ورود وزیر کشاورزی به ماجرای اختلاف مراتع

۱۳۹۸/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۵۸۹

رییس سازمان امور عشایر ایران گفت: وزیر جهاد کشاورزی شخصاً ماجرای اختلاف مرتع در منطقه دماوند ورود کرد و قرار است اکیپ‌های ممیزی به ریاست سازمان جنگل‌ها و همچنین نماینده‌ای از عشایر موضوع را حل و فصل کنند.

کرمعلی قندالی رییس سازمان امور عشایر ایران در نشست خبری به مناسبت روز ملی روستا و عشایر در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که جدیدترین اقدامات کمیته رسیدگی به اختلافات مراتع منطقه دماوند چیست، گفت: متأسفانه در منطقه دماوند استان تهران و کم و بیش در کل کشور برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی مراتعی دارند اما به دلایل مختلف دام برای بهره‌برداری از مراتع را ندارند بنابراین آنها این مراتع را به اشخاص دیگر به قیمت‌های زیادی اجاره می‌دهند که خلاف قانون است.

وی درباره اقدامات این کمیته گفت: وزیر جهاد کشاورزی شخصاً به این ماجرا ورود کرد. جلساتی هم با حضور وزیر جهاد تشکیل شد و گروه‌های راستی‌آزمایی در استان تهران، سمنان و مازندران ورود کردند. گزارشاتی نیز آماده کردند که حاکی از این است در این مناطق افرادی به صورت غیرقانونی از این مراتع استفاده می‌کنند.

رییس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه گزارش‌ها حاکی از این است که ورود اشخاص حقوقی در استان‌های تهران و مازندران بیش از اشخاص حقیقی است، گفت: نهایتاً مقدمات کار فراهم شده و قرار است در فصل ییلاق که تیر ماه است اکیپ‌های ممیزی به ریاست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و همچنین نماینده‌ای از عشایر موضوع را حل و فصل کنند.

قندالی ادامه داد: مطمئناً یکسری مقاومت‌ها وجود خواهد داشت اما این کار حتماً باید به صورت پایلوت در استان تهران و مازندران انجام شود و بعد در کل کشور تسری یابد و هدف ممیزی این است که مراتع را از افرادی که صلاحیت ندارند بگیرند و به افراد صلاحیت‌دار بدهند.

دو ماه پیش نمایندگان عشایر استان سمنان اعلام کردند که روستاییان منطقه دماوند استان تهران به دام‌های آنها اجازه تعلیف نمی‌دهند و مراتع خود را به قیمت‌های بسیار زیاد اجاره می‌د هند در حالی که مرتع از نظر قانون متعلق به کسی است که دام داشته باشد.

پس از پیگیری‌ها از سازمان عشایر و سازمان جنگل‌ها نهایتاً کمیته‌ای در این زمینه تشکیل شد و وزیر جهاد هم شخصاً ورود کرد و آن‌طور که رییس سازمان امور عشایر می‌گوید اکیپ‌های ممیزی مراتع را از افراد غیرصلاحیت‌دار قرار است بگیرند و به افراد صلاحیت‌دار بدهند.

رییس سازمان امور عشایر ایران در پاسخ به سوال دیگر که آیا عشایر مشکل کمبود علوفه دارند و توزیع نهاده‌های وارداتی در بین آنها به چه شکلی است، گفت: نهاده‌هایی که از مبادی کشور می‌آید با ارز 4200 تومانی وارد می‌شوند که در بنادر شمالی قیمت جو 1320 تا 1350 تومان به فروش می‌رود و زمانی که به استان‌های همجوار می‌‌رسد به قیمت 1400 تومان به فروش می‌رود.

وی ادامه داد: اخیراً بندر چابهار هم به محل ورود کشتی‌ها تبدیل شده و این باعث خواهد شد که استان‌های جنوب کشور هم با هزینه حمل کمتری نهاده‌ها را دریافت کنند.

قندالی در عین حال با بیان اینکه قیمت نهاده‌ها نسبت به 3 ماه پیش کاهش یافته است، گفت: یکی از دلایل کاهش قیمت، افزایش تولید نهاده‌ها در کشور و واردات کافی است.

رییس سازمان امور عشایر ایران در عین حال از افزایش تولید 30 هزار تنی تولید گوشت قرمز توسط جامعه عشایری خبر داد و گفت: تولید گوشت به 190 هزار تن رسیده است.

وی قیمت گوشت را در بازار میانگین 85 هزار تن عنوان کرد و گفت: قیمت تمام‌شده گوشت اکنون 75 هزار تومان است و اگر فروش در بازار به کیلویی 75 هزار تومان برسد قیمت مناسبی برای تولیدکننده و دامدار خواهد بود که البته باید قیمت تمام شده تولید را حداقل 10 هزار تومان کاهش دهند.

قندالی همچنین از تصویب سه طرح در حوزه عشایری خبر داد و گفت: طرح ارتقای سواد جامعه عشایری و طرح ویژه فرهنگی توسط دولت تصویب و ابلاغ شده و طرح بهداشتی، درمانی و رفاهی هم در آستانه تقدیم به هیات دولت برای تصویب است.

رییس سازمان امور عشایر ایران استفاده از انرژی‌های پاک را از دیگر مصوبات شورای عالی عشایر عنوان کرد و گفت: بر اساس این مصوبه وزارت نیرو مکلف شده که 25 هزار خانوار عشایری را طی دو سال به پنل‌های خورشیدی تجهیز کند و حداکثر خودیاری که از آنها دریافت می‌کند 10 درصد خواهد بود.

وی همچنین گفت: برای تأمین یارانه حمل سوخت و آرد عشایر نیز دولت مصوبه‌ای دارد که اجرایی می‌شود. همچنین بر اساس مصوبه دولت وزارت ارتباطات نیز تا آخر برنامه موظف است 80 درصد مناطق فاقد پوشش تلفن را تجهیز کند.

به گفته قندالی، طبق قانون احکام دایمی تسهیلاتی نیز برای زنجیره گوشت قرمز تصویب شده که از ابتدای سال 420 میلیارد تومان ابلاغ شده است.

رییس سازمان امور عشایر ایران همچنین به سرمایه صندوق عشایری اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته با جهش زیادی مواجه شده و از 19 میلیارد تومان سال 93 به 73 میلیارد تومان رسیده است.

وی در عین حال تأکید کرد که با وجود تحریم‌ها، عشایر به صورت پایدار و مستمر تولیدات خود را انجام می‌دهد، زمینه برای افزایش دام و تولید فراهم است و امسال از نظر تأمین نهاده مشکلی وجود ندارد و اگر مشکلی هم باشد تأمین و توزیع خواهد شد.

 

ارسال نظر