اخبار

۱۳۹۸/۰۸/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۰۸۶

شهرها دو سوم انرژی جهان  را مصرف می‌کنند

دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد: شهرها بیش از دو سوم انرژی جهان را مصرف می‌کنند و منبع اشاعه بیش از 70 درصد دی‌اکسیدکربن دنیا هستند.

به گزارش فارس، دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی شهرها، 31 اکتبر 2019 برابر با 9 آبان ماه جاری گفت شهرها بیش از دو سوم انرژی جهان را مصرف می‌کنند و منبع اشاعه بیش از 70 درصد دی‌اکسیدکربن دنیا هستند.

آنتونیو گوترش در این پیام آورده است: «هم اکنون بیش از نیمی از جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی می‌کنند که این رقم تا 2050 به دو سوم خواهد رسید. بخش اعظمی از آنچه که برای اسکان دادن و خدمت‌رسانی به این جمعیت روزافزون مناطق شهری نیاز است هنوز ساخته نشده و حتی شهرهای جدیدی نیز باید ساخته شوند. این امر فرصت‌های بزرگی را برای توسعه و اجرای راه‌حل‌هایی را فراهم می‌کند که می‌توان از آنها برای حل بحران اقلیمی استفاده کرد و راه را برای ایجاد آینده پایدار هموار ساخت.  شهرها بیش از دو سوم انرژی جهان را مصرف می‌کنند و منبع اشاعه بیش از 70 درصد دی‌اکسیدکربن دنیا هستند. تصمیم‌هایی که برای زیرساخت‌های شهری در خصوص برنامه‌ریزی شهری، بهره‌وری انرژی، تولید و انتقال نیرو در دهه‌های آینده گرفته می‌شوند، تأثیرات قاطعی بر منحنی انتشار گازهای سمی خواهند داشت. در حقیقت شهرها مکانی هستند که نبرد تغییرات اقلیمی در آنها به گونه‌ای گسترده با برد یا باخت روبرو می‌شود.

اما علاوه بر تأثیرات بسیار زیاد شهرها بر اقلیم، آنها همچنین بیش از 80 درصد تولید ناخالص داخلی جهانی را تولید می‌کنند و به عنوان مراکز آموزش و کارآفرینی، قطب نوآوری و خلاقیت با رهبری عمدتاً جوانان محسوب می‌شوند.

بسیاری از مسائل مورد نیاز برای انتقال به آینده پایدار و پاک از جمله حمل و نقل عمومی برقی، انرژی‌های تجدیدپذیر و مدیریت بهینه پسماند در حال حاضر در دسترس هستند. شهرها در سراسر دنیا در حال تبدیل این امر به واقعیت هستند. دیدن این تحقق بخشی بسیار دلگرم‌کننده است اما نیاز داریم که این چشم‌انداز به یک هنجار جدید تبدیل شود. اکنون زمان اقدامات بلند پروازانه است.

روز جهانی شهرها در پایان ماه «اکتبر شهری» واقع است، ماهی که برای بالا بردن سطح آگاهی در خصوص چالش‌های شهری، موفقیت‌ها و پایداری اختصاص داده شده است. همچنان که به پایان این دوره می‌رسیم، بیایید برای پذیرفتن نوآوری متعهد شویم تا ضامن زندگی بهتری برای نسل‌های آینده شویم و مسیری را برای توسعه شهری پایدار، جامع و مفید برای همه ترسیم کنیم.»

بی‌تدبیری در اجرای قانون خرید گندم

بی تدبیری در اجرای قانون خرید تضمینی که منجر به برنامه‌ریزی برای واردات و نگرانی بابت از دست رفتن خودکفایی گندم شده، موجب ورود قوه قضاییه به موضوع شد.

به گزارش خبرنگار مهر، بی‌تدبیری در اجرای قانون خرید تضمینی اخیرا به اوج خود رسیده و خودکفایی در تولید برخی محصولات کشاورزی استراتژیک را معرض خطر قرار داده است؛ نمونه اخیر آن قیمت نازل خرید تضمینی گندم در سال زراعی گذشته بود که موجب شد امسال کشاورزان تمایلی به فروش گندم خود به دولت نداشته باشند و گفته می‌شود که سه میلیون تن از گندم تولیدی در انبارها مانده و به دولت فروخته نشده است؛ به همین دلیل اخیرا وزیر جهادکشاورزی خبر داد که به‌دلیل عدم فروش این حجم از گندم به دولت، دولت قصد دارد اقدام به واردات این محصول کند؛ این اظهارات وزیر جهادکشاورزی ثابت کرد سناریوی واردکنندگان که چند سالی است تلاش دارند دولت را ترغیب به واردات این محصول کنند، به ثمر نشسته است. از همین رو بسیاری از دست اندرکاران امر نسبت به از دست رفتن دستاورد بزرگی همچون خودکفایی گندم و واردات، آنهم درسال رونق تولید ابراز نگرانی کرده‌اند.

به تازگی سید ابراهیم رییسی از ورود قوه قضاییه به موضوع خرید تضمینی گندم خبر داد و دستور رسیدگی به وضعیت خرید تضمینی گندم را صادر کرد. وی گفت: با توجه به اینکه به استقلال در تولید گندم رسیده‌ایم، مسوولان امر باید خرید تضمینی گندم را در سراسر کشور مورد بررسی قرار داده و گزارشی از این بابت به من ارایه دهند تا بلکه امنیت غذایی تهدید نشود. براساس این گزارش در حالی که به گفته مسوولان وزارت جهاد کشاورزی امسال حدود ١٤ میلیون تن گندم در کشور تولید شده به دلیل تعیین قیمت خرید تضمینی پایین برای این محصول از سوی دولت، کشاورزان حاضر به فروش گندم خود به دولت نشدند و دولت امسال تنها موفق شد حدود ٨ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کند و برای ذخایر استراتژیک با کمبود مواجه گردید و اکنون قصد دارد این کسری را از طریق واردات تامین کند.  این در حالی است که سال گذشته کارشناسان با توجه به دولت هشدار داده بودند که تعیین قیمت ١٧٠٠ تومان برای گندم اقدامی نادرست و در جهت تضعیف خودکفایی است.  اما تخلف و بی‌تدبیری در خرید تضمینی گندم به چند سال اخیر منحصر نبود و متاسفانه برای سال زراعی جاری (که گندم حاصل از آن سال آینده به دولت فروخته خواهد شد) ادامه یافته است. بطوری که دولت قیمت خرید تضمینی قیمت گندم را برای سال زراعی جاری ٢٢٠٠ تومان تعیین کرده اما کارشناسان معتقدند قیمت این محصول نباید از ٢٥٠٠ تومان کمتر باشد و تعیین قیمت ٢٢٠٠ تومانی، قیمت نامعقول و غیرمنصفانه است و منجر به تغییر الگوی کشت به سمت محصولاتی مانند جو خواهد شد.

 

ارسال نظر