افزایش فایل‌های رهن کامل در بازار مسکن تهران

۱۳۹۸/۱۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۸۱۳
افزایش فایل‌های رهن کامل در بازار مسکن تهران

گروه راه و شهرسازی|

اگرچه به گفته مشاوران املاک هم‌اکنون حجم عرضه فایل به بازار اجاره مسکن بیشتر از تقاضا برای این واحد‌هاست اما به دلیل رشد قیمت اجاره بخشی بزرگی از تقاضا به دنبال تمدید قرار داد هستند چرا که این عده به وضوح متوجه شدند کنار آمدن با مالک فعلی بهتر از مالکان جدید است.

اما در این میان برخی از مشاوارن املاک معتقدند بازار فعلی اجاره در دست مستاجران است، چرا که برخی از مالکان به علت وضعیت اقتصادی تمایل دارند هر چه سریع‌تر ملک خود را اجاره دهند. بنابراین در حال حاضر موجران برای جلوگیری از خالی ماندن واحد‌های خود در شرایط تعیین شده برای اجاره مسکن به‌طور نسبی انعطاف قائل شدند. این انعطاف هم‌اکنون خود را در شکل تخفیف در نرخ پیشنهادی برای اجاره برخی واحد‌ها از یک سو و قابل تبدیل بودن شرایط پرداخت اجاره‌بها از سوی دیگر نشان می‌دهد.

شواهد بازار اجاره مسکن نشان می‌دهد طی روزهای اخیر حتی تعداد فایل‌های عرضه شده به بازار اجاره با شرایط رهن کامل نسبت به هفته‌های گذشته افزایش یافته است به خصوص این موضوع در میان واحد‌های مسکونی بزرگ‌متراژتر بیش از واحد‌های کوچک‌متراژ به چشم می‌خورد.چرا که مالکان به دنبال اخذ رهن‌های هنگفت هستند تا بتوانند با نرخ سود بهره بانکی آن بخشی از عقب‌ماندگی درآمدی یا کاهش ارزش ریالی دارایی خود را پوشش دهند .

    رشد هزینه‌های اجاره رقم کوچکی نیست

در همین رابطه، محسنی، مشاور املاک در اطراف هفت تیر با بیان اینکه هر روز چند نفر برای اجاره به ما مراجعه می‌کنند اما هیچ کدام منجر به قرار داد نمی‌شود گفت: شرایط اقتصادی حاکم بر کشور غیرشفاف بوده و در حال حاضر کرونا نیز مزید بر علت شده و کسی جرات نمی‌کند در این شرایط بحرانی به اسباب کشی بپردازد.

وی گفت: به هر حال کاهش حجم مراجعه به بنگاه‌ها از سوی مستاجران برای اجاره مسکن به دلیل وجود تمایل دو سویه بین موجران و مستاجران برای تمدید قراردادهای سال قبل یکی از مهم‌ترین عوامل این موضوع محسوب می‌شود.

این مشاور املاک افزود: در حال حاضر مبلغ اجاره واحدهای مختلف بسته به منطقه 10تا 30 درصد رشد قیمت داشته و این رشد قیمت مربوط به یکی دو سال اخیر نیست، بلکه این رشد ناشی از افزایش نرخ تورم در پی نوسانات ارزی رد چند ماه گذشته است. وی با بیان پانزدهم تیرماه سال 97 عباس آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی در نشست هم‌اندیشی با حرفه ورزان و صاحبنظران بخش مسکن، از یک بسته پیشنهادی برای تعادل‌بخشی به بازار مسکن با هدف افزایش عرضه در بازار مسکن خبر داده بود گفت: اما متاسفانه گویا مسوولان فقط به دنبال حرف زدن هستند و این موضوع تاکنون اجرایی نشده است، براساس این طرح می‌خواستند از خانه‌های خالی مالیات اخذ کند و مقرر شده بود با توجه به امکان شناسایی بهترِ این واحدها توسط شهرداری‌ها انجام شود .

این مشاور املاک با انتقاد از شعارهای مرتبط با ازدواج گفت: برای داشتن ازدواج سالم و بی‌دغدغه باید زیرساخت‌های 3 نیاز اولیه شامل مسکن، پوشاک و خوراک تامین شود اما در حال حاضر نبود سرپناه بزرگ‌ترین معضل جوانان است .

