اخبار

۱۳۹۸/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۱۵۶

افزایش مسمومیت با الکل

رییس اداره پیشگیری و کاهش آسیب مصرف مواد و الکل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره افزایش مسمومیت با الکل متانول و موارد فوت گزارش شده ناشی از نوشیدن الکل هشدار داد. به گزارش وزارت بهداشت، سیدابراهیم قدوسی اظهار داشت: به دنبال افزایش خطر آلودگی با ویروس کرونا و توصیه به شست‌وشوی مکرر دست‌ها  همچنین ضد عفونی کردن سطوحی که در تماس با دست قرار می‌گیرند از قبیل میز، لوازم، دستگیره‌ها، استفاده از محلول‌های ضدعفونی‌کننده رو به افزایش است. نکته‌ای که باید به آن توجه شود اینکه در راهنمای کاربردی نحوه ضدعفونی کردن دست‌ها و سطوح تماس ابلاغی سازمان غذا و دارو، الکل متیلیک یا متانول در ترکیبات تشکیل‌دهنده محلول‌های ضدعفونی‌کننده جایگاهی ندارد و این امر نشأت گرفته از سمی بودن این ماده است که در تماس با پوست، جذب بدن شده و متناسب با میزان جذب پوستی، عوارضی همچون کوری، مسمومیت کلیوی و مرگ را به دنبال خواهد داشت. بر این اساس، با توجه به اخطار و برچسب مندرج روی فرآورده‌های ضدعفونی‌کننده، در مجاز بودن استفاده از آن محلول برای سطوح دارای تماس با پوست بدن انسان اطمینان حاصل کنید. رییس اداره پیشگیری و کاهش آسیب مصرف مواد و الکل وزارت بهداشت اظهار کرد: یافته‌های اخیر علمی که حاصل سال‌ها تحقیق دانشمندان و صاحب نظران علمی است نشان می‌دهد که شرب مشروبات الکلی حتی با حجم کم دارای عوارض بوده و سلامت انسان را در معرض تهدید قرار می‌دهد، این یافته‌ها عملا موید نهی مصرف الکل مطابق شرع مقدس اسلام است.

قدوسی گفت: گزارشاتی نگران‌کننده‌ای مبنی بر مصرف خوراکی الکل با هدف جلوگیری از ابتلا به کرونا ویروس دریافت می‌شود؛ امری که موجب به مخاطره افتادن سلامتی افراد مصرف‌کننده شده است. متاسفانه در این روزها این برداشت غلط، منجر به افزایش مراجعه شمار زیادی از بیماران مسموم به الکل به مراکز بیمارستانی شده و موارد متعددی از عوارض مسمومیت ناشی از مصرف الکل از جمله کوری، الزام به دیالیز و موارد منجر به مرگ گزارش شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر حرمت شرعی مصرف الکل که مورد تاکید است، از آنجا که راه‌های ورود ویروس کرونا به بدن انسان، مخاطات تنفسی (بینی، نای و سلول‌های تنفسی ریه)، دهان و چشم‌ها هستند، بنابراین شرب مشروبات الکلی و ورود آن به معده نقشی در از بین بردن ویروس کرونا در دستگاه گوارش نخواهد داشت. با ورود ویروس به معده، اسید معده، بیشترین اثر حفاظتی را علیه ویروس اعمال خواهد کرد. قدوسی بیان کرد: همیشه در روند تهیه مشروبات الکلی به صورت غیر قابل کنترلی مقدار اندکی متانول نیز حاصل می‌شود که امکان سنجش و حذف آن در تولیدات غیرصنعتی (خانگی) وجود ندارد، بدین لحاظ نظام بهداشتی هر چند وقت یک بار با طغیان موارد مسمومیت با متانول مواجه می‌شود. نکته مهمی که در این طغیان‌ها باید به کار گرفته شود اطلاع‌رسانی فوری و همگانی بروز مسمومیت در سطوح محلی، شهرستانی، استانی و حتی منطقه‌ای است تا بیماران مسموم شده هرچه سریع‌تر خود را به نظام درمانی معرفی کنند، زیرا هرچه مراجعه سریع‌تر و شروع اقدامات فوری درمانی زودهنگام‌تر باشد با عوارض کوری، دیالیز و مرگ کمتری مواجه خواهیم شد. بنابراین مراجعه در زمان طلایی در کاهش بروز عوارض نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. رییس اداره پیشگیری و کاهش آسیب مصرف مواد و الکل وزارت بهداشت گفت: نیازها و نگرانی‌های آحاد مردم در تقاضای روزافزون محلول‌های ضدعفونی‌کننده منجر به سوءاستفاده عده‌ای سودجو و فرصت‌طلب شده که با اضافه کردن سفیدکننده (وایتکس) به الکل‌های صنعتی رنگی، محلولی بی‌رنگ را به عنوان الکل طبی (بی‌رنگ) به بازار عرضه می‌کنند که فاقد نشان اخطار رنگی بوده و و موجب افزایش درصد موارد مسمومیت‌ها شده است.این موضوع باید مورد توجه بخش‌های نظارتی قرار گیرد و لازم است خطر مصرف خوراکی این نوع ترکیبات خطرناک، از طریق رسانه‌های گروهی مکرر اطلاع‌رسانی شود.

۲۰ هزار لیتر موادضدعفونی غیرمجاز در تهران کشف شد

رییس کلانتری ۱۶۳ ولنجک از دستگیری افرادی که اقدام به تهیه و توزیع غیرقانونی مواد ضدعفونی‌کننده و محلول‌های بهداشتی و الکل طبی غیرمجاز در منطقه سعادت آباد می‌کردند، خبر داد. به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس تهران بزرگ، سرهنگ رضا صادقی‌پور با اشاره به اشراف پلیس برای مقابله هرچه بیشتر با احتکار و سودجویان در روزهای مقابله ملی با بیماری کرونا، گفت: ماموران کلانتری ۱۶۳ ولنجک پس از دریافت مجوزهای لازم از مراجع قضایی، به محدوده فرحزاد اعزام شدند که مشخص شد، در این محل ۲ نفر به صورت غیربهداشتی مشغول تهیه و توزیع بسته‌های بهداشتی حاوی الکی طبی، مواد ضدعفونی‌کننده و محلول‌های شوینده هستند.

وی ادامه داد: ۲ متهم دستگیر شدند و از انبار آنها سه‌هزار لیتر الکی طبی محلول ضدعفونی و شوینده غیربهداشتی کشف شد، همچنین پس از بررسی‌های بیشتر، دو انبار دیگر این افراد در جاده ساوه نیز شناسایی شد. به گفته این مقام انتظامی، در این دو سوله، دو تبعه افغانستانی مشغول بسته‌بندی اقلام بهداشتی بودند که وجود موش، سگ و کبوترهای فراوان در این محل، نشان از غیربهداشتی بودن این محلول‌ها و نوع بسته‌بندی‌های آنها بود. رییس کلانتری ۱۶۳ ولنجک ادامه داد: در مجموع ۲۰ هزار لیتر الکل طبی و مواد ضدعفونی‌کننده غیربهداشتی از این انبارها کشف شد و در این رابطه سه نفر نیز دستگیر شدند. وی افزود: در ۲۴ ساعت گذشته، وانت‌های بسیاری به این انبارها مراجعه کردند که قصد انتقال این مواد غیربهداشتی به سایر نقاط شهر را داشتند.

 

ارسال نظر