هدف حذف 4 صفر چیست؟

۱۳۹۹/۰۲/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۸۴۳
هدف حذف 4 صفر چیست؟

غلامعلی جعفرزاده |

 نماینده مجلس دهم|

بلافاصله بعد از تصمیمی که نمایندگان برای تصویب کلیات حذف 4صفر از پول ملی کشور اتخاذ کردند، دامنه وسیعی از اظهارنظرها و انتقادات در خصوص این تصمیم نمایندگان در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی بازتاب پیدا کرد بلافاصله بعد از تصمیمی که نمایندگان برای تصویب کلیات حذف 4صفر از پول ملی کشور اتخاذ کردند، دامنه وسیعی از اظهارنظرها و انتقادات در خصوص این تصمیم نمایندگان در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی بازتاب پیدا کرد که به نظرم ضروری است در خصوص آن توضیحاتی ارایه شود. نخست اینکه ما با طرح پرسش‌های کلیدی مثل این پرسش که هدف ما از اجرای این طرح چه بوده است؟باید دورنمایی از وضعیتی که نمایندگان بر اساس آن اقدام به اتخاذ یک چنین تصمیمی کرده‌اند، ارایه کنیم. آیا نمایندگان کلیات این طرح را مصوب کرده‌اند تا مثلا بلافاصله تورم کاهش پیدا کند؟ 

مشکلات بخش تولید حل شود؟ مشکل بیکاری در کشور پشت سر گذاشته شود؟و... مسلما پاسخ به تمامی این پرسش‌ها منفی است. یعنی بعد از تصویب این طرح نباید تصور کنیم که مشکلات بنیادین اقتصادی ما در مسیر حل و فصل شده قرار می‌گیرد. نه مشکل بیکاری قرار است با حذف 4صفر حل شود و نه سایر مشکلات اقتصادی. پس باید سوال را به صورت دیگری طرح کنیم؛ اینکه هدف اصلی مجلس دهم و نمایندگان موافق از تصویب یک چنین طرحی چیست؟ واقع آن است که نمایندگان قصد دارند تا جلوی یک هزینه بزرگ و شاید غیرضروری را در کشور بگیرند. یعنی چه؟ آمارهای مستند نشان می‌دهد که بیش از ۸ میلیارد میلیون برگ اسکناس و ایران‌چک در اقتصاد ایران در گردش است.

 ۶ میلیارد میلیون برگ از آنها، اسکناس‌های ۵ هزار تومانی و بزرگ‌تر هستند. برای هر برگ از این اسکناس‌ها سرمایه‌گذاری فراوانی صورت گرفته و در صورت ادامه این روند این هزینه‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. روز و روزگاری بزرگ‌ترین اسکناس ما 140 دلار می‌ارزید در حال حاضر اما بزرگ‌ترین اسکناس ما 4 دلار یا 5 دلار قیمت دارد. طبیعی است که با یک چنین اعداد و ارقامی نباید هر ساله میلیارد‌ها تومان از سرمایه کشور صرف تولید اسکناس‌هایی شود که به راحتی می‌توان از طریق حذف 4صفر میزان مصرف آنها را کاهش داد. ضمن اینکه تجربه سایر اقتصادها هم در این زمینه نشان می‌دهد که این تصمیم تبعات اقتصادی منفی برای اقتصاد ایران نخواهد داشت. مثلا در ترکیه تا به امروز 14 بار این اقدام را انجام داده‌اند. 

در اقتصادی مثل برزیل با آن دامنه‌های صادراتی و... بیش از 20 بار تصمیماتی اینچنینی اتخاذ کرده‌اند. اما ما در اقتصادمان هنوز بودجه را بر اساس ریال و دینار تنظیم می‌کنیم؛ طبیعی است که این ساختار باید به روز آوری شود و زمانی هم که مجلس برای تصمیم‌سازی در این زمینه اقدام می‌کند فریاد از زمین و آسمان بلند می‌شود که‌ای هوار تورم بالا رفت؛ ارزش پولی ملی افت کرد، من اعلام می‌کنم که تصمیم برای حذف 4صفر، نه قرار است تورم را مهار کند، نه بیکاری را کاهش دهد و نه شاخص‌های کلان را دچار تغییر کند. این تصمیمی است برای راحتی مراودات مالی مردم و آسودگی در معاملات و کاهش برخی هزینه‌های غیرضروری که هر سال برای چاپ اسکناس انجام می‌گرفت. با این توضیحات معتقدم که این تصمیم در حد و حدود خودش و با توجه به جمیع جهات تصمیم درست و معقولانه‌ای بود که مجلس دهم اقدام به آن کرد. به نظرم هر تصمیم باید مبتنی بر اهدافش تحلیل و بررسی شود و این تصمیم برای راحتی مردم و بهبود معاملات اتخاذ شده است، نه چیز دیگر.


 

 

ارسال نظر