هزینه‌ درآمد نفت برای مسائل جاری عقلانی نیست

۱۳۹۸/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۷۱۶

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «هزینه‌کرد درآمد نفتی برای مسائل جاری عقلانی نیست»، گفت آمار و ارقام بیانگر این است که کشور ما می‌تواند صرفا براساس مالیات اداره شود.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا درباره امکان قطع وابستگی بودجه جاری سال آینده به نفت، گفت: اینکه بودجه نفت را چطور هزینه کنیم یا هزینه جاری را از کجا تهیه کنیم دو داستان است که یک هدف دارد. به هرحال ما حق نداریم نفت را به عنوان ثروت ملی یا سرمایه بین نسلی برای مسائل جاری خرج کنیم و آن را برای سمینار، همایش و حقوق پرداخت کنیم؛ این کار عقلانی نیست و بهتر است پول نفت در پروژه‌های عمرانی هزینه شود.

وی افزود: البته پروژه عمرانی هم به معنای آسفالت جاده نیست بلکه باید در راستای توسعه سدها، مهار آب، توسعه خطوط ریلی، تکمیل آزادراه‌های شمال به جنوب و شرق به غرب و زیرساخت‌های کلان هزینه شود که مباحث توسعه‌ای در آن دیده می‌شود. این طبیعی است که سرمایه بین نسلی نباید برای مسائل جاری خرج شود بلکه باید برای پروژه‌های عمرانی و زیرساخت‌های اصلی کشور از آن استفاده کرد. جعفرزاده با تاکید بر اینکه «هرکس در این مملکت درآمدی دارد باید مالیات بدهد»، ادامه داد: اخبار، اطلاعات، آمار و ارقام بیانگر این است که کشور ما می‌تواند صرفا براساس مالیات اداره شود، اما ما سازمان چابکی برای این کار می‌خواهیم. اخیرا شاهد بودیم که رییس سازمان مالیاتی می‌گوید نصف میلیاردرها مالیات نمی‌دهند، این در حالی است که خود این سازمان است که باید مالیات بگیرد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با طرح این سوال که چرا مردم از مالیات‌دادن فرار می‌کنند؟ تصریح کرد: این اشکال به ما برمی‌گردد به دلیل اینکه کشور شفاف نیست اگر گفته می‌شد پزشکان مالیاتی که می‌دهند خرج سلامت مردم می‌شود یا مثلا مالیات عایدی مسکن برای تامین مسکن هزینه می‌شود و مالیات وکلا برای کاهش بزهکاری هزینه می‌شود اوضاع فرق می‌کرد. الان مردم از نظر روانی مطمئن نیستند که مالیات‌شان در کجا هزینه می‌شود. اگر این هزینه‌کردها روشن باشد فرار مالیاتی هم کاهش پیدا می‌کند.

 

ارسال نظر