ترامپ یک سیاستمدار حرفه‌ای نیست اما منتخب مردم امریکا است

۱۳۹۸/۰۵/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۴۳۸

حقیقت این است که امریکا از این معاهده خارج شده است. اکنون دستور کار بر پیمان جایگزین معاهده کاهش تسلیحات استراتژیک (استارت نو) متمرکز شده است. امیدوارم بتوانم در صورت دیدار با دونالد در اوزاکا، در این باره با وی صحبت کنم. ما گفته‌ایم که آماده هستیم مذاکراتی برگزار کرده و این پیمان را بین امریکا و روسیه تمدید کنیم، اما هیچ اقدام مرتبطی در این راستا از سوی شرکای امریکایی خود مشاهده نکرده‌ایم. آنها ساکت مانده‌اند، در حالی که این معاهده در سال ٢٠٢١ منقضی می‌شود. اگر ما از هم‌اکنون مذاکرات را شروع نکنیم، معاهده به پایان خواهد رسید زیرا حتی فرصتی برای اقدامات شکلی وجود نخواهد داشت. مکالمه قبلی ما با دونالد نشان داد که امریکایی‌ها به این موضوع علاقه‌مندند، اما هنوز هیچ گام عملی بر نداشته‌اند. بدین‌ترتیب، اگر این پیمان متوقف شود، هیچ ابزار دیگری در جهان برای محدود کردن مسابقه تسلیحاتی وجود نخواهد داشت. چنین چیزی بسیار بد است.

  فایننشال‌تایمز: دقیقا، ماجرا جدی شده است. آیا فرصتی برای توافق سه جانبه بین چین، روسیه و امریکا بر سر موشک‌های هسته‌ای میان برد وجود دارد یا این یک رویای توخالی و غیرواقعی است؟ آیا شما از چنین نتیجه‌ای حمایت می‌کنید؟

پوتین: همانطور که من در ابتدا گفتم، ما از هر توافقی که می‌تواند ما را به هدف نزدیک‌تر کند، یعنی به ما کمک می‌کند که مسابقه تسلیحاتی را مهار نماییم، پشتیبانی می‌کنیم. لازم به ذکر است که تاکنون سطح و میزان توسعه نیروهای هسته‌ای چین بسیار پایین‌تر از امریکا و روسیه بوده است. چین یک قدرت بزرگ است که توانایی توسعه قوای هسته‌ای خود را دارد. چنین چیزی احتمالا در آینده اتفاق خواهد افتاد، اما در شرایط کنونی توانایی‌های ما به سختی قابل مقایسه است.

روسیه و امریکا قدرت‌های پیشرو و اصلی هسته‌ای هستند، به همین علت این توافق‌ها میان آنها امضا گردید. اینکه آیا چین به این تلاش‌ها خواهد پیوست را باید از دوستان چینی ما بپرسید.

  فایننشال‌تایمز: روسیه یک قدرت حوزه پاسیفیک است و همچنین یک قدرت اروپایی و آسیایی است. روسیه یک کشور قدرتمند در حوزه پاسیفیک است. شما شاهد هستید که چینی‌ها برای تقویت و گسترش نیروی دریایی و توانایی‌های دریایی خود چه فعالیت‌هایی داشته‌اند. شما چگونه با مشکلات امنیتی و اختلافات ارضی بالقوه در اقیانوس آرام برخورد می‌کنید؟ آیا روسیه در یک نظام امنیتی جدید نقشی ایفا خواهد کرد؟

پوتین: شما به تقویت و گسترش نیروهای دریایی چین اشاره کردید. اگر به درستی به خاطر داشته باشم، کل هزینه‌های دفاعی چین به ١١٧ میلیارد دلار می‌رسد. هزینه‌های دفاعی امریکا بیش از ٧٠٠ میلیارد دلار است. شما سعی دارید با اشاره به قدرت نظامی چین، جهان را بترسانید؟ با توجه به مقیاس هزینه‌های نظامی چنین تلاشی نتیجه نخواهد داد. نه اینطور نیست. در مورد روسیه هم می‌توانم بگویم ما همچنان به توسعه ناوگان خود در اقیانوس آرام ادامه خواهیم داد.

البته، ما همچنین به تحولات جهانی و آنچه در روابط بین کشورهای دیگر اتفاق می‌افتد، واکنش نشان می‌دهیم. ما همه تحولات را نظاره می‌کنیم، اما این موارد بر برنامه‌های توسعه [تسلیحات] دفاعی ما و از جمله آنهایی که در شرق دور روسیه پیاده‌سازی می‌شوند، تاثیر نمی‌گذارد. ما خودکفا بوده و از خود مطمئن هستیم. روسیه بزرگ‌ترین قدرت قاره‌ای است. اما ما یک پایگاه زیردریایی هسته‌ای در شرق دور نیز داریم، جایی که پتانسیل دفاعی خود را در راستای برنامه هایمان توسعه می‌دهیم، بطوری که بتوانیم ایمنی در مسیر دریای شمال را که در حال برنامه‌ریزی برای توسعه آن هستیم، تضمین کنیم.

ما قصد داریم شرکای بسیاری را به این تلاش علاقه‌مند کنیم، از جمله شرکای چینی ما. حتی ممکن است ما با شرکت‌های حمل و نقل دریایی امریکایی و همچنین هند نیز که علاقه خود را به مسیر دریای شمال نشان داده، به توافق برسیم. من می‌توانم بگویم که ما برای همکاری در منطقه آسیا و اقیانوس آرام آماده بوده و معتقد هستم که روسیه می‌تواند سهم و نقشی مثبت، ملموس و قابل توجه در ایجاد ثبات در این وضعیت داشته باشد.

 

ارسال نظر