متهمان اصلی وقوع سیل

۱۳۹۸/۰۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۹۸۸
متهمان اصلی وقوع سیل

مسعود رضایی نماینده شیراز درباره علل وقوع سیل در این شهر اظهار داشت: علت اصلی وقوع سیلاب اخیر، بارش‌های فراوان و ناگهانی، عدم لایروبی و ساخت و سازهای غیرکارشناسانه در مسیر عبور سیلاب در سال‌های گذشته بوده است که ضرورت دارد تا برنامه‌ای مدون برای پیشگیری از اینگونه حوادث اندیشیده شود.

با توجه به اینکه ایران در کمربند خشک جهان قرار گرفته است و بارندگی‌ها با شدت زیاد و در مدت کم در کشور جاری می‌شود در نتیجه، سیل و خشکسالی 2 ویژگی طبیعی و دیرینه‌‌ای به شمار می‌رود که همواره شاهد آن هستیم. با وجود ارتقای فناوری‌های مختلف در سال‌های گذشته نه‌تنها خسارت سیلاب‌ها کاهش نیافت، بلکه افزایش هم یافته‌اند.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی درباره میزان خسارت‌های وارد شده به کشور در جریان سیل‌های فروردین 1398 می‌گوید: «مجموعه خسارات برآورد شده ناشی از سیل در سطح زیرساخت‌ها بیش از یک هزار و 600 میلیارد تومان بوده است که این رقم غیر از هزینه ترمیم‌های اساسی و جایگزین است که باید انجام شود و این هزینه‌ها باید برآورد شود.» وزارت جهاد کشاورزی میزان خسارت سیل اخیر به بخش کشاورزی در 12 استان را بیش از سه هزار و 800 میلیارد تومان اعلام کرد.

کارشناسان دلایل اصلی افزایش خسارت‌های سیل اخیر را در کشور قطع درختان، تخریب جنگل‌ها و غافل‌گیری برخی سازمان‌های متولی مقابله با حوادث غیرمترقبه می‌دانند که وظیفه آنها دادن هشدار پیش از وقوع فاجعه و امداد و نجات برای کاهش آثار مخرب و تلفات انسانی و خسارات مالی وقایع غیرمترقبه محسوب می‌شود. رییس‌جمهوری پس از وقوع سیلاب‌های اخیر اظهار داشت: «شدت باران در زمان کوتاه چیزی است که هواشناسی باید بتواند پیش‌بینی کند. حالا پیش‌بینی بلندمدت هم نمی‌خواهیم، لااقل 72 ساعت قبل اطلاعات دقیق بدهید، کافی است.» همچنین وی به وزیر کشور و استاندار فارس دستور داد تا «علل حادثه شیراز را بررسی و گزارش آن را به همراه علل و هرگونه کوتاهی یا مقصران احتمالی سریعا ارایه دهند.»

در جریان سیل گلستان هم ابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه از سازمان بازرسی کل کشور خواست تا افراد و نهاد‌هایی را که در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان «آق‌قلا» کوتاهی کرده‌اند، معرفی کند.

پژوهشگر ایرنا به منظور آسیب‌شناسی حوادث اخیر و جاری شدن سیلاب نظر «مسعود رضایی» نماینده شیراز و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس را جویا شد. در ادامه متن این گفت‌وگو آمده است:

  شرایط و وضعیت اسکان سیل‌زدگان

مسعود رضایی درباره شرایط و وضعیت اسکان سیل‌زدگان گفت: خوشبختانه پس از سیل مهیبی که دامن شهر ما را گرفت هم‌اکنون با کمک و مساعدت دولت محترم و هلال احمر و دیگر نهادهای کمک رسان، وضعیت بهتری را شاهد هستیم بطوری که بسیاری از آسیب دیدگان ساماندهی شدند و از نظر اسکان و بهبود شرایط رفاهی مورد توجه قرار گرفته‌اند. تنها مشکل عمده در حال حاضر وضعیت محله قدیمی و سنتی «سعدیه» است که از بافت سنتی و بسیار قدیمی بهره می‌برد و در جریان سیلاب‌های اخیر آسیب‌های جدی و زیادی دیده است، اکنون بیشترین توجه برای اسکان و بهبود وضعیت معیشتی این منطقه صورت می‌گیرد، امیدواریم با برنامه‌ریزی و مساعدت دولت و ارگان‌ها هر چه زودتر شاهد رفع خسارت‌ها و بازگشت شرایط اولیه باشیم.

  دلایل بروز سیل در شیراز

رضایی در پاسخ به دلایل بروز سیل و اظهارات متفاوت و ضد و نقیضی که در این باره به وسیله کارشناسان مطرح می‌شود، بیان داشت: متاسفانه افراد از ظن خود و به دور از مسائل دقیق کارشناسی در ارتباط با دلایل بروز سیل در شیراز مباحثی را عنوان می‌کنند که خیلی از آنها صحت ندارد و غیرکارشناسی است، برپایه مشاهدات و پژوهش‌های میدانی در کنار ورودی شیراز یا همان دروازه قرآن، رود بزرگی جهت عبور آب و تخلیه سیلاب وجود داشته که در سال‌های گذشته و بنا بر ضرورت شهری این مسیر تبدیل به راه و جاده شده است در این میان باید اشاره کرد که در زیر این مسیر جاده‌ای، لوله‌ای به قطر 1.6 متر تعبیه شده بود که متاسفانه به دلیل عدم لایروبی و وجود گل ولای فراوان که سیلاب با خود به همراه داشته، این لوله دچار گرفتگی شده و نتوانسته بود، عبور جریان را به خوبی انجام دهد.

در مورد وضعیت برخورد خودروها در این منطقه نیز باید عنوان کرد به دلیل شیب زیادی که دروازه ورودی شهر دارد، آب و سیلاب شتاب تندی گرفته و باعث برخورد و صدمه به خودروهای زیادی که در آن منطقه در حال عبور و مرور بوده‌اند، شده است، از این رو توجه و لزوم مسیر جایگزین و بازدید مداوم برای مسیرهای تخلیه آب از جمله الزاماتی بود که می‌بایست پیش از ورود مسافران به شیراز و جلوگیری از این میزان خسارت انجام می‌گرفت.

 

ارسال نظر