رییس قوه قضاییه: از نظارت نباید غفلت شود

۱۳۹۸/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۷۸۱

آیت‌الله رییسی با اشاره به این نکته که از نظارت نباید غفلت شود، افزود: دستگاه‌های کشور باید از انتقادات مردم، رسانه‌ها، دلسوزان و مصلحان استقبال کنند به گزارش خبرگزاری میزان رییس قوه قضاییه در آیین نکو داشت سی و هشتمین سالروز تاسیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: اولین ضمانت برای اجرای قانون خودکنترلی است . وی افزود: هر چه معنویت و اخلاق در جامعه توسعه پیدا کند، ما شاهد کاهش جرم و کاهش تخلف در نظام اداری کشور هستیم. اولین ضمانت برای اجرای قانون خودکنترلی است. هر کسی باید خود را در اجرای قانون موظف بداند؛ تخلف نکند؛ مرتکب جرم نشود. رییس قوه قضاییه بیان کرد: دومین ضمانت اجرای قانون و عدالت در جامعه گسترش نظارت‌های مردمی از جمله امر به معروف و نهی از منکر است. هر کسی در جامعه باید احساس مسوولیت بکند؛ حس داشته باشد نسبت به اینکه معروفی دارد ترک می‌شود یا منکری انجام می‌گیرد. اگر این حساسیت از جامعه رخت بربندد یا اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه سست شود، ما در آن جامعه به تعبیر امیرالمومنین(ع) باید شاهد تسلط شرار باشیم؛ یعنی تسلط بدان. امر به معروف و نهی از منکر و سلطه شر بر جامعه در دو کفه ترازو قرار دارند. اگر کفه امربه معروف و نهی از منکر در جامعه سنگین شد، کفه تسلط بدان و شرار سبک می‌شود و اگر خدای ناکرده در جامعه بی‌توجهی به نظارت، به مراقبت و امر به خوبی‌ها و نهی از زشتی‌ها و پلشتی‌ها شد، ما باید در آن حوزه‌ها شاهد تسلط بدها باشیم. رییس قوه قضاییه گفت: به تعبیر امیرالمومنین رمز اصلاح جامعه، احساس مسوولیت مردم نسبت به گسترش خوبی‌هاست. زیبایی‌ها در جامعه با حضور مردم و حساس بودن مردم توسعه پیدا می‌کند و این بخشی که در سازمان بازرسی برای فعال کردن حضور مردم فعال شده است، بخشی است که باید به آن توجه جدی شود. دستگاه‌های کشور باید از انتقادات مردم، انتقادات رسانه‌ها، انتقادات دلسوزان و انتقادات مصلحان استقبال کنند. باید استقبال کنند از یک کارمند با احساس و با تعهدی که نسبت به لغزش‌ها و کژی‌ها حساس است. باید از گزارشگران فساد استقبال شود و مورد تشویق قرار گیرند.

آیت‌الله رییسی با توجه به لزوم توجه به مردم بیان کرد: ما هر جا که به مردم میدان دادیم، در آنجا ضرر نکردیم؛ مردم مسائل را خوب حل کردند. در بحث نظارت توجه به نگاه‌های مردم توجه بسیارخوبی می‌تواند باشد. وی ادامه داد: فعال شدن ساختار‌ها در درون دستگاه‌های اداری کشور کمک بسزایی در جهت ارتقاء سلامت اداری دستگاه‌هاست. در همینجا از مجلس شورای اسلامی می‌خواهم که قانون ارتقاء سلامت اداری را تمدید کنند؛ چراکه این قانون، قانون خوبی است و اگر پیشنهاداتی دارند یا اشکالات و نواقصی هست، اصلاح کنند. آیت‌الله رییسی با بیان اینکه قانون ارتقاء سلامت اداری قانون خوبی است و می‌تواند زمینه‌ای برای تضمین سلامت دستگاه‌ها ایجاد کند، اظهار کرد: قانون رسیدگی به تخلفات اداری نیز قانون خوبی است و باید به آن عمل شود؛ نه فقط تخلفات افراد ضعیف مورد توجه قرار گیرد؛ بلکه قانون، به صورت جامع اجرا شود. رییس دستگاه قضایی در ادامه عنوان کرد: این قانون، قانون جامعی است و از قوانین جامع و خوب ما محسوب می شود. این قانون باید به صورت جامع نسبت به همه کسانی که تخلف می کنند اجرا شود و نه فقط نسبت به افرادی که در سطوح پایین یک اداره و سازمان هستند. وی افزود: فعال شدن نظارت‌های درون‌سازمانی که چشمان مدیران هستند، در حسن اجرای امور و اجرای صحیح قوانین بسیار می تواند کمک کند. حراست‌ها در دستگاه‌ها به عنوان چشمان مدیران، بسیار می‌توانند در جهت تضمین و حفظ سلامت اداری در یک مجموعه کمک کنند.

آیت‌الله رییسی در ادامه ادعان کرد: زمانی که فساد و تخلفی کشف می شود، پرسیده می‌شود که چه زمانی این تخلف پا گرفته، می گویند چند سال قبل؛ اما دستگاه های نظارتی درون سازمانی و چشمان تیزبین مدیران کجا بودند که این فساد و کجی را ندیدند تا در یک مجموعه و سازمان به یک غده سرطانی تبدیل شود. آیت‌الله رییسی در این مراسم با بیان اینکه بسیاری از فسادها و کجی‌هایی که در نظام اداری صورت می‌گیرد محصول یک اقدام یک شبه و یک روزه نیست، بلکه محصول یک غفلت، بی‌توجهی و چشم بستن بر فساد و خلاف است، گفت: این موضوع یک مدتی است به مساله‌ای تبدیل شده که امروز برای مردم، مسوولان و همه غیرقابل تحمل است. وی با تاکید بر اینکه باید احساس مسوولیت نسبت به مساله داشت، تصریح کرد: در روایات بزرگ‌ترین گناه، کوچک شمردن گناه است و لذا فساد کم هم نباید تحمل شود تا به یک مساله بزرگ تبدیل گردد. آیت‌الله رییسی ادامه داد: برخی ارقام گاهی از رسانه‌ها پخش می‌شود که اگر رقم پایینی باشد می‌گویند کم است! چون یک رقم بالاتری به او گفته شده است در حالی که رقمِ کم هم مشکل است و از همین رقم پایین شروع می‌شود تا به ارقام بالا می‌رسد. رییس قوه قضاییه خطاب به مدیران و کارکنان سازمان بازرسی کل کشور، تصریح کرد: نظارت جزء لاینفک حکمرانی خوب است و یکی از اجزای مهم در حکمرانی خوب مساله نظارت و بازرسی علی الدوام است.

وی در بخشی از اظهاراتش تصریح کرد: کسی که سرمایه‌گذاری می‌کند اگر به هر دلیلی در نظام اداری دچار مشکل شد بایستی به سازمان بازرسی مراجعه کند و این سازمان بایستی کار را دنبال کنند و ببیند گیر کجاست.

 

ارسال نظر