تاریخ مصرف داعش برای پیشبرد اسلام‌هراسی

۱۳۹۸/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۴۴۹

طیفی از تحلیلگران، شکست داعش در عراق و سوریه و مرگ «ابوبکر البغدادی» سرکرده این گروه را به معنای افول نهایی داعش نمی‌دانند، بلکه می‌گویند سرنوشت این گروه بسته به اراده کشورهایی است که با هدف پیش‌بردن طرح اسلام‌هراسی دست به تاسیس و پرورش این گروه افراطی زده‌اند.

به گزارش ایرنا، پس از حوادث یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی، موضوع اسلام‌هراسی به شکل ویژه‌ای در دستور کار دولت‌های غربی قرار گرفت و با ایجاد نوعی ذهنیت منفی نسبت به اسلام و مسلمانان در افکار عمومی جهان به جریانی فراگیر و تأثیرگذار تبدیل شد. عواملی نظیر گسترش و تقویت افراط‌گرایی در خاورمیانه، آشوب و بی‌ثباتی در آن در کنار تلاش گسترده سیاست‌مداران اسلام ستیز و چهره‌های منحرف مسلمان و رسانه‌ها تشدید اسلام هراسی در جهان را به دنبال داشت. استفاده از تروریسم به عنوان ابزاری برای به راه ‌انداختن جنگ‌های نیابتی در منطقه و حمایت‌های مالی و اطلاعاتی از تروریست‌ها از مسائلی بودند که می‌توان از آنها به عنوان اتخاذ «سیاست خارجی تروریسم‌پرور» از سوی کشورهای غربی نام برد. اکنون با قتل ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش اگرچه برخی‌ها گمانه زنی می‌کنند که داعش به پایان عمر خود برسد، اما به نظر می‌رسد سرنوشت داعش در گرو اراده کسانی است که داعش را برای پیش بردن پروژه اسلام‌هراسی خود تاسیس کرده بودند و درباره فعالیت آینده آن تصمیم می‌گیرند.

      استفاده سیاسی غرب از داعش

روزنامه «الخلیج» امارات در گزارشی به قلم «محمد السعید ادریس» نوشت: گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره آینده گروه تروریستی داعش پس از مرگ ابوبکر البغدادی می‌شود. این گمانه‌زنی‌ها بیانگر این است که بطور عمدی ماهیت گروه تروریستی داعش و چگونگی برخورد با آن به عنوان یک گروه مستقل دارای پیام و اهداف نادیده گرفته شده است. داعش تنها ابزاری است که برای اهداف مشخصی تاسیس شده است که برجسته‌ترین آن پیش بردن طرح اسلام هراسی در جهان و معرفی اسلام به عنوان خطر و دشمن و تهدید واقعی جهان است. گروه داعش تصادفی به وجود نیامده است. دستگاه‌های اطلاعاتی امریکا، انگلیس و رژیم اسراییل و برخی کشورهای عربی در این زمینه همکاری کرده‌اند.

پس از مرگ ابوعمر البغدادی، ابوبکر البغدادی به عنوان جانشین وی برگزیده شد. او پیش از آن در زندان‌های امریکا در عراق به سر می‌برد. «مایکل فیکرز» مسوول سابق دستگاه اطلاعاتی امریکا مسوول پیگیری امور ابوبکر البغدادی و نظارت بر گروه داعش بود. اسنادی که «ادوارد اسنودن» مسوول سابق دستگاه امنیت ملی امریکا فاش کرده است نشان می‌دهد دستگاه اطلاعات مرکزی امریکا، انگلیس و رژیم اسراییل برای شکل‌گیری داعش همکاری کرده‌اند. «هیلاری کلینتون» وزیر امور سابقه امریکا هم در کتاب «گزینه‌های سخت» خود به نقش امریکا در زمینه شکل‌گیری داعش اعتراف کرده است. این مسائل نشان می‌دهد که آینده داعش پس از مرگ البغدادی در گرو اراده کسانی است که درباره فعالیت داعش تصمیم می‌گیرند.

روزنامه «الصباح العربی» مصر در گزارشی به قلم «مجاهد خلف» آورد: داعش تنها بازیچه‌ای بود که دستگاه اطلاعاتی امریکا آن را به وجود آورد و از آن برای ویران‌سازی منطقه استفاده کرد. داعش اندیشه و ابزار تهدیدی بود که سیاست ویرانگر امریکا از آن برای جلوگیری از گسترش تمدن واقعی اسلام استفاده کرد.

