رسانه‌ها

۱۳۹۸/۰۷/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۹۵۲

پناهجویان وجه‌المصالحه تقابل ترکیه و اروپا

رویترز| رییس‌جمهور ترکیه اتحادیه اروپا را تهدید کرد که مرزهای کشورش به اروپا را به روی پناهندگان سوری خواهد گشود.

رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه روز پنجشنبه در طول سخنرانی خود که توسط کانال تلویزیونی NTV پخش می‌شد با انتقاد از اتحادیه اروپا به دلیل محکومیت عملیات مرزی آنکارا «چشمه صلح» در سوریه، تهدید نمود مرزهای کشورش به اروپا را به روی پناهندگان سوری خواهد گشود.

اردوغان گفت: «هی، اتحادیه اروپا به خودت بیا! اگر شما تلاش کنید عملیات نظامی ما را اشغالگری بنامید کار ما ساده خواهد بود- ما گذرگاه‌های مرزی خود را باز خواهیم کرد و 6/3میلیون پناهنده را به سمت شما می‌فرستیم.»

«دونال توسک» رییس شورای اروپا تهدیدهای «رجب طیب اردوغان» رییس‌جمهوری ترکیه درباره فرستادن میلیون‌ها آواره سوری به اروپا را «کاملا نابجا» خواند و عملیات آن کشور در شمال سوریه را بی‌ثبات‌کننده توصیف کرد.

به گزارش رویترز، توسک که به قبرس سفر کرده است، روز جمعه گفت که عملیات یکجانبه ترکیه در شمال سوریه مایه نگرانی شدید است و آنکارا باید آن را متوقف کند.

وی در عین حال اظهار داشت که نگرانی‌های امنیتی ترکیه باید به روش سیاسی و دیپلماتیک رفع شود.

رییس شورای اروپا گفت: مداخله نظامی فقط وضعیت را بدتر می‌کند. اقدام نظامی به جای ایجاد ثبات، بی‌ثباتی بیشتر در منطقه می‌آفریند. چنین اقدامی رنج غیرنظامیان را بیشتر کرده و ضمن افزایش آوارگان، پیشرفت‌های به دست آمده توسط ائتلاف جهانی علیه داعش را تهدید می‌کند.

توسک اظهار داشت: ترکیه باید بداند که نگرانی اصلی ما این است که اقدامات آنها منجر به یک فاجعه انسانی دیگر می‌شود که این موضوع غیرقابل قبول است.

وی افزود: ما نمی‌پذیریم که آوارگان به عنوان سلاحی علیه ما و برای باجگیری از ما به کار رود. من تهدیدهای روز گذشته رییس‌جمهوری اردوغان را کاملا نابجا می‌دانم.

اردوغان روز پنجشنبه تهدید کرده بود که اگر اتحادیه اروپا حمله ترکیه به شمال سوریه را اشغالگری توصیف کند، آنکارا «دروازه‌ها را باز کرده و ۳.۶ میلیون آواره را به اروپا می‌فرستد.»

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ طی توافقی با آنکارا پذیرفت که برای جلوگیری از ورود موج مهاجران به اروپا، کمک‌هایی در اختیار ترکیه قرار دهد. اما ترکیه می‌گوید که ارایه این کمک‌های مالی کند بوده و بخش ناچیزی از ۴۰ میلیاردی را که صرف کرده، از اروپا دریافت کرده است.

ارتش ترکیه به همراه گروه‌های تروریستی هم پیمان خود از روز چهارشنبه عملیاتی را با نام «چشمه صلح» به بهانه مبارزه با کردهای سوریه در شمال و شمال شرق این کشور آغاز کرد.

اردوغان پیشتر در ۵ سپتامبر نیز تهدید مشابهی را اعلام کرد و از اتحادیه اروپا خواست تا از اهداف آنکارا برای ایجاد یک منطقه امنیتی در سوریه حمایت کند.

هشدار به ترکیه درباره تبعات حمله به سوریه

بلومبرگ (امریکا)| وزیر دفاع امریکا گفت: اگرچه ما اقدامات لازم برای حفاظت از نیروهای امریکایی را انجام داده‌ایم، اما اقدامات ترکیه در سوریه می‌تواند به نیروهای ایالات متحده آسیب برساند.

مارک اسپر با توجه به حملات ارتش ترکیه در شمال شرقی سوریه در تماس تلفنی با خلوصی آکار همتای ترکی خویش در مورد تبعات جدی حملات به شمال سوریه هشدار داد.

وزیر دفاع امریکا متذکر شد، ایالات متحده با اقدامات هماهنگ نشده ترکیه در سوریه مخالف است و اگر ارتش این کشور همچنان به فعالیت خود ادامه دهد، با عواقب جدی مواجه خواهد شد.

اسپر در این تماس تلفنی متذکر شد که عملیات ترکیه در سوریه پیشرفته ائتلاف جهانی علیه داعش را در سال‌های اخیر به خطر انداخته و واشنگتن نسبت به هرگونه حرکتی که می‌تواند به نیروهای ایالات متحده در منطقه آسیب برساند هشدار می‌دهد.

پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد، در حالی که وزیر امور خارجه امریکا مجددا تأکید کرد که ما به روابط دوجانبه استراتژیک خود با ترکیه اهمیت می‌دهیم، اما این حملات تبعات جدی برای ترکیه خواهد داشت.

به گفته پنتاگون، وزیر دفاع در تماس تلفنی با همتای ترکی از آنکارا خواست تا به حملات خود در شمال شرقی سوریه پایان دهد تا ایالات متحده، ترکیه و شرکای منطقه‌ای بتوانند قبل از اینکه دیر شود، یک راه‌حل مشترک برای کاهش تنش در منطقه بیابند.

ارتش ترکیه از روز چهارشنبه به بهانه «مقابله با تروریسم» و «پاکسازی مرز سوریه و ترکیه» از حضور شبه‌نظامیان کردی که آنکارا آنها را تروریست می‌داند، به شمال سوریه حمله کرد.

آغاز عملیات نظامی ترکیه یک روز بعد از آن صورت گرفت که «دونالد ترامپ» رییس‌جمهور امریکا پس از تماس تلفنی با اردوغان، از تصمیم خود برای خارج کردن نظامیان امریکایی از شمال سوریه خبر داد. کردها این اقدام امریکا را «خنجر از پشت» توصیف کرده‌اند.

منبع: عصر دیپلماسی

 

ارسال نظر