تحلیل

۱۳۹۸/۰۸/۱۳ - ۰۰:۲۳:۲۷
کد خبر: ۱۵۶۲۶۴

تحریم یا فرصت؟

عماد آبشناس| اسپوتنیک|

 اینکه ایالات متحده آنقدر مستأصل شود تا بخواهد صادرات و واردات سنگ و مصالح ساختمانی را برای کشوری مانند ایران تحریم کند نشان می‌دهد که سیاست موسوم به فشار حد اکثری امریکا علیه ایران به چه بن‌بستی رسیده.

ایران خود یکی از کشورهای تولید‌کننده بزرگ و صادر‌کننده مصالح ساختمانی در جهان است وحداقل در این زمینه نیاز به واردات ندارد پس تحریم امریکا در این زمینه فقط می‌تواند در زمینه صادرات این مواد تاثیرگذار باشد که خود برای مردم ایران یک غنیمت است. بله ایرانی‌ها شاید نتوانند از این پس کالای لوکس ساختمانی تولید کشورهای اروپایی را خریداری کنند اما با توجه به اینکه ایران کشوری است که صفر تا صد منابع مورد نیاز خود برای تولید مصالح ساختمانی در اختیار دارد این ماجرا می‌تواند یک فرصت باشد تا کالای ایرانی جای کالای خارجی را در این کشور بپوشانند. همچنین اگر این ماجرا بر صادرات خاک و سنگ و مواد ساختمانی از ایران پیاده شود خیلی عالی خواهد بود چون اخیرا برخی سودجویان اقدام به قاچاق خاک و سنگ ایران به کشورهای همسایه، مخصوصا کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، می‌نمایند امری که بسیار به ضرر ایران و ایرانی‌ها است که بالطبع این ماجرا می‌تواند به نفع ایران باشد و به ضرر این کشورها که نیاز‌های ساختمانی خود را از ایران وارد می‌نمایند. با توجه به اینکه کشورهای دیگر منطقه که می‌توانند جایگزین ایران در صادرات خاک و سنگ به این کشورها باشند، یعنی هند و پاکستان، قوانین بسیار سفت و سختی برای منع صادرات خاک خود به کشورهای دیگر دارند (در برخی موارد می‌تواند به زندان ابد با اعمال شاقه منجر شود) بدیهی است این تحریم‌ها بیش از اینکه بخواهد بر ایران تاثر بگذارد بر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تاثیر خواهد گذاشت. همچنین می‌توان توقع داشت که توقف صادرات این محصولات از ایران به کشورهای دیگر منجر به عرضه بیشتر آن در داخل کشور گردد و بالطبع به دلیل عرضه بالا قیمت‌ها بشکند و پایین بیاید و شاید هم منجر به کاهش قیمت‌های افسار گسیخته مسکن در این کشور گردد. اما اگر منظور امریکایی‌ها این است که جلوی پروژه‌های شرکت‌های وابسته به سپاه پاسداران را بگیرند باید گفت اصلا این شرکت‌ها پروژه‌ای در خارج کشور ندارند که بخواهند تحت تاثیر قرار گیرند، چون عموما کشورهای دیگر با توجه به تحریم‌های ایالات متحده بر علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سال‌هاست کلا هیچ تعاملی را با شرکت‌های مرتبط با سپاه پاسداران حال چه شرکت‌های عمرانی چه حتی شرکت‌های دیگر ندارند و آنهایی هم که همکاری دارند اهمیتی به تحریم‌های امریکا نمی‌دهند. با توجه به این شرایط می‌توان گفت که تحریم‌های جدید امریکا فقط نشان می‌دهد امریکایی‌ها چه قدر مستأصل شده‌اند و چه قدر به بن بست رسیده‌اند تا به دنبال تحریم‌هایی مانند تحریم کارگرهای ساختمانی بروند. اگر امریکایی‌ها نفت ایران را تحریم نکرده بودند قطعا تا به حال دولت‌های ایران نمی‌توانستند برنامه‌ای برای فعالیت بدون نفت داشته باشند اما از زمانی که ماجرای تحریم نفت ایران مطرح شد دولت‌های مختلف ایران همه به تکاپو افتادند تا بودجه خود را کمتر و کمتر به نفت وابسته کنند؛ به همین دلیل می‌توان گفت این تحریم‌ها برای دولت ایران یک فرصت به حساب می‌آید تا با تدبیر خود با آن به مقابله بپردازند.

گروگان گرفتن منابع نفت سوریه

نبیل سالم| الخلیج (امارات متحده عربی)| رییس‌جمهور امریکا در کنفرانسی خبری برای اعلام خبر کشته شدن ابوبکر البغدادی سرکرده داعش در سوریه به‌طور علنی از آمادگی خود برای جنگیدن به منظور سیطره بر منابع نفت سوریه و سرقت آن سخن گفت. به گزارش عصر دیپلماسی، این سخنان شرم آور رییس‌جمهور امریکا نه با قوانین بین‌المللی سازگار است نه با منطق، وگرنه چگونه کشوری می‌تواند ثروت کشور دیگری را که هزاران کیلومتر با آن فاصله دارد و حضورش در این کشور نیز غیرقانونی است، حق خود بداند؟! چنین رفتاری فقط در قانون اوباشگری که امریکا در جهان اجرا می‌کند، دیده می‌شود. سخنان رییس‌جمهور امریکا و اعزام تانک‌های این کشور به میدان‌های نفتی در شمال شرق سوریه به روشنی موضع واقعی امریکا را نشان می‌هد و این ادعای واشنگتن را که هدفش مبارزه با تروریسم است، بی‌اثر می‌کند و نشان می‌دهد واشنگتن از شعار مبارزه با تروریسم فقط برای سرپوش گذاشتن بر اهداف تجاوزکارانه واقعی خود بهره می‌برد. در زمان اشغال عراق نیز این اشغالگری موجب تخریب و ویرانی بخش‌های مختلف و وزارتخانه‌های این کشور به جز وزارت نفت شد که امریکایی‌ها قصد بهره‌برداری از آن را داشتند و اکنون مشابه همین ماجرا در مناطق نفت‌خیز سوریه تکرار می‌شود. پایگاه‌های نیروهای امریکایی در استان الرقه و شمال شرق حلب تخلیه شده‌اند و امریکایی‌ها فقط پایگاه‌هایی را که در استان‌های دیرالزور و الحسکه نزدیک چاه‌های نفت قرار دارند و همچنین پایگاه خود در منطقه التنف در جنوب سوریه را حفظ کرده‌اند. می‌توان دریافت ایالات متحده امریکا که مدعی مبارزه با تروریسم و نابودی داعش یا جلوگیری از بازگشت آن به سوریه است، در واقع به دنبال ایجاد جای پایی برای خود در سوریه به ویژه در مناطق نفت‌خیز این کشور است و قصد دارد با به گروگان گرفتن منابع نفت سوریه، از آن به عنوان اهرم فشار برای مجبور کردن دمشق و مسکو به قبول خواسته‌های امریکا در هر طرحی برای حل و فصل بحران سوریه در آینده بهره‌برداری کند.

 

ارسال نظر