اخبار

۱۳۹۸/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۷۵۱

چرا امریکا هیچ فعالیت تجسسی در امارات ندارد

میدل‌ایست نیوز| امارات متحده عربی از تأمین‌کنندگان اصلی اموال برای فرمانده‌ای نظامی است که در پی کودتا علیه دولت رسمی لیبی است که سازمان ملل آن را به رسمیت شناخته است. در بسیاری از تحولات منطقه ازجمله یمن و سودان نیز نقش امارات در برهم زدن ثبات و امنیت انکارناپذیر است. گزارشی که رویترز در این باره تهیه کرده نشان می‌دهد که امارات از برخی کارشناسان بازنشسته سازمان امنیت ملی امریکا کمک می‌گیرد تا به اقدامات تجسسی گسترده ازجمله درباره خود امریکا دست بزند. با وجود این، سه مقام سابق در سازمان امنیت مرکزی امریکا تأکید کرده‌اند که این سازمان هیچ فعالیت تجسسی درباره حکومت امارات انجام نمی‌دهد و این بسیار عجیب و از نظر برخی منتقدان نقطه‌ای تاریک در فعالیت‌های اطلاعاتی امریکاست.

این وضعیت نشان‌دهنده نوع نفوذ این کشور کوچک عضو اوپک در امریکا و خاورمیانه و آفریقاست. امارات در حال حاضر در منطقه درگیر جنگ و عملیات محرمانه و تغییر آرایش سیاسی منطقه با توطئه و اموال کلان است و در موارد نه چندان اندکی برنامه‌هایش با منافع امریکا نیز سازگار نیست.

یک منبع چهارمی که او نیز در سازمان امنیت مرکزی امریکا فعالیت می‌کرده تأکید کرد که این سازمان در تعامل با بلندپروازی‌های نظامی و سیاسی رو به رشد امارات چنان ناتوان است که می‌توان این ناتوانی را «کوتاهی در مسوولیت» دانست. به گفته این منبع که از فعالیت‌های سازمان امنیت ملی امریکا مطلع است، این سازمان البته اینترنت را در امارات در کنترل دارد. او افزوده که این سازمان در همکاری با امارات درباره دشمنان مشترک مانند القاعده اطلاعات جمع می‌کند. آن سه مقام نیز تأکید کرده‌اند که با این همه، نهادهای امنیتی امریکا از عنصر انسانی برای کسب اطلاعات درباره حکومت دیکتاتوری امارات استفاده نمی‌کنند. استفاده از عنصر انسانی سخت‌ترین و باارزش‌ترین نوع کسب اطلاعات است. سازمان اطلاعات مرکزی و امنیت ملی و کاخ سفید از هرگونه توضیح درباره فعالیت تجسسی در امارات خودداری کرده‌اند و وزارت خارجه امارات و سفارت امریکا در این کشور به نامه رویترز در این باره پاسخ نداده‌اند. مقامات پیشین دستگاه‌های امنیتی امریکا تأکید می‌کنند که نبود فعالیت اطلاعاتی ازسوی دستگاه اطلاعات مرکزی امریکا در امارات که تاکنون در رسانه‌ها مطرح نشده باعث شده که امارات در حکم چند کشور دیگری باشد که امریکا با آنها به همین شیوه برخورد می‌کند.

این کشورها که از آنها به «پنج چشم» یاد می‌شود ائتلافی اطلاعاتی با امریکا تشکیل می‌دهند و شامل استرالیا، نیوزیلند، بریتانیا، و کانادا می‌شوند. به گفته این مقامات دستگاه اطلاعات مرکزی امریکا تقریبا در همه کشورهای دیگر که امریکا منافع مهمی در آنها دارد از عنصر انسانی برای کسب اطلاعات استفاده می‌کنند. این مقامات سابق و همچنین یک افسر امنیتی خلیجی تأکید کرده که برخلاف امارات، عربستان سعودی بارها هدف اقدامات اطلاعاتی امریکا قرار گرفته و عربستان تاکنون چند بار جاسوسان امریکا را شناسایی کرده و خود نیز اقدامات مشابهی در امریکا انجام داده است. «رابرت بایر»، افسر سابق سازمان اطلاعات مرکزی امریکا، نبود عنصر انسانی در امارات را یک نقطه ضعف بزرگ در فعالیت‌های اطلاعاتی امریکا دانست.

یک مقام سابق در دولت «دونالد ترامپ» نیز تأکید کرد که نبود اطلاعات جاسوسی درباره امارات باعث مشکلاتی برای دولت امریکا شده است. به گفته این مقام امارات در حال حاضر مانند یک کشور سرکش عمل می‌کند و در کشورهای استراتژیکی مانند لیبی و قطر و قاره آفریقا دخالت آشکار دارد. او می‌افزاید که «زیر هر سنگی در شاخ آفریقا رد پای امارات را پیدا می‌کنی». در هفته‌های اخیر کنگره امریکا قوانینی برای توقف فروش سلاح به عربستان و امارات تصویب کرد که رییس‌جمهور امریکا آنها را وتو کرد.

گفته می‌شود که امارات در سال 2017، حدود 49 میلیون دلار خرج گروه‌های فشار امریکایی کرده است. یکی از مقامات سابق امنیتی امریکا تأکید می‌کند که کسب اطلاعات درباره امارات به عللی فراتر از دخالت‌هایش در امور منطقه اهمیت دارد.

به گفته این مقام، امارات روابط بسیار نزدیکی با روسیه دارد و سال گذشته توافق نامه مشارکت استراتژیک طولانی مدت در عرصه امنیت و تجارت و بازارهای نفت با روسیه امضا کرد. همچنین امارات روابط بسیار نزدیکی با چین دارد.

امریکا پایگاه نظامی خود در خاورمیانه را تقویت می‌کند

دولت دونالد ترامپ تلاش می‌کند تا نیروهای امریکایی را از سوریه و افغانستان خارج کند، اما امریکا قصد ندارد، پایگاه نظامی العدید، بزرگ‌ترین پایگاه نظامی این کشور در خاور میانه، را ترک کند. برنامه‌ای برای افزایش تعداد نظامیان این پایگاه وجود ندارد، اما گفته می‌شود که در آن، ١٠٠٠٠ نفر نظامی مستقر هستند. دونالد ترامپ اعلام کرده که می‌خواهد به مشارکت امریکا در جنگ‌های بی‌پایان در کل جهان پایان دهد، اما امریکا مانند سابق، به مناقشه‌های منطقه‌ای گوناگونی در خاور میانه جذب می‌شود و با مساله افزایش تشنجات با ایران نیز مواجه است. به گزارش عصردیپلماسی به نقل از وستی کافکازا (روسیه)، امریکا با چند مشکل اصلی در منطقه روبرو است: جنگ در افغانستان، تنش در روابط با ایران، تهدیدها از سوی باقی مانده داعش در سوریه و عراق، اوضاع بی‌ثبات در شمال سوریه، جنگ در یمن که در آنجا، عربستان سعودی ائتلاف تحت حمایت امریکا را فرماندهی می‌کند. در این زمینه، پایگاه العدید از لحاظ راهبردی، بسیار مهم است. قطر نه فقط اجازه توسعه این پایگاه را می‌دهد، بلکه در کار احداث آن سرمایه‌گذاری نیز می‌کند.

 

ارسال نظر