اخبار

۱۳۹۸/۰۶/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۶
کد خبر: ۱۵۳۰۵۹

تسلیحات بی‌فایده امریکایی عماد آبشناس| اسپوتنیک|

 گذشته از بسیاری تحلیل‌ها که در مورد بمباران اخیر منطقه شرقیه ریاض عربستان توسط پهپاد‌های انصار‌الله یمن یک تحلیل هست که قطعا بسیاری بر آن متفق القولند و آن تسلیحات بی‌ارزشی است که امریکایی‌ها در اختیار سعودی‌ها قرار داده‌اند.

عربستان سعودی بزرگ‌ترین خریدار تسلیحات جهان و بالطبع ایالات متحده است و ده‌ها میلیارد دلار تسلیحات دفاع هوایی از امریکا خریده اما مشاهده می‌کنیم که این تسلیحات در مقابل پهپاد‌های بسیار ساده نمی‌توانند از عربستان سعودی دفاع کنند.

حال اگر قرار بود که دشمنان عربستان سعودی با هواپیما یا موشک به این کشور حمله می‌کردند آنوقت چه می‌شد؟

سوال اصلی این است که آیا واقعا تسلیحاتی که ایالات متحده به عربستان سعودی می‌فروشد تقلبی است یا اینکه تسلیحات آن ویژگی‌هایی که باید داشته باشند را ندارند؟

ایرانی‌ها قبل از انقلاب مدرن‌ترین تسلیحات امریکایی را در اختیار داشتند و زمانی که با عراق وارد جنگ شدند بخش بزرگ و شاید بتوان گفت اصلی این تسلیحات به دردشان نخورد چون قطعات یدکی آنها در اختیارشان قرار نداشت یا اینکه برخی قطعات را کم داشت، برخی می‌گفتند کارشناسان امریکایی قبل از فرار از ایران این قطعات اصلی را از هواپیماها و تسلیحات دفاعی امریکا خارج کردند تا این تسلیحات کار نکند. برخی هم باور داشتند که اصلا این قطعات را در این تسلیحات قرار نداده بودند. با وجود اینکه عربستان سعودی هم پیمان و حتی در برخی موارد سرسپرده امریکا به حساب می‌آید ولی احتمالا امریکایی‌ها هیچ‌وقت به سعودی‌ها اطمینان ندارند و تجربه انقلاب اسلامی در ایران را نمی‌توانند فراموش کنند. آنها همیشه این واهمه را دارند که روزی روزگاری ممکن است مردم عربستان شورش کنند و عربستان هم مانند ایران از جرگه همپیمانان امریکا خارج شود یا اینکه پادشاهی بر عربستان حاکم شود که روزی مطیع امریکا نباشد و از دستورات آن سرپیچی کند. یکی دیگر از دلایل می‌تواند این باشد که امریکایی‌ها باور دارند سعودی‌ها هیچ‌وقت به چنین تسلیحاتی که در اختیارشان قرار می‌دهند نیاز نخواهند داشت وفقط باید پول این تسلیحات را بپردازند و لا غیر. شاید هم امریکایی‌ها باور دارند اگر سعودی‌ها از نظر دفاعی خودکفا شوند دیگر به فکر خرید تسلیحات از آنها نمی‌افتند و باید همیشه محتاج آنها بمانند. به هر حال بهانه‌ای که امریکایی‌ها برای چنین اتفاقی معمولا می‌آورند این است که افسران سعودی توان راه‌اندازی این تجهیزات را ندارند و سعودی‌ها باید افسران امریکایی استخدام کنند تا این تجهیزات را استفاده کنند. در واقع امریکایی‌ها همیشه تلاش دارند سعودی‌ها را تحقیر کنند و به آنها بگویند که شما نمی‌توانید امنیت خودتان را تامین کنید و به این دلیل باید همیشه وابسته به ما باشید.

برخی هم باور دارند که دلیل این ماجرا این است که کارخانه‌های تسلیحاتی امریکا اکثرا وابسته به لابی‌های قدرتی است که پشت پرده حامی اسراییل هستند و چون اسراییل در نهایت می‌خواهد نیل تا فرات را به دست آورد به هیچ‌وجه نباید تسلیحاتی در اختیار عربستان سعودی یا هر کشور عربی دیگر قرار گیرد که روزی بتواند خطری برای اسراییل ایجاد کند.

به هر صورت هر دلیلی برای این جریان باشد شاید سعودی‌ها باید در مورد تسلیحاتی که از امریکا خریداری می‌کنند تجدید نظر کنند.

سیاست خارجی امریکا در فضای پسابولتون

ایرنا|اخراج «جان بولتون» مشاور تندروی امنیت ملی کاخ سفید از سوی «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری امریکا نشانگر عدم همسویی آنها در حوزه سیاست خارجی بود و حال این پرسش به ذهن می‌رسد که در دوره جدید، سیاست خارجی این کشور چه سمت و سویی خواهد گرفت؟

با انتخاب موقت کوپرمن به عنوان فردی با همان روحیات و اندیشه بولتون، این نظریه که اختلافات بولتون با ترامپ منجر به برکناری او شده رنگ می‌بازد و عنصر «اطاعت‌پذیری» از رییس‌جمهوری برجسته می‌شود.

حال این پرسش به ذهن می‌رسد که واقعا گزینه اصلی جانشین بولتون کیست؟ از نگاه ناظران افرادی چون «کیت کلوگ» مشاور امنیتی «مایک پنس» معاون اول رییس‌جمهوری، «برایان هوک» مسوول میز ایران در وزارت امور خارجه امریکا و همچنین «ریچارد گرنل» سفیر امریکا در آلمان شانس زیادی برای جانشینی بولتون دارند.

به باور تحلیلگران اما این قبیل تغییرات به چرخش چشمگیر در سیاست خارجی امریکا منجر نخواهد شد چرا که میزان سرسپردگی و فرمان‌پذیری از ترامپ مدت زمان تکیه بر کرسی‌های مختلف کاخ سفید را تعیین می‌کند. برخلاف برخی باورها که پست مشاور امنیت ملی کاخ سفید را بسیار مهم، بحرانی و دغدغه اصلی ترامپ ارزیابی می‌کنند اما نگاهی گذرا به تغییرات، جابه‌جایی‌ها و همچنین برکناری‌ها از نقش تعیین‌کننده ترامپ نشان دارد.

جدا از برکناری سه مشاور امنیت ملی قبلی کاخ سفید، دیگر وزارتخانه‌های مهم هم از این قاعده مستثنی نمانده‌اند که برکناری «جیمز متیس» و «رکس تیلیرسون» وزاری دفاع و خارجه در ماه‌های اخبر نیز از آن جمله اند؛ افرادی که بعد از افشا شدن اختلافات عمیق آنها با ترامپ در حوزه سیاست خارجی برکنار شده‌اند. به همین دلیل است که صاحبنظرانی چون «ریچارد هاس» رییس شورای روابط خارجی امریکا بر این باورند «هر فردی که جایگزین بولتون شود اساسا اختیارات کافی برای جهت‌دهی به اهداف کلان، در سیاست‌خارجی امریکا را نخواهد داشت چراکه ترامپ خود آن را انجام می‌دهد.»

 

ارسال نظر