کرونا و جهان

۱۳۹۸/۱۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۶۶۲

کرونا جهان را دوباره شکل می‌دهد

ابوطالب حسن، عربی ۲۱، انگلستان: رییس سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد جهان باید هم‌اکنون و با قدرت و سرعت به جنگ ویروس کرونای جدید برود ولی اگر وقت تلفن کند و اوضاع از کنترل خارج شود، اوضاع نه‌تنها برای چین بلکه برای کل جهان خطرناک خواهد شد.  به گزارش عصر دیپلماسی، گسترش ویروس کرونا از شرق تا غرب، به روشنی نشان می‌دهد این ویروس توانایی بالایی برای گسترش در سطح جهان دارد و علت آن هم انتقال آن از طریق انسان به انسان است. این یکی از عوارض جهانی‌سازی است. در حالی که ساخت واکسن کرونا دست کم یک سال زمان می‌برد‌، انتشار این ویروس پیامدهای اقتصادی بزرگی بر روند جهانی‌سازی خواهد داشت به‌طوری که گردشگری بین ۸ تا ۱۲ درصد کاهش خواهد یافت. آنچه اکنون در روابط اقتصادی بین چین و شماری از کشورهای جهان روی می‌دهد‌، کشورها را به بازنگری در برخی رفتارها و تصورات دو دهه اخیر سوق می‌دهد. مانند این تصور که چین کارخانه جهان است و می‌تواند کالاهایی ارزان قیمت را در هر زمان ارایه کند. این مساله موجب می‌شود جهان به فکر تنوع بخشیدن به منابع تامین کالاهای مورد نیاز خود بیفتد.

باید نگران رشد کل جهان بود

اسپوتنیک: نشریه فوربس تاثیر ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی را در حدود کاهش 0.2 تا 0.3 درصدی اعلام کرد. در حالی که بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران نگران پیامدهای ویروس کرونا روی اقتصاد چین هستند، نتایج مدل‌سنجی‌ها نشان می‌دهد که باید نگران رشد کل جهان بود و حتی در امریکا که هزاران کیلومتر دورتر از مرزهای چین قرار دارد، رشد اقتصادی می‌تواند به اندازه 0.2 درصد تا 0.4 درصد در سه ماهه نخست امسال تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا کاهش یابد.

ویروس کرونا بیش از 45 هزار نفر را در سطح جهان مبتلا کرده و جان بیش از 1100 نفر را گرفته است. احتمال دارد رشد اقتصادی امسال چین علاوه بر آنکه نتواند در سطح شش درصدی هدف‌گذاری شده توسط مقامات قرار گیرد، به پنج درصد نیز کاهش پیدا کند.

در حال حاضر چین 17 درصد کل تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارد و ایجاد مشکل در اقتصاد این کشور با توجه به اندازه اقتصاد و سهم بالای این کشور از سبد تجاری کشورهای مختلف قطعا روی کل کشورها تاثیر خواهد گذاشت. هم موسسه رتبه‌بندی «مودی» و هم بانک «بارکلی» در گزارش جدید خود از چشم‌انداز اقتصاد جهانی، رشد سال 2020 را 0.3 درصد کاهش داده اند؛ هر چند موسسه «آکسفورد اکونومیکس» در گزارشی امیدوارانه‌تر پیش‌بینی کرده است رشد اقتصادی جهان در سال 2020 به اندازه 0.2 درصد کاهش یابد.

پیش تر ریچارد کلاریدا، از مدیران ارشد بانک مرکزی امریکا گفته بود ویروس کرونا یک مشکل جدی است که مصون ماندن اقتصاد امریکا از پیامدهای آن تقریبا غیر ممکن خواهد بود. هر چند که لری کودلو، مشاور اقتصادی ترامپ معتقد است که ویروس کرونا پیامدهای اندکی روی اقتصاد امریکا خواهد داشت اما مدل سنجی رشد نشان می‌دهد ویروس کرونا احتمالا باعث کاهش 0.2 درصدی تا 0.4 درصدی رشد اقتصادی امریکا می‌شود.

کاخ سفید و جنگ بیولوژیک

دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی ایران در امور بین‌الملل جنگ بیولوژیک کاخ سفید علیه چین وروسیه توسط ویروس کرونا را محتمل دانست. به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، حسین امیرعبداللهیان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:

«شاید سال‌ها بعد، روشن و افشاء شود که کرونا ویروس، جنگ بیولوژیک کاخ سفید علیه رقبای بزرگ جهانی امریکا، چین و روسیه بوده که علاوه بر بخش‌هایی از جهان، به مردم امریکا هم سرایت کرد.»

دیروز دکتر کیانوش جهانپور، رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ایران از افزایش تعداد مبتلایان ویروس کرونا در این کشور به 544 نفر خبر داده و اعلام کرد 46 نفر از ایرانیان جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست داده‌اند. نوع جدید ویروس کرونا که شیوع آن ابتدا به عنوان نوع ناشناخته‌ای از ذات‌الریه (سینه‌پهلو) از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی در چین شروع شد، علاوه بر30 استان و منطقه چین، به شماری دیگر از کشورها از جمله امریکا، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ایران، ژاپن، ایتالیا... نیز سرایت کرده است.

دوره نهفتگی این بیماری به‌طور متوسط حدود 7 روز است و علائم بیماری پس از گذشت این بازه زمانی در بدن فرد مبتلا ظاهر می‌شود. علائم شامل تب، بدن درد، گلو‌درد، سرفه، درد عضلات، آب‌ریزش بینی، سر‌درد است. برخی دچار علائم گوارشی مثل تهوع و اسهال می‌شوند. آنچه باعث نگرانی می‌شود این است که فرد دچار ذات‌الریه شود.

 

ارسال نظر