خودکشی نظامیان؛ تازه‌ترین پیامد جنگ‌طلبی کاخ سفید

۱۳۹۷/۱۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۱۷۳
خودکشی نظامیان؛ تازه‌ترین پیامد جنگ‌طلبی کاخ سفید

خودکشی نظامیان و کهنه سربازان امریکا از جمله چالش‌هایی است که کاخ سفید حدود 10 سال پس از جنگ در دو کشور عراق و افغانستان با آن دست به گریبان شده و رییس‌جمهوری این کشور را به فکر کاهش تعداد تلفات 6 هزار نفر در سال انداخته است.

به تازگی «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری امریکا آماری را از تعداد بالای خودکشی در میان نظامیان و کهنه سربازان این کشور اعلام کرد. وی در سخنرانی چند روز قبل خود عنوان داشت در ایالات متحده به صورت میانگین روزانه نزدیک به 20 نظامی کنونی یا بازنشسته این کشور خودکشی می‌کند. آمار فوق از این جهت از نگاه رییس‌جمهوری امریکا و رسانه‌ها و تحلیلگران مهم و نگران‌کننده است که تعداد حدود 6 هزار خودکشی در میان مهم‌ترین شهروندانی این کشور که باید الگوی میهن پرستی برای بقیه باشند حدود 1.5 برابر بیشتر از آمار خودکشی در میان جمعیت کل امریکا و دیگر حوزه‌های کاری و غیرنظامیان این کشور برآورد شده است.

  تراژدی خودکشی نظامیان

دونالد ترامپ این آمار را یک تراژدی برای ایالات متحده توصیف کرد. بنا بر اعتراف رییس‌جمهوری امریکا نرخ خودکشی در میان افرادی که دارای سابقه حضور در ارتش امریکا از 11 سپتامبر 2001 و شرکت در دو جنگ خاورمیانه هستند، به‌شدت افزایش یافته است.

تارنمای شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» نوشت: رییس‌جمهوری امریکا با غیرقابل باور خواندن این آمار در میان سربازان و پرسنل نظامی، خواستار انسجام ملی برای رفع این چالش شد و برای این امر فرمان اجرایی را در زمینه یافتن ریشه‌های این بحران و راه‌حل‌های رفع آن صادر کرد.

از جمله نکات مهم در سخنان دونالد ترامپ آن است که در 10 سال گذشته و با اتمام نسبی دو حمله نظامی این کشور به افغانستان و عراق بر میزان آمار خودکشی‌ها افزوده شد. به نوشته روزنامه «یو.اس.ای تودی» اکنون وی دستور داده است تا نهادهای این کشور راه‌هایی را برای جلوگیری از خودکشی سربازان بیایند.

به گزارش ایرنا، ترامپ تلاش می‌کند سازمانی را در سطح اعضای کابینه ایجاد نماید تا اقدامات دولت‌های فدرال برای ارایه خدمات به نظامیان کنونی و سابق را هماهنگ کند. ابتکار ترامپ با عنوان «نقشه راه رییس‌جمهوری برای تقویت کهنه سربازان و پایان تراژدی ملی خودکشی» (PREVENTS Initiative) نام گرفته است. در این طرح بخش‌های دولتی با همکاری نهادهای خصوصی و دولت‌های محلی از همه تلاش‌ها در جلوگیری از خودکشی این دسته از افراد بهره می‌برد.

