اخبار

۱۳۹۸/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۷۱۸

30 میلیارد وام بلاعوض برای زلزله‌زدگان

نماینده ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مناطق زلزله‌زده غرب کشور از تخصیص ۲۰ میلیارد ریال وام قرض الحسنه و ۱۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به هموطنان زلزله‌زده خبر داد. میرهادی قره‌سید رومیانی در گفت‌وگو با مهر بیان کرد: برای کمک به هموطنان آسیب‌دیده از زلزله استان آذربایجان شرقی مقرر شد مبلغ ۲۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه (سقف فردی یکصد میلیون ریال) و همچنین۱۰میلیارد ریال کمک بلاعوض به هموطنان آسیب دیده از زلزله در قالب کمک‌های نقدی و غیرنقدی تخصیص داده شود.  وی افزود: امهال در پرداخت اقساط تسهیلات دریافتی هموطنان آسیب‌دیده از زلزله به مدت یک‌سال در صورت تقاضای آنها همچنین تخصیص شماره حساب برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی همکاران بانک به هموطنان زلزله‌زده از دیگر موارد ابلاغ شده است. وی در خصوص خسارات وارد شده به واحدهای کارگری منطقه گفت: از مناطق زلزله‌زده بازدید شد و بر این اساس در این مناطق واحد کارگری وجود نداشته است. رومیانی با بیان اینکه بیمه بیکاری برای آسیب‌دیدگان زلزله آذربایجان شرقی برقرار می‌شود گفت: فعلا آمار دقیقی از میزان خسارت به شغل افراد وجود ندارد و باید منتظر ماند تا بررسی بیشتری صورت بگیرد.

در هیچ جای دنیا دو نهاد نرخ تورم را منتشر نمی‌کنند

رییس مرکز ملی آمار ایران ضمن انتقاد از شرایطی که در اعلام نرخ رشد اقتصادی و تورم وجود دارد، گفت: در هیچ جای دنیا دو نهاد این نرخ‌ها را اعلام نمی‌کنند.

به گزارش ایسنا، جواد حسین‌زاده دیروز در مراسم روز ملی کیفیت اعلام کرد: برخی به دلیل ناآگاهی معتقدند که ایرادی ندارد اگر دو نرخ تورم یا رشد اقتصادی اعلام شود. این در حالی است که در موازی‌کاری، سنجش نهایی کیفیت دشوار می‌شود و این مساله نتایج مدنظر در ارایه آمارها را دور از دسترس می‌کند. به گفته وی، ایران از حدود یک قرن پیش تاکنون ارایه آمار و نظام آماری را در کشور نهایی کرده و امیدواریم با در نظر گرفتن مصالح کلان این موازی‌کاری ادامه پیدا نکند. رییس مرکز ملی آمار با تاکید بر این موضوع که تفکیک کیفیت کالاهای خصوصی و عمومی متفاوت است، توضیح داد: در کالاهای عمومی مانند امنیت ملی نوع آمار متفاوت بوده و در کالاهای خاص یا خصوصی تفکیک‌پذیری و رقابت اهمیت جدی دارد. از این رو مراکز آمار در بسیاری از کشورهای جهان زیرنظر دولت‌ها فعالیت می‌کند تا با ارایه آمار دقیق اعتماد مردم به شاخص‌ها را بالا برده و شرایط را برای برنامه‌ریزی دقیق در این زمینه فراهم کند. وی همچنین از ابلاغ چارچوب کیفیت نظام آماری کشور به دستگاه‌های اجرایی خبر داد و گفت: توسعه پایدار در یک سیستم بسته امکان پذیر نیست و به یک سیستم پویا نیازمند است. نظام‌آماری مدرن نیز فقط در یک بستر پویا محقق می‌شود، از سوی دیگر ارزش افزوده نظام آماری با افزایش کیفیت حاصل می‌شود و چارچوب کیفیت نظام آماری در راستای بهره‌وری بیشتر و بهره‌وری بیشتر هم در گروی کیفیت است. حسین‌زاده تصریح کرد: یکی از مصادیق کیفیت نظام آماری این است فهرست آمار رسمی تهیه شود که این فهرست با کمک دستگاه‌ها تهیه شده و در اولین جلسه کمیسیون تخصصی شورای عالی آمار مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا در شورای عالی آمار به تصویب برسد.

تمدید معافیت مالیاتی مناطق آزاد برابر است با تشدید قاچاق

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در شرایط فعلی، اعطای معافیت‌های مالیاتی در مناطق آزاد سیاست‌گذاری غلطی است، گفت: تمدید معافیت مناطق آزاد موجب تشدید قاچاق کالا به کشور می‌شود.

سید ناصر موسوی لارگانی، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به معافیت‌ مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد، اظهار داشت: در صورتی که این مناطق در جهت اهداف از پیش تعیین شده خود در حرکت بوده و نقش اساسی خود را برای رشد و توسعه صادرات غیر نفتی ایفا کنند،  ‌باید مشمول معافیت مالیات بر ارزش افزوده شوند اما آنچه که تاکنون در این مناطق رخ داده بر خلاف اهداف اصلی آنها بوده است. وی افزود: فعالان اقتصادی در مناطق آزاد باید کالاهای تولیدی خود را به خارج از کشور صادر کرده و به هیچ‌وجه کالاهای خود را به سرزمین اصلی وارد نکنند اما در حال حاضر این مناطق بستری برای واردات کالاهای خارجی شده‌اند که در صورت ادامه یافتن این روند، تولیدکنندگان داخلی در سرزمین اصلی دچار مشکلات و آسیب‌های جبران‌ناپذیر خواهند شد چرا که معافیت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در این مناطق، رقابت را برای تولیدکنندگان در سرزمین اصلی سخت می‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مناطق آزاد یکی از معابر مهم قاچاق کالا در کشور هستند، گفت: هرچند این ادعا توسط مسوولان این مناطق رد می‌شود اما متاسفانه بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد، مناطق آزاد یکی از راه‌های موجود برای واردات کالای قاچاق به کشور هستند و تمدید معافیت مالیات بر ارزش افزوده در این مناطق باعث تشدید این معضل خواهد شد.

وی وضعیت فعلی مناطق آزاد را بر خلاف رسالت اصلی این مناطق دانست و افزود: اهداف اصلی پیش‌بینی شده برای این مناطق افزایش تولید و توسعه صادرات غیرنفتی بوده اما در شرایط فعلی، معافیت پایه‌های مالیاتی در این مناطق سیاست‌گذاری غلطی است.

 

ارسال نظر