خواب زمستانی بازار رهن و اجاره

۱۳۹۸/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۶۰۸
خواب زمستانی بازار رهن و اجاره

گروه راه وشهرسازی| زهره علامی|

در حالی که بازار مسکن شهر تهران در آذرماه رکورد شکست و هم قیمت هر مترمربع واحد مسکونی به بالاترین رقم خود طی 9 ماهه ابتدایی سال رسید، حجم معاملات هم نسبت به 8 ماه قبل از آن رشد خوبی را تجربه کرد و به 9.5 هزار فقره قرارداد رسید اما به گفته مشاوران املاک دردی ماه، بازار مسکن روزهای خوبی را سپری نمی‌کند و هم معاملات خرید و فروش و هم قراردادهای رهن و اجاره کاهش یافته و به ماه‌های مهر و آبان نزدیک شده است.

بازار رهن و اجاره مسکن براساس اظهارات مشاوران املاک پایتخت، به خواب زمستانی فرورفته است و اگرچه همه ساله در این ماه‌ها شاهد کاهش قراردادهای رهن و اجاره نسبت به نیمه اول سال هستیم اما امسال حجم معاملات رهن و اجاره نسبت به مدت مشابه سال قبل خود هم افت چشمگیری داشته و در برخی مناطق حتی کاهش 40 درصدی را تجربه می‌کند.

در چنین شرایطی که قراردادهای رهن واجاره افت داشته‌اند نرخ کرایه بها افزایش داشته و همین موضوع مستأجران را برآن داشته که به دنبال رضایت موجران باشند و اقدام به بستن قرارداد شفاهی با قیمتی کمتر از نرخ حاکم بر بازار کنند در این میان، سایت‌های اینترنتی مسکن که اقدام به ارایه فایل رهن واجاره مسکن می‌کنند کسادی بازار بنگاه‌های معاملاتی را دو چندان کرده‌اند و همین موضوع تعداد مراجعه‌کنندگان به دفاتر مشاور املاک را کاهش داده است.

ناگفته نماند اگرچه اغلب مشاوران املاک تهران از افزایش قیمت‌ها و کاهش حجم معاملات بازار رهن و اجاره شکایت دارند، برخی دیگر معتقدند که این بازار نسبت به ماه‌های دیگر و حتی مدت مشابه سال قبل هم تغییر محسوسی نکرده و جو سنگین رکود همچون ماه‌های گذشته بر بازار رهن و اجاره حاکم است.

   کاهش 40 درصدی قراردادهای اجاره

درجنوب

یکی از فعالان بازار مسکن که در منطقه افسریه تهران دفتر مشاور املاک دارد، درباره وضعیت بازار رهن و اجاره به «تعادل» می‌گوید: این بازار از نیمه دوم سال در خواب فرو می‌رود و مانند اواخر فصل بهار و تابستان شاهد مراجعه مستأجران به دفاتر مشاور املاک نیستیم، موضوعی که دردی ماه سال جاری هم شاهد بودیم و تعداد مستأجرانی که برای امضای قرارداد اجاره به این بنگاه، مراجعه کردند نسبت به تابستان کاهش یافته است. او می‌افزاید: حضور مستأجران در این بنگاه به افرادی محدود می‌شود که یا خانه خود را فروخته‌اند و به دنبال اجاره نشینی هستند یا زوج‌های جوانی که به تازگی ازدواج کرده‌اند.

این مشاور املاک فعال در افسریه ادامه می‌دهد: البته تعداد مراجعه‌کنندگان به این بنگاه در دی ماه نسبت به دی ماه سال گذشته حدود 40 درصد کاهش یافته است.

او اظهار می‌کند: رهن کامل یک واحد مسکونی 70 متری نوساز در منطقه افسریه حدود 115 تا 120 میلیون تومان است.

این فعال بازار مسکن می‌گوید: متراژ اغلب واحدهای مسکونی در افسریه تهران به هم نزدیک بوده و بین 65 تا 70 متر مربع است.

    ثبات قیمت در غرب پایتخت

یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه پونک تهران با اشاره به ثبات تعداد مستأجران برای ثبت قرارداد در دی ماه به «تعادل» می‌گوید: قیمت اجاره در این ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش چشمگیری داشته است.