   کارگران را دریابید

در همین رابطه، یک مباشر املاک نیز با انتقاد از نبود برنامه جامع در خصوص بازار اجاره گفت: مشکل تامین مسکن جامعه دهک‌های یک تا سه که عضو طبقه کارگری هستند یکی از اصلی‌ترین مشکلات است. در حال حاضر، این اقشار به واسطه نوسانات اقتصادی و همچنین بیماری کرونا صدمات متعددی دیدند و متاسفانه دولت به عنوان یک بازوی حمایتی هیچ حمایتی از این عده نمی‌کند . خسروی گفت: همواره از سوی مسوولان از طرح‌های ارایه شده برای تامین مسکن کارگران توسط بخش خصوصی و به خصوص انبوه‌سازان استقبال شده اما متاسفانه در اجرا طرح و همکاری‌هایی که باید صورت می‌گرفت کوتاهی شده و مشکلات این اقشار همچنان مرتفع نشده است . وی با بیان اینکه در حال حاضر خرید مسکن به یک آرزوی محال مبدل شده است، عنوان کرد: من نمی‌دانم دولت و مجلس چه کاری می‌توانند برای اقشار و دهک‌های پایین انجام دهند با به به کردن غذا پخته نمی‌شود. این عده نیازمند برنامه‌های منسجم هستند و دولت‌ها با فرصت سوزی‌های متعدد کار را به اینجا رسانده‌اند . این مشاور املاک در نهایت گفت: رشد رسمی 29درصد و غیررسمی 40 درصدی نرخ اجاره رقم کوچکی نیست و اگر این مورد در کشورهای توسعه‌یافته بود همه مسوولان وزارت راه و شهرسازی و حکمرانان محلی که به‌نوعی وظیفه مسکن شهروندان را بر عهده ‌دارند را زیر تیغ برده و آنها بازخواست می‌کرده‌اند.

    شهرها در انتظار حلبی آبادها

در همین رابطه، عسکری، مشاور املاک و کارشناس مسکن گفت: متوسط رشد اجاره‌بهای سالانه در دولت اول سازندگی (68 تا 72) 6 درصد، دولت دوم سازندگی (72 تا 76) 27 درصد، دولت اول اصلاحات (76 تا 80) 20 درصد، دولت دوم اصلاحات (80 تا 84) 24 درصد، دولت اول مهرورز (84 تا 88) 27 درصد، دولت دوم مهرورز (88 تا 92) حدود 22 درصد، دولت تدبیر و امید (92 تا 96) 10 درصد و از سال 96 تا فروردین 98 بالای 22 درصد بوده و این رقم طی ماه‌های اخیر بالای 29 درصد بوده و نیاز است دولت برنامه جدی برای این معضل بیندیشد . وی گفت: افزایش قیمت ارز، رشد قیمت مسکن، تورم عمومی و همچنین کاهش نرخ سپرده از دلایلی هستند که باعث افزایش اجاره‌بها شده است .

عسکری با بیان اینکه به زودی در حاشیه شهرها شاهد حلبی آبادهای متعدد خواهیم بود، گفت: به علت افزایش قیمت‌های مسکن طی سال‌های اخیر بخش اعظمی از مستأجران سرریزی که دست‌خالی از بازار اجاره کلان‌شهرها خارج شدند به سمت شهرهای اقماری و حتی حاشیه شهرها هجوم بردند شهرهایی که ازلحاظ زیرساخت و روساخت توانایی ارایه خدمات به این تعداد مستأجر ندارد. این کارشناس با بیان اینکه مردم برای زندگی بهتر انقلاب کردند تاکید کرد: دستاورد نظام دیکتاتوری نظام سلطنتی همین حاشیه‌نشینی و حلبی‌نشینی‌ها بود اما انقلاب نوید تازه‌ای برای ساکنان این مناطق بود که متاسفانه این هدف توسط نا لایق‌ها به چالش کشیده شده است .

وی در نهایت گفت: در حال حاضر، اکثر زوج‌های جوان مستأجر نشین هستند و متاسفانه به‌رغم اینکه زوجین هر دو کار می‌کنند از پس هزینه‌های کلان زندگی برنمی آیند. بنابراین دولت باید برای اجاره نشینی کاری کند و اگر توانایی حل این معضل را ندارد کنار بکشد و با بروکراسی‌های متعدد جلوی انبوه‌سازان را نگیرد.

 

ارسال نظر