مزایا و معایب مودهای حمل و نقل کالا

۱۳۹۸/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۵۹۲۶
مزایا و معایب 
مودهای حمل و نقل کالا

صاحبان کالا برای حمل کالای خود باید نسبت به انتخاب یکی از روش‌های حمل ونقل از جمله بندری، هوایی، ریلی و جاده‌ای براساس4 فاکتور هزینه، زمان حمل، ارزش مالی کالا و وزن و حجم کالا اقدام کنند. اگر صاحب کالا زمان برایش مهم است حمل و نقل هوایی بهترین گزینه است، اما اگر پایین بودن هزینه حمل و نقل برای او در اولویت باشد باید از روش ریلی یا بندری استفاده کند. با توجه به ضرورت انتخاب شیوه درست حمل و نقل از سوی صاحبان کالا، به مزیت‌ها و معایب 4 شیوه حمل و نقل می‌پردازیم.

  حمل و نقل دریایی

ارزان‌ترین روش حمل و نقل از طریق بنادر و کشتی است اما این روش، زمانی مناسب است که صاحبان کالا عجله‌ای برای دریافت بار نداشته باشند زیرا زمان حمل از طریق دریا در مقایسه با سایر روش‌ها بسیار زمان بر است، حمل ونقل دریایی برای حمل بارهایی که به صورت عمده و فله جابه‌جا می‌شوند بسیار مناسب است.

 کالاهایی از قبیل محصولات کشاورزی (مانند گندم، سویا، ذرت، کنجد و غیره) سنگ آهن، محصولات مایع، مانند نفت خام و بنزین و همچنین کالاهایی که ابعاد و اندازه نامتعارف دارند؛ مانند ماشین آلات صنعتی و موتوری که می‌توان آنها را هم از طریق دریا حمل کرد.

  این شیوه حمل و نقل مناسب برای طیف گسترده‌ای از محصولات با ماهیت‌های مختلف

  جابه‌جایی بار در حجم زیاد

  مناسب‌ترین روش برای حفظ محیط زیست

  داشتن صرفه اقتصادی، حمل و نقل دریایی به‌صرفه‌ترین روش حمل کالا است

  پوشش گسترده در سراسر دنیا، تقریبا از راه دریا به کلیه نقاط جهان می‌توان بار ارسال کرد

  وجود شرکت‌های حمل و نقل دریایی متعدد که موجب ایجاد بازاری رقابتی می‌شوند و این روش را به گزینه مناسبی برای صاحبان کالا تبدیل کرده‌اند.

  حمل و نقل هوایی

پیش‌بینی می‌شود در آینده و با افزایش تولید ناخالص داخلی کشورها در جهان، تقاضا برای کالاهای ارزشمند افزایش پیدا کند و در این میان حمل و نقل هوایی یکی از مناسب‌ترین روش‌های جابه‌جایی برای کالاهای ارزشمند است.

البته حمل و نقل هوایی معایب خاص خود را هم دارد مانند هزینه بالای حمل و نقل به دلیل نیاز به سرعت و گران‌قیمت بودن سوخت، این روش محدودیت‌هایی هم در اندازه و وزن کالا دارد ضمن اینکه برخی مقررات مشخص می‌کنند که چه چیز می‌تواند یا نمی‌تواند از طریق هواپیما حمل شود.

مزایای این روش عبارتند از:

  حمل و نقل سریع

  جابه‌جایی کمتر بار

  زمان حمل و رسیدن بار تا حد بسیار زیادی قابل پیش بینی و برنامه‌ریزی است

  امنیت کالا در این روش بسیار بالا است

  حمل و نقل جاده‌ای

حمل و نقل جاده‌ای یکی از رایج‌ترین روش‌های حمل و نقل است که بطور گسترده در قاره‌هایی مانند اروپا، آفریقا، امریکای شمالی و تا حد زیادی در آسیا استفاده می‌شود.

مزایای حمل زمینی عبارت است از:

  مناسب بودن هزینه حمل

  سرعت در برنامه‌ریزی زمانبندی حمل و نقل

  حمل مستقیم از درب کارخانه تا درب انبار مشتری

  انعطاف‌پذیری در خدمات

  صرفه جویی در هزینه‌های بسته‌بندی کالا نسبت به سایر روش‌های حمل

  پیگیری لحظه‌ای موقعیت کالا از طریق تماس با راننده

 البته حمل جاده‌ای با محدودیت‌هایی هم همراه است. از جمله محدودیت فضای بار به حجم و اندازه‌ای مشخص، تاثیر‌پذیری این روش حمل از شرایط آب و هوایی جاده‌ای و ترافیک، الزام وجود راه‌های دسترسی جاده‌ای.

  حمل و نقل ریلی

ایمنی در حمل و نقل ریلی نسبت به سایر وسایل نقلیه بیشتر است و معمولاً فراوانی حوادث ریلی پایین اما شدت اثر آن در صورت بروز چنین حوادثی از نظر هزینه و اعتبار بسیار بالا است.

حمل و نقل ریلی نه تنها در ایران بلکه در همه جای دنیا از دو منظر حمل ونقل حایز اهمیت است: یکی از منظر پاک بودن این وسیله چون از بین انواع دیگر وسایل حمل ونقل پاک‌ترین نوع حمل ونقل محسوب می‌شود و در منظر بعدی، ایمن بودن این شیوه حمل و نقل.

مزیت‌های این روش عبارتند از:

  کاهش قابل ملاحظه در مصرف انرژی (گازوییل)

  ایمنی فوق‌العاده بالا و تلطیف محیط زیست ازنظر مصرف سوخت فسیلی کمتر

  پایین بودن هزینه جابه‌جایی کالا

 

ارسال نظر