اخبار

۱۳۹۷/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۶۷۶

اجرای طرح جلوگیری از مسمومیت قارچی

در نشستی با حضور مسوولان با اشاره به اجرای طرح جلوگیری از مسمومیت قارچی در کشور تاکید شد، قارچ‌های سمی تنها در آزمایشگاه قابل تشخیص است و مردم حتما به هشدارهایی که از امسال در محل رویشگاه‌ها نصب خواهد شد توجه کنند. به گزارش فارس، سال گذشته حدود ۱۱۸۰ نفر از هموطنان به دلیل مسمومیت قارچ بستری شدند و ۲۲ نفر از آنها هم فوت کردند. در این نشست اعلام شد بر اساس آمارهای بارندگی و رطوبت امسال، پیش‌بینی شده است در سال جاری تولید قارچ‌های سمی در جنگل‌ها، مرغزارها و مراتع بیشتر شود، بنابراین با توجه به اینکه قارچ‌های سمی از نظر ظاهری قابل شناسایی نیستند، تاکید شد هشدارهای لازم به هموطنان داده شود و قارچ حتماً از مراکز فروش معتبر تهیه شود. محمدحسن افشار رییس هیات‌مدیره انجمن پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی اعلام کرد: ۲ هزار نوع قارچ وجود دارد که ۶۷ نوع آن خوراکی است و بیشتر این قارچی که کشت می‌شود از نوع دکمه‌ای و صدفی است. ۱۷ نوع قارچ دکمه‌ای وجود دارد که فقط یک نوع آن خوراکی است و تشخیص آن بسیار مشکل و تنها توسط قارچ‌شناسان صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به مسمومیت هموطنان در سال گذشته از طریق قارچ، اعلام کرد: طی سه ماه هر روز ۲۰ میلیارد تومان تولیدکنندگان قارچ کشور متضرر شده‌اند که کل خسارتی که به این صنعت وارد شد ۱۸۰۰ میلیارد تومان بود. به گفته افشار درحالی که قیمت تمام‌شده هر کیلو قارچ ۸۹۰۰ تومان بود، قیمت قارچ به کیلویی ۱۵۰۰ تومان رسید. وی گفت: با توجه به مشکلاتی که سال گذشته برای پرورش‌دهندگان قارچ به وجود آمد، امسال قرار است بنرها، تابلوهای طراحی‌شده که حاوی هشدار به مردم است، در ابتدای جنگل‌ها، پارک‌های جنگلی و مراتع نصب شود تا مردم بدانند که قارچ‌هایی که در این رویش‌گاه‌ها وجود دارند، برای استفاده نیست و صرفا می‌توانند از تماشای آن لذت ببرند.

دلالان، عامل اصلی التهاب بازار شکر

مجری طرح چغندرقند و نیشکر کشور با بیان اینکه در تولید شکر مورد نیاز کشور کمبودی نداریم، گفت: واسطه گران و دلالان عامل اصلی گرانی شکر هستند.

«علیرضا یزدانی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: بارندگی‌های امسال موجب اندکی تاخیر در برداشت چغندر بهاره شد، با این وجود، علاوه بر ذخایر استراتژیک، انبارها هم شکر داشتند.

وی اظهارداشت: کمبودی در تولید و ذخایر شکر نداریم و این ذخایر برای سال آینده نیز کافیست.

مجری طرح چغندر قند و نیشکر کشور با تاکید بر اینکه نیازی به واردات نداریم، اضافه کرد: حتی اگر کمبودی در این زمینه احساس شود دولت برای تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها اقدام به واردات می‌کند. وی تصریح کرد: البته به دلیل خشکسالی‌ها و کمبود منابع آبی اندکی امسال سطح زیرکشت چغندرقند و نیشکر کاهش یافته، اما افزایش عملکرد در واحد سطح را داریم؛ بنابراین خلل در عرضه محصول به بازار هیچ ارتباطی با این موضوع ندارد.

مجری طرح چغندرقند و نیشکر کشور گفت: با پیگیری وزیر جهاد کشاورزی و تصویب شورای اقتصاد، قیمت خرید تضمینی چغندرقند 20 درصد نسبت به سال 97 افزایش یافته است.

وی افزود: با این افزایش، قیمت هر کیلوگرم چغندرقند بهاره 374 تومان و چغندرقند پاییزه به 364 تومان رسید.  یزدانی ادامه داد: براساس مصوبه شورای اقتصاد، به ازای هر کیلوگرم چغندرقند مبلغ 61 تومان هزینه کرایه حمل در سقف قیمت ابلاغی با جایزه 2 کیلوگرم شکر یا قند و در قبال تحویل هر تن چغندر قند 20 کیلوگرم تفاله خشک منظور شده است.  وی اضافه کرد: افزایش قیمت خرید تضمینی چغندرقند در راستای حمایت از کشاورزان و به منظور پایداری تولید شکر کشور است. یزدانی خاطرنشان کرد: در سال زراعی جاری نرخ خرید تضمینی چغندر بهاره 309 تومان و چغندر پاییزه 303 تومان تعیین شده بود. در یک تا دو هفته اخیر قیمت هرکیلوگرم شکر در بازار مصرف بیش از 9 هزارتومان رسید در حالی که پیش از این نرخ هرکیلو حداکثر 4 هزار و 500 تومان بود. سرانه مصرف شکر هر ایرانی بین 26 تا 30 کیلوگرم است و سالانه حداکثر 2 میلیون و 200 هزار تن شکر در کشور مصرف می‌شود.

واردات پیاز تقلبی سنبل

رییس اتحادیه گل و گیاه کشور گفت: در برخی از گلخانه‌ها سنبل‌ها به هیچ عنوان گل نداده است و سرمایه تولیدکنندگان نابود شده است. امیدواریم سال آینده وزارت جهاد کشاورزی برای تولیدکنندگان برنامه‌ریزی کند تا کسی نتواند جنس تقلبی وارد کشور کند. اکبر شاهرخی رییس اتحادیه گل و گیاه کشور در گفت‌وگو با ایلنا، در رابطه با وضعیت بازار گل در روزهای پایانی سال اظهار کرد: به دلیل گرمای هوا و رکود در بازار قیمت گل حدود ۴۰ درصد ارزان‌تر شده و این کالا به فراوانی در کشور وجود دارد اما کمی در تامین سنبل برای شب عید دچار مشکل هستیم. وی افزود: برخی واردکنندگان، امسال به جای سمبل درجه یک به تولیدکنندگان، سنبل درجه ۳ تحویل دادند که بیش از نیمی از آنها هنوز رشد نکرده است، در حالی که نسبت به سال قبل گرانتر عرضه شده است. شاهرخی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر در گلخانه‌ها سنبل‌ها بسیار کوچک هستند و کیفیت خوبی هم ندارند. شاهرخی با اشاره به قیمت پیاز سنبل اذعان داشت: قیمت پیاز سنبل همچنان ۷۰ سنت   است   اما نسبت به سال قبل برای ایران گران‌تر تمام می‌شود، امسال پیاز سنبل ۹ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است که نیمی از آن هم خراب شده و به بازار نمی‌رسد.

 

ارسال نظر