افزایش خودکشی در امریکا در دولت ترامپ

۱۳۹۸/۱۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۸۷۸

برخی رسانه‌های امریکایی با انتشار آمار و ارقام حاکی از افزایش روزافزون خودکشی در این کشور، بی‌تفاوتی دولت را یکی از عوامل اصلی تشدید این معضل اجتماعی دانستند.

به گزارش ایرنا «واشنگتن فری بیکن» در مطلبی با اشاره به آمار روز افزون خودکشی در امریکا و ناتوانی کارشناسان در پیدا کردن چرایی این امر نوشت: در حالی که هنوز دلیل منطقی برای رشد آمار خودکشی پیدا نشده، دولت فدرال و کنگره با بی‌تفاوتی و اختصاص بودجه ناچیز، در تشدید این معضل اجتماعی مقصر هستند.

بر اساس این گزارش، از ابتدای هزاره سوم تاکنون هر ساله بر تعداد امریکایی‌هایی که بر اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند افزوده می‌شود. به گونه‌ای که تنها در سال ۲۰۱۸، ۵۰ هزار نفر بر اثر خودکشی جان خود را از دست دادند. در بخشی از این گزارش آمده است: این روند افزایشی مداوم پس از تقریبا یک دهه و نیم کاهش آغاز شده و حالا با چنان سرعتی پیش می‌رود که نرخ خودکشی در سال ۲۰۱۸ در امریکا به بالاترین میزان خودکشی از آغاز جنگ جهانی دوم رسیده است. خودکشی اکنون در بین ۱۰ علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده قرار دارد، دومین علت شایع مرگ امریکایی‌های بین ۱۰ تا ۲۴ سال و سومین دلیل مرگ افراد میان ۲۵ تا ۴۴ سال است. این آمار و ارقام در عین حال که یک فاجعه است، اما رازآلود هم هستند، چراکه کارشناسان نتوانسته‌اند منطقی برای این آمار و ارقام بیابند. دکتر جاناتان سینگر رییس انجمن خودکشی‌شناسی امریکا در این خصوص گفت: ما پاسخ خوبی نداریم و این دقیق‌ترین پاسخ است. از سوی دیگر در حالی که دولت فدرال میلیون‌ها دلار برای سوء مصرف الکل و میلیارد‌ها دلار برای مبارزه با مواد مخدر اختصاص می‌دهد، مبارزه با خودکشی جای چندانی در بودجه ایالات متحده ندارد و لذا نبود تحقیقات لازم و همچنین منابع محدود، وضعیت را سال به سال کشنده‌تر از پیش می‌کند. میزان خودکشی در سال ۲۰۱۸

به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر برابر با ۱۴.۸ نفر بوده است که بالاترین آمار از سال ۱۹۳۸ (آمار خودکشی در این سال ۱۵.۳ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر بوده است) می‌باشد. سینگر در بخش دیگری از سخنان خود توضیح می‌دهد که آمار بالای خودکشی جوانان امریکایی می‌تواند با مسائل پرخطری همچون مصرف نوشیدنی‌های الکلی، روابط جنسی، مصرف مواد مخدر و غیره ارتباط داشته باشد.

دکتر بارت اندروز عضو انجمن خودکشی‌شناسی امریکا اظهار داشت در دسترس بودن سلاح گرم شاید از دیگر دلایلی باشد که می‌توان آن را در روند رو به رشد مرگ و میر ناشی از خودکشی دخیل دانست. در خانه‌های امریکایی‌ها ۴۰۰ میلیون قبضه سلاح گرم وجود دارد. در ماه اکتبر سال جاری هم «کارلین مالنی» نماینده دموکرات نیویورک دسترسی به سلاح گرم را دلیل اصلی همه‌گیری خودکشی دانست. اما مرگ و میر ناشی از سلاح گرم بخش اصلی آمار فزاینده خودکشی‌ها از سال ۱۹۹۹ را به خود اختصاص نمی‌دهد. داده‌ها نشان می‌دهد که حدود ۳۵ درصد از افزایش آمار خودکشی از سال ۱۹۹۹ مربوط به سلاح گرم است، در حالی که ۵۳ درصد خودکشی‌ها ناشی از خفگی و ۱۲ درصد باقیمانده موارد دیگر بوده است.

مقصر محبوب دیگر در این میان رسانه‌های اجتماعی و تلفن‌های هوشمند است. همه روانشناسان و جامعه شناسان به صورت متفق القول بر پیوند میان استفاده از صفحه نمایش گسترده با افزایش خطر خودکشی تاکید دارند. هرچند تحقیقات انجام شده در این زمینه وجود هرگونه ارتباط میان این دو را رد کرد.

برخی کارشناسان در مواجهه با این ارقام رازآلود خودکشی را محصول ضعف عمومی اجتماعی دانسته و اغلب از آن به عنوان مرگ ناشی از ناامیدی یاد می‌کنند. اما باز هم استدلال آنها درست از کار در نیامده است، چراکه امریکایی‌ها کمتر از همیشه ناامید هستند و به تازگی موسسه گالوپ سطح رضایت آنها را ۴۰ سال بیشتر ارزیابی کرده است. در این میان صحبت‌های زیادی در مورد «بیماری همه‌گیر تنهایی» وجود دارد که به دلیل نبود اطلاعات کافی در مورد تنهایی امریکایی‌ها نمی‌توان به دقت در مورد آن اظهارنظر کرد. سینگر هشدار می‌دهد که در شرایطی که هیچ کدام از عوامل بالا تاثیر چندانی در رشد آمار خودکشی ندارد، پس چرا ما نمی‌دانیم چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟

بگذارید نگاهی به اختصاص بودجه کنگره

در خصوص شیوع برخی بیماری‌های همه گیر بپردازیم؛ کنگره امریکا در میان رعب و وحشت در سراسر کشور نسبت به گسترش ابولا در سال ۲۰۱۴، ۵.۴ میلیارد دلار برای مبارزه با این بیماری کشنده آفریقایی اختصاص داد. این در حالی است که درمجموع در آن سال، ۱۱ امریکایی به این بیماری آلوده بودند و تنها ۲ نفر بر اثر ابولا جان سپردند. اما در همان سال، ۴۲ هزار و ۸۲۶ نفر بر اثر خودکشی درگذشتند. حال آنکه در سال مالی ۲۰۱۵، موسسه ملی بهداشت حدود ۷۰ میلیون دلار به تحقیقات «خودکشی»  و «پیشگیری از خودکشی» اختصاص داد. امروز، این بودجه حدود ۱۵۰ میلیون دلار است. دکتر جیل هارکیوی فریدمن، معاون انجمن خودکشی‌شناسی امریکا ضمن تاکید بر لزوم افزایش بودجه برای انجام تحقیقات در مورد چرایی خودکشی گفت: تا زمانی که تلاش‌های مداخله‌ای را در سطح جامعه، ایالت و کشور افزایش ندهیم، همچنان شاهد افزایش آمار خودکشی در ایالات متحده خواهیم بود. ما به عنوان یک کشور و به منظور گسترش تلاش‌های موثر در پیشگیری از خودکشی، باید سرمایه‌گذاری خود را در علم، آموزش و حمایت افزایش دهیم.

 

ارسال نظر