فوبیای امریکایی؛ آزادی سلاح و بیگانه‌هراسی

۱۳۹۸/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۲:۲۲
کد خبر: ۱۵۰۳۵۳

تحلیلگران و رسانه‌های امریکایی، آزادی حمل سلاح در امریکا در کنار سخنان تحریک‌کننده و نژادپرستانه «دونالد ترامپ را عواملی مهم در وقوع تیراندازی و کشتار‌های فجیع چند روز اخیر می‌دانند که می‌تواند عاملی برای فروپاشی ایالات متحده باشد.

به گزارش ایرنا، افکار عمومی در امریکا روزهای اخیر را در شوک کشتار فجیعانه ده‌ها انسان بیگناه در دو ایالت این کشور به سر برد. تیراندازی دو سفید پوست در شهرهای ال پاسو و دیتون که به فاصله چند ساعت از یکدیگر انجام شد موجب جان باختن 29 تن شد و ده‌ها مجروح برجای گذاشت.

این دو اتفاق موجب شد تا حساسیت‌های عمومی نسبت به دو عامل اجتماعی و سیاسی در رسانه‌ها و جامعه این کشور برجسته شود. وضعیت قانون مالکیت سلاح در امریکا و لزوم کنترل و محدودیت بیشتر بر آن و تشدید نفرت از خارجی و گسترش بیگانه هراسی در امریکا به موضوعاتی داغ تبدیل شدند.

  حمل سلاح بیماری کشنده جامعه امریکایی

قانون اساسی امریکا خریداری و حمل سلاح را برای شهروندان این کشور آزاد می‌داند و همین قانون، ایالات متحده را به کشوری منحصربه فرد در جهان تبدیل کرده است زیرا بر اساس آمارها اگرچه این کشور حدود 330 میلیون نفر جمعیت دارد اما به صورت رسمی نزدیک 400 میلیون عدد از انواع سلاح در دست مردم این کشور قرار دارد. براساس آمار اگرچه این کشور حدود 4 درصد از جمعیت جهان را دارد اما نزدیک به 45 درصد از سلاح‌های غیرنظامی جهان در اختیار مردم این کشور قرار دارد.

اگرچه هر از گاهی انتشار اخبار مربوط به کشتار مردم و حتی دانش‌آموزان در مدارس همچون زلزله‌ای، جامعه امریکا را تکان می‌دهد اما همه تلاش‌ها تاکنون نتوانسته است محدودیت‌هایی هرچند اندک را در مسیر خرید و فروش و استفاده آسان سلاح ایجاد کند. مهم‌ترین دلیل عقیم بودن این تلاش‌ها، نفوذ و قدرت انجمن ملی اسلحه در امریکا است. شرکت‌های تولیدکننده سلاح به اندازه‌ای در تصمیم‌سازی‌های کلان اثرگذار هستند که حتی «باراک اوباما» که رییس‌جمهوری با تمایل بی‌پایان برای کنترل سلاح شناخته می‌شد هم قادر به برداشتن هیچ گام عملی موثر و مهمی نشد.

با وقوع حملات اخیر بسیاری از چهره‌های سیاسی به ویژه در حزب دموکرات وارد عمل شده‌اند و با دخیل کردن تمایلات سیاسی و انتخاباتی خود بر لزوم تصویب قوانین سختگیرانه در زمینه خرید سلاح و بررسی سوابق شخصی خریداران تاکید می‌کنند. استدلال این افراد آن است که بر اساس نظرسنجی‌ها نزدیک به 70 درصد مردم امریکا خواستار محدودیت‌های بیشتر در این صنعت هستند. به همین دلیل است که نشریه «The Week» معتقد است متمم قانون اساسی امریکا که حمل سلاح و به نوعی کشتار انسان را مجاز می‌داند خود دلیلی برای فروپاشی امریکا خواهد بود. بنابر این تحلیل، آزادی تصاحب اسلحه به بیماری تبدیل شده است که برای نجات امریکا هر چه سریع‌تر باید پاسخی ریشه‌ای به آن داده شود.

موضوع دیگری که در تحولات اخیر مطرح شد تشدید خشونت‌ها به ویژه با انگیزه‌های نژادپرستانه بوده است. جالب اینجاست در مورد حوادث اخیر دونالد ترامپ ضمن محکوم کردن حملات در دو ایالت تگزاس و اوهایو اظهار داشت که امریکا جایی برای نفرت و نفرت ‌پراکنی نیست و مقام‌های این کشور این موضوع را پیگیری می‌کنند.

رییس‌جمهوری امریکا بیماری عوامل این دو حادثه را دلیل ارتکاب به تیراندازی و قتل عنوان کرد و مدعی شد این دو فرد سفید پوست بیمار روانی بودند. به گزارش شبکه خیری سی.ان.ان ترامپ مدعی شد که دولتش کارهای بزرگی را برای حل این مشکل انجام داده اما باید اقدامات بیشتر و مهم‌تری را در این زمینه انجام دهد.

