اخبار کشاورزی

۱۳۹۸/۰۳/۲۵ - ۰۰:۲۵:۲۴
کد خبر: ۱۴۶۴۵۹

8  درصد مناطق عشایری کد شناسه ندارند

وزیر جهاد کشاورزی گفت: کد شناسه مناطق عشایری در کشور به ۲۳۲۰ نقطه رسیده است.

‌به گزارش ایسنا، محمود حجتی در نشستی که با حضور رییس مجلس شورای اسلامی و تعدادی از نخبگان و مسوولان خراسان شمالی در اسفراین برگزار شد، گفت: این تعداد در گذشته یک هزار و ۵۴۳ نقطه بوده است.

وی در ارتباط با کد شناسه مناطق عشایری ادامه داد: کد شناسه به معنای محل سکونت به رسمیت شناخته شده است که دستگاه‌های مسوول موظف هستند خدمات به آنها ارایه دهند.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در گذشته ۲۰ درصد از مناطق عشایری فاقد کد شناسه بوده‌اند و هم‌اکنون این رقم به هشت درصد رسیده است.

حجتی در ادامه تصریح کرد: موضوعی که هم‌اکنون در دستور کار قرار داده‌اید و برای جامعه عشایری موثر است برنامه توانمندسازی جامعه عشایری از نظر اقتصادی است و در این راستا تلاش خواهیم کرد که بنیه اقتصادی عشایری را توانمند کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه، بیان کرد: نکته‌ای که بیشتر مورد توجه قرار گرفته تولیدات عشایر است که باید به صورت زنجیره‌ای به آن نگاه کنیم و این افراد بتوانند نهاده‌های مورد نیاز خود را خود تأمین کنند.

وی با اشاره به اینکه اجرای دوره پرواری دام در زمان چرا یکی دیگر از برنامه‌هایی است که در حال اجراست، اضافه کرد: این امر ارزش افزوده فعالیت‌های عشایری را می‌تواند فوق‌العاده افزایش دهد.

حجتی توضیح داد: در گذشته با کاهش علوفه جامعه عشایری مجبور می‌شدند تا دام خود را در حالی که لاغر بودند در فصلی که زمان عرضه دام نبود به بیرون عرضه کنند و هم‌اکنون با اجرای طرح مذکور این مشکل رفع خواهد شد.

فرآوری محصولات کشاورزی مغفول مانده است

مدیر جهاد کشاورزی میامی گفت: فرآوری محصولات کشاورزی در این شهرستان ضرورتی است که تاکنون مغفول مانده است. علی اصغر محمدی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بیشترین محصولات کشاورزی استان سمنان در شهرستان میامی تولید می‌شود بنابراین ساخت و راه‌اندازی صنایع تبدیلی موجب رونق اقتصادی منطقه و اشتغال جوانان خواهد شد.

وی با بیان اینکه با وجود تولیدات گوناگون کشاورزی، حتی یک واحد فرآوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی در میامی وجود ندارد افزود: این امر در دراز مدت با کاهش کیفیت محصولات تولیدی باعث دلزدگی کشاورزان می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میامی با اشاره به اینکه اجرای طرح‌های توسعه‌ای در بخش کشاورزی میامی باید با برگزاری همایش‌های سرمایه‌گذاری متعدد دنبال شود اظهار داشت: با معرفی این ظرفیت‌ها به فعالان اقتصادی می‌توان برای افزایش اشتغال و رونق کسب و کار در این شهرستان گام‌های مناسبی برداشت. وی با اشاره به تولید ۳۷ درصد گندم استان در میامی گفت: بارندگی‌های چندماه گذشته، در افزایش تولید گندم و جو امسال تأثیر بسزایی دارد.

محمدی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی شهرستان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

محمدی با بیان اینکه دراستفاده از وسایل نوین کشاورزی، شهرستان میامی عملکرد مناسبی دارد تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از مزرعه‌های شهرستان مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار شده است.

وی افزود: از ابتدای سال زراعی جاری ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی شهرستان مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار شده و تا پایان سال در یک هزار هکتار اجرایی خواهد شد.

مدیرجهاد کشاورزی میامی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد از محصولات کشاورزی استان سمنان در شهرستان میامی تولید می‌شود افزود: باید با به روزرسانی تجهیزات کشاورزی برای افزایش کشت و فرآوری این محصولات تلاش کرد.

محمدی اظهار داشت: اعتبارهای لازم برای راه‌اندازی کارگاه‌های غیرفعال و نیمه فعال جذب شده است.

وی با اشاره به اینکه حدود هفت میلیارد ریال برای احداث دامداری‌های صنعتی جذب شده است، اظهار داشت: بیشتر روستاییان به کشاورزی و دامداری سنتی مشغول هستند که قرار است با جذب این اعتبارها ساماندهی شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میامی از تشکیل کارگاه‌های گوناگون برای ارایه آموزش‌ها و کشت محصولات جدید و با ارزش خبر داد و گفت: در چند روز آینده ۲۰ هکتار از مزرعه‌های کشاورزی زیر کشت گل محمدی می‌رود.

محمدی ترویج کشت زعفران در چند سال گذشته را برای ارتقای وضعیت اقتصادی کشاورزان مفید خواند و گفت: کاشت، داشت و برداشت این محصول ارزشمند بسیاری از خانواده کشاورزان را مشغول به‌کار کرده و نقش بسزایی در اقتصاد پایدار خانواده‌ها دارد.

وی بااشاره به بارندگی و وقوع سیلاب در برخی زمین‌های کشاورزی شهرستان افزود: در بخش مرکزی سیلاب به جاده‌های بین مزارع و در بخش کالپوش هم کولاک وبرف شدید علاوه بر راه‌های کشاورزی به مزارع نیز خسارت وارد کرد.

از آنجا که ۹۰ درصد جمعیت این شهرستان روستایی بوده و به کار کشاورزی و دامداری اشتغال دارند، حدود نیمی از سال را بیکار هستند، ساخت واحدهای فرآوری در اشتغال و درآمد بیشتر آنها تأثیرگذار خواهد بود. شهرستان میامی به خاطر آب و هوای مناسب و بارش‌های جوی مطلوب، قطب کشاورزی استان سمنان بوده و در تولید چند محصول مانند چغندر قند، گندم و آفتابگردان دیم مقام اول را دارد.

 

ارسال نظر