و کار و خدمات: با گذر از روش‌های سنتی و به‌ روزرسانی ابزارها و روش‌ها، توانسته‌ایم به عرصه‌های نوین کسب درآمد و خدمات ورود نماییم.

  به نظر شما راه‌های رسیدن به موفقیت چه مواردی هستند؟

ارائه خدمات با کیفیت و کمیت و قیمت مناسب و به صورت اقساط، استفاده از امکانات و ظرفیت فضای مجازی به نحو مطلوب، بستن قرارداد با انواع فروشگاه‌ها و شرکت‌ها و عرضه خدمات آنها به اعضای تعاونی  و در نهایت استفاده مطلوب  از راه‌های نوین کسب و کار

  مواردی هستند که در راه رسیدن به موفقیت تاثیر بسزایی داشته‌اند.

جا دارد از این فرصتی که در اختیار بنده قرار داده‌اید استفاده نموده و این نکته را عرض ‌کنم که اگر می‌خواهیم اقشار جامعه از امکانات رفاهی بهره ببرند و همگی در رفاه نسبی باشند، راهی جز توجه به روحیه تعاون و تعاون‌گری نداریم، دولت باید از طریق تعاونی‌های موجود و تاسیس تعاونی‌های جدید، خدمات خود را بدون هیچ دغدغه‌ای به دست مردم و صاحبان اصلی آن برساند، تعاونی‌ها بهترین، گسترده‌ترین و مطمئن‌ترین شبکه برای ارائه خدمات به مردم هستند. هیچ شبکه اقتصادی به گستردگی تعاونی‌ها وجود ندارد، پس باید از توان آن‌ها برای تولید و انتشار ثروت و خدمت استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی، مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدی توزیعی کارکنان فولاد خوزستان در پایان سخنان خود، صمیمانه از مدیرعامل، مشاوران و معاونان شرکت فولاد خوزستان بابت حمایتی که از تعاونی می‌نمایند، تشکر نموده و چنین پشتیبانی‌هایی را باعث ارائه خدمات بهتر و با کیفیت تر به کارکنان فولاد خوزستان داشت. وی همچنین از مجموعه روابط‌ عمومی برای بازتاب فعالیت‌های تعاونی تشکر نموده و در نهایت از سهامداران، اعضا و کارکنان فولادخوزستان که با حمایت‌های خود این تعاونی را در سطح کشور مطرح نمودند، تقدیر کرد.

 

 

ارسال نظر