اخبار

۱۳۹۸/۰۶/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۲۷۱۰

مرکل: با ایران برای کاهش تنش در منطقه همکاری می‌کنیم

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان اعلام کرد اروپا تصمیم دارد نسبت به برجام پایبند بماند و برای یافتن راه‌حلی جهت جلوگیری از تشدید تنش دست از تلاش بر ندارد. به گزارش فارس خبرگزاری «رویترز »

 مرکل روز چهارشنبه در جلسه پارلمان آلمان گفت: «گام به گام به تلاش جهت یافتن راه‌حلی با ایران که از تشدید تنش در منطقه‌‌ای که دارای حساسیت بین‌المللی است، ادامه می‌دهیم. این کار [در دستورکار] ما است». جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه امسال در نخستین سالگرد خروج یکجانبه امریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد در پاسخ به بازگشت تحریم‌های امریکا و عدم تحقق وعده‌های کشورهای باقی مانده در توافق هسته‌ای برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهد خود را به توافق هسته‌ای کاهش می‌دهد. ایران در گام نخست، پایبندی به سقف‌های معین در برجام برای ذخایر اورانیوم با غنای پایین و آب سنگین را به حالت تعلیق درآورده و اعلام کرد که دیگر اورانیوم مازاد خود را به خارج از کشور صادر نخواهد کرد. دو ماه بعد، در گام دوم، تهران پایبندی به میزان خلوص غنی‌سازی اورانیوم را تعلیق کرده و میزان غنای اورانیوم تولیدی در سایت نطنز را از ۳.۶۷ درصد به ۴.۵ درصد ارتقاء داد. «بهروز کمالوندی» معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی، روز شنبه در مراسم اعلام گام سوم کاهش تعهد ایران به برجام گفت که راه‌اندازی زنجیره‌ای از ۱۶۴ دستگاه نسل دوم، یکی از اقداماتی است که به زودی در دستور کار ایران قرار می‌گیرد.

اتحادیه اروپا: اظهارات نتانیاهو، فرایند صلح را تضعیف می‌کند

یکی از سخنگویان اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در ایمیلی به خبرگزاری فرانسه، در خصوص اظهارات اخیر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ارتباط با الحاق کرانه باختری و بخش‌های مهمی از این منطقه به دیگر مناطق فلسطین اشغالی هشدار داد.

نتانیاهو روز سه‌شنبه رسما اعلام کرد که در صورت پیروزی در انتخابات پیش رو و تشکیل کابینه جدید، شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانه باختری و بخش‌های مهمی از این منطقه را به اراضی تحت اشغال رژیم صهیونیستی الحاق می‌کند.

این مقام اروپایی تأکید کرد که ادعای اخیر نتانیاهو، چشم‌انداز سازش را تضعیف می‌کند و گفت: «طبق قوانین بین‌المللی، سیاست ساخت و توسعه شهرک‌...غیرقانونی است و تداوم آن و اقداماتی که در این زمینه صورت گیرد، حیات راه‌حل دو دولتی و چشم‌انداز صلح پایدار را تضعیف می‌کند».

این اظهارات و ادعاهای بی‌اساس، موجی از انزجار و محکومیت را به همراه داشته که همچنان ادامه دارد؛ به گونه‌ای که سوریه این اقدام را به‌شدت محکوم کرد.

طبق گزارش پایگاه اینترنتی «عاروتص شوع»، امریکا واکنش بسیار خنثی به این اظهارات نتانیاهو نشان داد بطوریکه یکی از مقامات ارشد امریکا تأکید کرد که سیاست امریکا در قبال رژیم صهیونیستی در این نقطه از زمان تغییر نکرده است.

با اینحال، «استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل هشدار داد که چنین اقداماتی در تناقض با قوانین بین‌المللی است و «اثر حقوقی بین‌المللی» را در پی خواهد داشت.

وی گفت: «موضع دبیرکل سازمان ملل همیشه شفاف بوده است. اقدامات یکجانبه برای فرایند صلح مفید نیست. هرگونه تصمیم اسراییل برای تحمیل قوانین و قلمرو قدرت و سیاست‌های خود در کرانه باختری، هیچ‌گونه اثر قانونی بین‌المللی نخواهد داشت».

نتانیاهو روز سه شنبه، با نمایش یک نقشه مجعول، در تشریح طرح خود برای گسترش اشغالگری رژیم صهیونیستی و غصب بخش دیگری از اراضی فلسطینی‌ها، گفت (+) که در صورت پیروزی در انتخابات، بلافاصله «دره اردن» و شمال «بحر المیت» (دریای مرده) را تحت حاکمیت فلسطین اشغالی اعلام می‌کند.

پاسخ سوریه به شعار انتخاباتی نتانیاهو

وزارت خارجه سوریه تاکید کرد، گزینه مقاومت و پایداری به تنهایی برای صیانت از حقوق کشورهای عربی کافی است. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشرة، یک منبع در وزارت خارجه سوریه اعلام کرد، این کشور تاکید دارد گزینه مقاومت و پایداری به تنهایی برای صیانت از حقوق کشورهای عربی و دفاع از وضعیت کنونی آنها و تضمین آینده‌شان کفایت می‌کند. این منبع در واکنش به قصد بنیامین نتانیاهو،

نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای الحاق اراضی فلسطینی جدید گفت، این اظهارات در چارچوب ماهیت توسعه‌طلبانه رژیم صهیونیستی بیان شده و گام جدیدی در نقض حقوق فلسطینی‌ها و تلاش‌های این برای نابودی مساله فلسطین است و معامله قرن با همکاری و مشارکت سازنده دولت امریکا که دیگر دشمنی جدی‌اش با کشورهای عربی و توطئه‌اش علیه حقوق، منافع و آینده آن بر کسی پوشیده نیست، تازه‌ترین جلوه آن محسوب می‌شود. منبع یاد شده بار دیگر حمایت کامل سوریه از مبارزات فلسطینی‌ها برای احقاق حقوق مشروع و آزادسازی اراضی‌شان از چنگال اشغالگران و نیز تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس را اعلام و تاکید کرد: وضعیت فعلی کشورهای عربی به رژیم اشغالگر این امکان را داده که به اقدامات خصمانه خود علیه کشورهای عربی ادامه دهد، علاوه بر این برخی از اعرابی که برای عادی‌سازی رایگان با این رژیم شعار سر می‌دهند و تبلیغ می‌کنند، مسوولیت تاریخی را در اقدامات سرکشانه این رژیم متحمل می‌شوند.

 

ارسال نظر