اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۵۱۷

تشکیل جلسه 3 جانبه برای بررسی سقوط هواپیمای اوکراینی

درحالی که پنجشنبه هفته گذشته نخستین جلسه سازمان هواپیمایی کشوری با هیات کارشناسان هوایی اوکراینی درباره سقوط هواپیمای بویینگ 737 سری 800 برگزارشد، آن‌گونه که سخنگوی سازمان هوایی کشوری اعلام کرده، روز گذشته هم جلسه سه جانبه ایران- اوکراین- کانادا تشکیل شد تا ابعاد این حادثه بررسی شود.‌  به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رضا جعفرزاده اظهارکرد: با ورود کارشناسان بررسی سانحه کانادایی اولین جلسه سه‌جانبه با حضور کارشناسان ایران- اوکراین- کانادا صبح سه شنبه در سازمان هواپیمایی کشوری تشکیل شد. او افزود: در این جلسه کارشناسان سه کشور روند بررسی سانحه در روزهای گذشته را مرور و مورد بررسی مجدد قرار دادند و مقرر شد برنامه‌ریزی لازم برای استمرار روند بررسی سانحه صورت گیرد.

جعفرزاده تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشوری ایران از همان دقایق اولیه بعد از بروز سانحه پرواز ۷۵۲ شرکت هواپیمایی اوکراینی برای حضور نماینده کشورهای طراح، سازنده، بهره‌بردار و کشورهایی که شهروندان آنان در این پرواز حضور داشتند اعلام آمادگی کرده بود که اکنون نمایندگان کشورهای کانادا و اکراین در ایران حضور دارند.

همچنین سازمان جهانی هواپیمایی (ایکائو) دعوت ایران برای ارایه نظرات کارشناسی بر مسائل مربوط به سقوط هواپیمای بوئینگ ایرلاین اوکراینی را پذیرفت.

سازمان جهانی هواپیماهای مسافربری (ایکائو) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دعوت ایران را به منظور ارایه نظرات کارشناسی و نظارت بر تحقیقات مربوط بسانحه مرگبار سقوط هواپیمای بوئینگ800-۷۳۷  ایرلاین اوکراین اینترنشنال که صبح چهارشنبه گذشته در حوالی تهران رخ داد، پذیرفته است.

ایکائو همچنین در این بیانیه خاطرنشان کرده است که طبق قوانین و مقررات بین‌المللی، حق مداخله در امور مربوط به تحقیقات سوانح هوایی در سراسر جهان را دارد. بدین‌ترتیب بنا به دعوت ایران، قصد دارد گروهی از کارشناسان و متخصصان هوانوردی را به کارگروه تحقیقات مربوط به سقوط هواپیمای بوئینگ 800-۷۳۷ ایرلاین اوکراینی را اعزام کند تا نظرات کارشناسی در این مورد ارایه دهند و در تسریع و ارتقای روند تحقیقات مربوطه به آنها کمک کنند.

این سازمان مستقر در کانادا معمولا نقشی کلیدی در انجام تحقیقات سوانح هوایی ایفا نمی‌کند ولی همواره بر روند تحقیقات نظارت دارد و در صورت لزوم، نظرات کارشناسی، اصولی و حرفه‌ای به متخصصان حاضر در کارگروه تحقیقات ویژه ارایه می‌دهد. پرواز شماره 752 تهران- کی یف ساعت 6 و 12 دقیقه بامداد چهارشنبه گذشته 6 دقیقه پس از ترک فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) آن‌گونه که فرمانده هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد، به اشتباه مورد هدف یک موشک قرار گرفت و سقوط کرد و تمام 176 نفر مسافر این پرواز جان خود را از دست دادند.

افزایش ۸ درصدی عملکرد حمل‌ونقل هوایی در آذر

مقام مسوول شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از رشد ۸ درصدی نشست و برخاست و افزایش ۹ درصدی اعزام و پذیرش مسافر و پذیرش بار طی آذر امسال خبر داد. حمیدرضا سیدی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار کرد: بر اساس آمار جمع‌آوری شده توسط گروه آمار و اطلاعات هوانوردی و فرودگاهی، میزان جابه‌جایی مسافر در فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت و فرودگاه امام (ره)، از 3 میلیون و 415 هزار مسافر در آذر97 به سه میلیون و 714 هزار مسافر طی آذرماه امسال رسیده است که حاکی از رشد 9 درصدی است. وی افزود: بیشترین جابه‌جایی مسافر در آذر 98 به فرودگاه مهرآباد (بیش از یک میلیون و 309 هزار مسافر) و سپس به فرودگاه‌های مشهد (بیش از 592 هزار)، امام خمینی (بیش از 458 هزار)، شیراز (بیش از 243 هزار) و اهواز (بیش از 180 هزار مسافر) اختصاص دارد. وی با اشاره به رشد 8 درصدی پرواز در فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت و فرودگاه امام (ره) در آذر 98 نسبت به آذر 97 و رسیدن از28 هزار و 673 به 31 هزار و 41 پرواز، گفت: بیشترین پرواز در آذر 98 به فرودگاه مهرآباد با 10 هزار و 895 فروند اختصاص دارد و فرودگاه‌های مشهد (4200پرواز)، امام خمینی(ره) با 3230پرواز، شیراز (2291پرواز) و اهواز (1571پرواز) در رتبه‌های بعدی قرار دارند. معاون برنامه‌ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران یادآور شد: میزان جابه‌جایی بار در فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت از 33 میلیون و 142 هزار کیلوگرم در آذر 97 به حدود 36 میلیون کیلوگرم در آذر 98 رسیده است. سیدی گفت: بیشترین میزان جابه‌جایی بار در آذر98 متعلق به فرودگاه امام خمینی (ره) با بیش از 11 میلیون کیلوگرم است. فرودگاه‌های مهرآباد (بیش از هشت میلیون کیلوگرم)، مشهد (بیش از پنج میلیون کیلوگرم)، شیراز (بیش از دو میلیون کیلوگرم) و اهواز (بیش از یک میلیون کیلوگرم) در رتبه‌های بعدی قرار دارند. وی با بیان اینکه در حوزه پروازهای داخلی در آذر 98 نسبت به آذر 97 به رشد 8 درصدی ارسال و پذیرش بار، رشد 10درصدی نشست و برخاست و افزایش 11 درصدی جابه‌جایی مسافر دست یافته‌ایم، افزود: در این بازه زمانی میزان جابه‌جایی بار در پروازهای داخلی از حدود 20 میلیون کیلوگرم به حدود 22 میلیون کیلوگرم رسیده است. به گفته وی، بیشترین میزان جابه‌جایی بار در پروازهای داخلی به فرودگاه مهرآباد (بیش از هشت میلیون کیلوگرم) و سپس فرودگاه‌های مشهد (حدود چهار میلیون کیلوگرم)، شیراز (بیش از یک میلیون و 500 هزار کیلوگرم) و اهواز (بیش از یک میلیون و 200 هزار کیلوگرم) اختصاص دارد.

 

ارسال نظر