  ضرورت تغییر رویکرد نژادپرستانه ترامپ

از نگاه بسیاری از مردم جهان خودِترامپ مهم‌ترین فرد در نفرت پراکنی در داخل امریکا و حتی در سطح جهان است. یکی از بهترین اقداماتی که انجام آن از سوی کاخ سفید ضروری به نظر می‌رسد تغییر رویکردهای رییس‌جمهوری امریکا است. شاید تغییر نگاه یا رییس‌جمهوری این کشور بتواند تاحدودی مانع از وقوع چنین فجایعی باشد زیرا ترامپ با تاکید بسیار زیاد خود بر سیاست‌های ملی گرایانه و حملات توئیتری و لفظی به قانونگذاران و مردم رنگین پوستان امریکا درکنار اتخاذ سیاست‌های تند مهاجرتی به نوعی افکارعمومی به ویژه طرفداران خود را علیه غیرسفیدپوست‌ها تحریک می‌کند.

در وجود ریشه‌های نژادپرستانه و رویکردهای بیگانه هراسی «پاتریک کروسیوس» عامل کشتار شهر ال پاسو تردیدی نیست زیرا وی به صراحت از سخنان نژادپرستانه ترامپ حمایت کرده بود. ضمن اینکه گفته می‌شود او کشتار چندماه قبل در مسجد مسلمانان در شبکه‌های اجتماعی را هم اقدامی درست می‌دانست.

درحالی ترامپ این قاتلان را بیمار روانی می‌داند که وی دوسال قبل در یکی از اقدامات ابتدایی خود قانونی را که اوباما در زمینه ممنوعیت نسبی فروش سلاح به بیماران روانی امضا کرده بود، لغو کرد. انتقاد از رویکردهای ترامپ نه تنها در رسانه‌های این کشور حتی در مناظره‌های اخیر انتخاباتی حزب دموکرات نیز بازتاب داشته است به نحوی که حملات لفظی رییس‌جمهوری امریکا به مهاجران دلیلی برای افزایش خشونت علیه این گروه از شهروندان عنوان شده بود.

مقام‌های امنیتی امریکا تیراندازی فوق را تروریسم داخلی توصیف کرده‌اند اما دموکرات علت را سخنان تفرقه‌افکنانه‌ای می‌دانند که رییس‌جمهور امریکا در عرصه‌های حقیقی و مجازی به مردم امریکا انتقال می‌دهد. آنها اعتقاد دارند اینکه فردی بیانیه‌ای را علیه مهاجران لاتین تبار در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کند، و پس از چندساعت سفر خود را به شهر مرزی ال پاسو می‌رساند و قتل عام را اجرایی می‌کند ناشی از سخنان نژادپرستانه ترامپ و توجیه‌هایی است که کاخ سفید برای ساخت دیوار مرزی به مردم امریکا ارایه می‌کند. به نوشته گزارش نشریه «اینترسپ»، تیرانداز شهر ال پاسو در بیانیه خود تقریبا از همان واژه‌هایی استفاده کرد که ترامپ در مورد خارجی‌ها تکرار می‌کند. اشغاگری و حمله خارجی‌ها، خیانتکار بودن خارجی‌ها و محکومیت اختلاط نژادی یا تشکیل اتحادیه‌های نژادی از مهم‌ترین کلیدواژه‌های بیانیه مجرم هستند که نزدیکی دیدگاه‌های عامل تیراندازی به رییس‌جمهوری امریکا را نشان می‌دهند.

این نشریه نمونه‌ای از حمایت‌های ترامپ از این افراد را در واقعه‌ای توصیف کرد که در ماه ژانویه رخ داد. در حالی که پلیس نیویورک چهار تن از طرفداران ترامپ را به علت برنامه‌ریزی برای حمله به محل تجمع تعدادی از مسلمان دستگیر کرده بود اما رییس‌جمهوری امریکا با راه‌اندازی پویشی علیه هیلاری کلینتون و تلاش دموکرات‌ها برای زیر سوال بردن اقدامات و سیاست‌های خود حمله گسترده‌ای را به مخالفان سیاست‌های نژادپرستانه خود ترتیب داد و باعث بی‌اثر شدن اقدامات گردید.

روزنامه «واشنگتن پست» نیز سخنان ضدمهاجرتی ترامپ را دلیل کشتار شهر ال پاسو دانست و در مورد توقف این موج بیگانه هراسی در میان مردم امریکا عنوان داشت رییس‌جمهوری امریکا باید از نمایش حمایت خود از خشونت علیه اقلیت‌ها و مهاجران خودداری کند. هنگامی که ترامپ مردم را با رنگ پوست دست‌بندی می‌کند و آنها را دشمن می‌نامد در واقع مجوز حمله به خارجی را به افرادی می‌دهد که از اظهارات وی الهام می‌گیرند.

 

ارسال نظر