در گزارش روزنامه «الاخبار» لبنان به قلم «عبدالله السناوی» می‌خوانیم: به یقین مرگ البغدادی ضربه سنگینی را به گروه افراطی داعش وارد خواهد کرد، اما مرگ وی به منزله پایان جنگ علیه تروریسم نیست. برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از داعش استفاده کردند و این موضوع با گذر زمان آشکارتر می‌شود. ریشه پدیده داعش به گروه‌هایی بر می‌گردد که دستگاه اطلاعاتی امریکا از آنها به اسم دفاع از اسلام برای مقابله با شوروی سابق استفاده کرد. در آن زمان بسیاری از کشورهای منطقه هم نیروهایی را به افغانستان گسیل داشتند. هنگامی که این نیروها به کشورهای خود برگشتند پدیده خشونت را هم با خود منتقل کردند.

به نوشته روزنامه «العربی الجدید»، داعش در عراق و سوریه تنها سازمانی است که حتی پس از شکست آن هم در حال تخریب چهره اسلام است.

روزنامه «المصری الیوم» در گزارشی به قلم «عبدالطیف المناوی» نوشت حتی اگر بیشتر گروه‌های تکفیری هم شکست بخورند تا زمانی برخی از کشورها از تروریسم حمایت می‌کنند و از آنها برای رسیدن به اهداف سیاسی خود استفاده می‌کنند داعش و اندیشه آن از بین نخواهد رفت. تنها راه‌حل برای پایان دادن به این اندیشه از طریق آموزش، روشنگری و حمایت از جوانان است. در غیر این صورت پیروزی بر تروریسم به مرحله پایانی خود نخواهد رسید.

      سودجویی پوپولیست‌های افراطی از داعش

به گزارش تارنمای «الخلیج اونلاین» امارات پس از حوادث یازدهم سپتامبر، اسلام هراسی به یک پدیده در جوامع امریکایی و اروپایی تبدیل و اسلام مسوول جنایت تندروها و تروریست‌ها شناخته شد. اسلام هراسی در غرب به عنوان یک پدیده تبدیل شده است و در راس قدرت‌ها افراد با نفوذی با اسلام دشمنی کردند. با ورود ترامپ به کاخ سفید این موضوع به اوج رسیده است. سیاست‌های داخلی و خارجی ترامپ نشان داده است که او موضوع اسلام هراسی، نفرت از مهاجران، دشمنی با اقلیت‌ها و سیاه‌پوستان را در اولویت قرار داده است.

در این زمینه «دالیا فهمی» استاد دانشگاه «لونگ آیلاند» امریکا به الخلیج اونلاین گفت پدیده اسلام هراسی در سطوح اجتماعی مختلف رشد یافت تا اینکه به یک رویکرد هدفمند در سیاست امریکا تبدیل شد و نتیجه آن به قدرت رسیدن ترامپ از طریق کسب آرای راستگرایان اسلام‌ستیز بود. ترامپ هم پس از به قدرت رسیدن این رویکرد را بطور عملی به پیش برد که ممنوعیت سفر شهروندان کشورهای اسلامی به امریکا نمونه‌ای از این موضوع است.

روزنامه «العین» امارات هم نوشته است: قدرت‌یابی راستگرایان افراطی و جریان‌های وابسته به آن و «گرگ‌های تنها» واقعیتی است که نمی‌توان آن را انکار کرد. دلایل بسیاری سبب رشد راست افراطی و گسترش دامنه تبلیغات آن شده است و اکنون این موضوع به خطری برای جوامع غربی تبدیل شده است. تردیدی نیست که پیدایش داعش و گسترش دامنه فعالیت آن در این زمینه سرنوشت‌ساز بوده است. پس از اقدامات داعش و گرگ‌های تنها در کشورهای اروپایی موضوع اسلام هراسی روند رو به رشدی گرفت. حوادث تروریستی در کشورهای غربی بهانه‌ای سیاسی برای خشونت علیه اقلیت‌های مسلمان بود و کینه و کدورت‌ها را افزایش داد. جریان‌ها و احزاب تندرو و گفتمان راست افراطی و پولیست‌های رادیکال از افزایش خطرات حوادث تروریستی در تبلیغات انتخاباتی خود استفاده کردند. در بیشتر کشورهای اروپایی جریان راست افراطی به‌طور کلی علیه مهاجران عمل کرد و به دشمنی با مسلمانان ادامه داد.

 

ارسال نظر