او اظهار می‌کند: با توجه به اینکه در بازار تعداد مشخصی مستأجر وجود دارد حجم مراجعه‌کنندگان به دفاتر مشاوراملاک در این منطقه نسبت به دی ماه سال گذشته تغییر محسوسی نداشته است.

به گفته این فعال بازار مسکن، رهن کامل یک واحد مسکونی 75 متری نوساز در منطقه پونک تهران، 200میلیون تومان و واحد 75 متری با 7، 8 سال ساخت حدود 150، 160 میلیون تومان است.

   رشد 40 درصدی کرایه بها

یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه امیرآبادشمالی با اشاره به اینکه نرخ کرایه در دی ماه افزایش داشته است به«تعادل» می‌گوید: تعداد قراردادهای رهن و اجاره در این منطقه نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته و اغلب مستأجران اقدام به تمدید قراردادهای سال گذشته خود می‌کنند.

او اضافه می‌کند: البته جدا از اینکه مراجعه‌کننده برای ثبت قرارداد رهن واجاره کاهش داشته تعداد فایل‌های موجود هم بسیار کم است.

به گفته این مشاور املاک، نرخ اجاره نسبت به سال گذشته حدود 40 درصد رشد کرده است.

این فعال بازار مسکن ادامه می‌دهد: رهن کامل یک واحد مسکونی نوساز 75 متری حدود 250 میلیون تومان می‌شود چون قیمت رهن هر مترمربع حدود 3 میلیون تومان است.

   افت 50 درصدی قراردادها

یکی از فعالان بازار مسکن که در منطقه پیروزی دفتر مشاوره املاک دارد، با تأکید بر وضعیت نامناسب بازار به «تعادل» می‌گوید: در دی‌ماه تعداد معاملات کاهش یافته و از سوی دیگر نرخ کرایه افزایش داشته، این درحالی است که راندمان بازار رهن و اجاره نسبت به سال گذشته حدود 50 درصد افت داشته است. او ادامه می‌دهد: درواقع هم تعداد مراجعه‌کنندگان کاهش داشته و هم تعداد فایل‌هایی که از سوی صاحبان املاک در اختیار بنگاه قرار می‌گیرد، افت قابل ملاحظه‌ای داشته است.

این مشاور املاک اظهار می‌کند: در حال حاضر فقط 3 فایل برای اجاره در این بنگاه داریم که برای هیچ‌کدام از اینها هم مستأجری نیست.

به گفته او، شاید یکی از علت‌هایی که شاهد کاهش تعداد قراردادهای اجاره هستیم، وجود سایت‌هایی مانند دیوار یا شیپور است که مستأجران در آنجا با صاحبان املاک آشنا می‌شوند و فقط برای ثبت معامله به دفتر مشاور املاک مراجعه می‌کنند که با توجه به کاهش حجم معاملات این نوع معامله هم نمی‌تواند چندان قابل ملاحظه باشد.

این فعال بازار مسکن گفت: مشتری چندانی در این بنگاه برای رهن و اجاره نداریم و تعداد مراجعه‌کنندگانی هم که از طریق سایت‌های اینترنتی رهن و اجاره با هم آشنا شده‌اند قابل توجه نیست. او اظهار می‌کند: رهن کامل یک واحد مسکونی نوساز 75 متری در خیابان پیروزی، حدود 150 میلیون تومان است.

    وضعیت بهتر بازار اجاره

یکی از فعالان بازار مسکن که دفتر مشاور املاک در منطقه لویزان پایتخت دارد با اشاره به اینکه بازار رهن و اجاره نسبت به خرید و فروش در این منطقه بهتر است به «تعادل» می‌گوید: حجم قراردادهای اجاره در دی ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است و نسبت به ماه‌های گذشته تفاوت چندانی نکرده و بازار دوسالی است که در رکود به سر می‌برد.

او اضافه می‌کند: قیمت هر مترمربع رهن کامل در منطقه لویزان تهران بین 1.5 تا 3 میلیون تومان است و قیمت‌ها بستگی به محله، نوساز بودن واحد مسکونی و... دارد.

 

ارسال نظر