بررسی تاثیر کرونا بر بازار شب عید

۱۳۹۸/۱۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۰۰۹
بررسی تاثیر کرونا بر بازار شب عید

با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از واحد‌های اغذیه‌ای، باید دید که دولت در فاز حمایت از صنوف چه اقدامی را در دست اجرا خواهد داشت؟ هر ساله با نزدیک شدن ایام نوروز شور و حال عجیبی در شهر و بازارهایش حس می‌شود. افراد زیادی خود را آماده می‌کنند تا با شروع سال جدید لباس‌های نو بپوشند و خود را برای بهار جدید آماده می‌کنند. به گزارش گسترش نیوز ‌کرونا، این مهمان ناخوانده شور و حال عید هر ساله را گرفته است و اکنون به جای شلوغی هر ساله با جمعیت کمی از افراد در شهر رو‌به‌رو می‌شویم. هر چند بازار خرید و فروش ماسک، الکل و ژل‌های ضدعفونی‌کننده و البته مواد غذایی به‌شدت داغ است، اما بسیاری از مشاغل و صنوف در آستانه نوروز با کسادی شدیدی رو‌به‌رو هستند. نه‌تنها بازار پوشاک بلکه تمام بازارهای شهر از جمله فرش و رستوران‌ها با کاهشی آشکار رو‌به‌رو شده‌اند. در این بین نیز رستوران داران و هتلداران از احتمال تعطیلی در هفته‌های باقیمانده سال با هدف کاهش هزینه‌ها خبر می‌دهند. به گفته رستوران داران هم‌اکنون همه واحد‌های عرضه‌کننده غذای آماده این روز‌ها با کسادی شدید مواجه شده‌اند و هیچ تقاضایی برای آنها وجود ندارد. هر چند اتحادیه رستوران داران میزان کاهش فروش را ۳۰ درصد اعلام می‌کنند، معاون وزیر صمت از کاهش ۷۵ درصدی ورود مواد غذایی به رستوارن‌ها خبر داد و این بدان معناست که فروش رستوران‌ها در معرض کاهشی شدید قرار دارد. با شیوع ویروس کرونا تمایل افراد به غذای آماده به‌شدت کاهش یافته است و به دنبال آن بسیاری از صنوف تعطیل شده‌اند و غالبا کارگران فصلی و کسانی که امکان تهیه غذا در خانه به هیچ‌وجه را ندارند به دنبال غذای آماده هستند و افراد دیگر به خوردن کیک بسته‌بندی و شیر یا حتی نوشابه بسته‌بندی بسنده می‌کنند و غذا نمی‌خرند.

  صاحبان املاک، مغازه‌داران مستاجر را درک کنند

اسدالله احمدی شهریور رییس اتحادیه اغذیه فروشان مواد غذایی تهران درباره وضعیت رستوران داران و شیوع ویروس کرونا، گفت: تعداد زیادی از اغذیه فروشان پس از شیوع کرونا تعطیل شدند و تعدادی دیگر از فعالیت کارگران و پرسنل خود را جلوگیری کردند چرا که دیگر توانایی پرداخت حقوق آنها را ندارند. او با بیان اینکه هیچ‌گونه افزایش قیمتی در خصوص مواد غذایی نخواهیم داشت، بیان کرد: افزایش قیمت در بازار کنونی کاری غیرمنطقی است و هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداشته‌ایم. با شیوع ویروس کرونا بازار اغذیه‌فروشان به‌شدت کساد شده است و همین الان هم با قیمت‌های کنونی بازار کساد است. رییس اتحادیه اغذیه‌فروشان مواد غذایی تهران با بیان اینکه با وجود کساد بودن هم‌اکنون آرامش و ثبات قابل توجهی در بازار مواد غذایی وجود دارد و تغییر نرخی در قیمت مواد غذایی نخواهیم داشت، گفت: تمامی واحد‌های صنفی عرضه و فروش مواد غذایی موظف و مکلف هستند تا نرخ مصوب خود را روی انواع محصولات نصب کنند تا به سادگی قابل رویت مصرف‌کنندگان باشد. رییس اتحادیه اغذیه فروشان مواد غذایی تهران با تاکید بر اینکه دولت باید برای صنف اغذیه‌فروشان تدبیری بیندیشد، گفت: از صاحبان املاک نیز انتظار داریم، اجاره نشین‌ها را درک کنند و برای دریافت اجاره‌بها مهلت بدهند. او با بیان اینکه اغذیه‌فروشان روی درآمد شب عید حساب زیادی باز کرده بودند، گفت: اغذیه‌فروشان در یک هفته گذشته با اُفت فروش رو‌به‌رو شده‌اند و مردم به دلیل نگرانی دیگر حاضر به خرید غذا‌های فست‌فودی نیستند. معمولا هزینه اسفند بالاست چرا که کارفرما علاوه بر هزینه‌های گذشته خود در حال کنار گذاشتن عیدی کارگران است که با این وضع در پرداخت آن هم دچار مشکل شده است.

  تعداد مشتریان در رستوران‌ها کم شده است

سیدعلی‌اصغر میر‌ابراهیمی رییس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس درباره وضعیت رستوران‌داران و شیوع کرونا، اظهار کرد: هم‌اکنون تعداد مشتریان در رستوران‌ها کم شده است که علت این امر را می‌توان شیوع ویروس کرونا دانست. میرابراهیمی در پاسخ به این پرسش که این ویروس توانسته باعث تعطیلی رستوران داران شود یا خیر؟ گفت: ویروس کرونا باعث تعطیلی رستوران‌داران نشده است، اما تعداد مشتریان کاهش پیدا کرده است. اسکندر آزموده، رییس اتحادیه بستنی و آبمیوه گفت: با شیوع ویروس کرونا تقاضا برای خرید بستنی و آبمیوه به‌شدت کاهش یافته است. هم‌اکنون اغلب مغازه‌داران به دلیل کاهش تقاضا و کسادی بازار تعطیل کرده‌اند. او بیان کرد: بیش از ۸۰ درصد آبمیوه و بستنی‌فروشان در شهر تعطیل شده‌اند. بسیاری از این مغازه‌داران به دلیل اینکه نمی‌توانند حقوق پرسنل خود را پرداخت کنند آنها را بیکار کرده‌اند که ضربه اقتصادی خیلی بدی به آنها وارد شده است. رییس اتحادیه بستنی و آبمیوه تشریح کرد: بسیاری از مغازه‌داران به دلیل داشتن چک و اجاره مغازه دچار مشکلات زیادی شده‌اند و توان پرداخت اجاره مغازه را ندارند.

او تشریح کرد: انتظار داریم دولت برای شرایط کنونی تدبیری بیندیشد. علاوه بر این باید دست به دست هم دهیم تا این شرایط را پشت سر بگذاریم در غیر این صورت کل جامعه ضربه خواهد خورد که جبران کردن آن مشکل خواهد بود.

 

ارسال نظر