به نوشته این روزنامه از 2008 تا 2016 هر ساله بیش از 6 هزار سرباز یا بازنشسته نظامی امریکایی جان خود را گرفته‌اند که تعداد کل این آمار به 54 هزار نفر رسیده است. این اقدام ترامپ پس از آن اتخاذ شد که دستگاه‌های دولتی امریکا اعلام کردند از زمان ریاست‌جمهوری ترامپ اقدامات در زمینه رسیدگی به امور نظامیان کمتر شده است به عنوان نمونه درحالی که بودجه‌ای 6 میلیون دلاری برای تبلیغات جهت کاستن از خودکشی نظامیان درنظر گرفته شده بود در سال گذشته میلادی تنها 57 هزار دلار از سوی نهادهای مربوط صرف این امر شد. به همین دلیل برنامه‌ای 10 ساله در کنار بالاترین سطح حمایت‌های کلینیکی از نظامیان در نظر گرفته شده است.  به نوشته رسانه‌های امریکایی بسیاری از این افراد که دست به خودکشی زده‌اند روزگاری در عراق و افغانستان مشغول جنگ بودند. به نظر می‌رسد پس از پایان دوره حضور این افراد در ارتش نسبت به شرایط زندگی و حتی صدمات جنگی آنها بی‌توجهی شده است. به عنوان نمونه یکی از این افراد «رایان لارکین» تفنگدار دریایی امریکا بود که دو دوره در عراق و دو بار در افغانستان خدمت کرده بود. به نقل از نزدیکان وی، رایان مدت‌ها از وجود مشکلات جسمی سخن می‌گفت اما هیچ کس آن را جدی نمی‌گرفت. پدر وی عنوان داشت پس از تحقیقاتی که بعد از مرگ وی صورت گرفت مشخص شد که از جراحتی در مغز رنج می‌برد که در اثر جنگ و آموزش‌های نظامی قبل از آن ناشی شده بود اما پیش‌تر شناسایی نشد.

  پیامدهای لشگرکشی و تجاوز

خودکشی نظامیان در کنار بسیاری از چالش‌های اجتماعی از جمله نتایج چند دهه جنگ و اشغال از سوی امریکا به شمار می‌روند. این درحالی است که تحلیلگران حتی واقعه تروریستی 11 سپتامبر 2001 که موجب راه‌اندازی دو جنگ خونین شد، را نیز نتیجه مستقیم همین سیاست‌های تجاوزکارانه ارزیابی می‌کنند. تارنمای نشریه «National Interest» گزارشی را در زمینه پیامدهای سیاست‌های سالیان اخیر کاخ سفید و ضرورت اصلاح آن از طریق بازگرداندن نیروهای نظامی ایالات متحده از جنگ‌های خارجی منتشر کرده و آورده است دونالد ترامپ اکنون این فرصت را دارد تا سابقه حضور نظامی واشنگتن را پاک کند و حرف آخر بزند که بیش از این به جنگ در کشورهای خارجی ادامه نمی‌دهد. به نوشته این گزارش امریکا نباید در جنگ‌های بی‌پایان خود را درگیر کند زیرا این کشور را خفیف می‌سازد. تحقیقات گذشته هم نشان می‌داد که نتایج فاجعه بار جنگ در سال‌های بعد نمایان می‌شوند. «سامانتا پاور» مقام پیشین دولت ایالات متحده هم سال‌ها قبل در همین زمینه گفته بود «این پیامدی است که مداخله به بار آورده است. ... باید توجه داشت و از تجربه‌های پیشین درس گرفت». این نشریه امریکایی مدعی شد سیاست جنگی امریکا از دهه 1980 به تدریج تغییر کرد و اکنون باید از سال‌ها مداخله و جنگ در کشورهای دیگر درس گرفت. «رونالد ریگان» حضور نیروهای امریکایی در لبنان را اجرایی کرد و باعث مرگ تعداد زیادی از امریکایی‌ها بدون دستاوردی مهم شد. در سال‌های بعد بن‌لادن و القاعده و عملیات تروریستی آنها موجب حضور امریکا در جنگ‌هایی شد که تنها جان نظامیان امریکایی را گرفت.

براساس این تحلیل دستاوردهای این خط مشی از بین رفتن شفافیت بود که موجب کشته و مجروح شدن غیرنظامیان و تعداد زیادی از نیروهای امریکایی شد. خودکشی نظامیان و کهنه سربازان امریکایی هم یکی دیگر از نتایج این سیاست‌ها بود.  این گزارش تاکید دارد: مسوول این شرایط سیاست‌گذاران امریکایی هستند که به کشورها حمله می‌کنند و به منازعات قومی آنها دامن می‌زنند. سپس مقام‌های امریکایی می‌خواهند با یک مداخله دیگر اشتباه قبلی خود را پاک کنند، اما چالش‌های جدیدی را ایجاد می‌کنند و باعث دور جدیدی از پیامدهای ویرانگر جنگ می‌شوند. در این چرخه هر جنگ امریکا جان‌های بیشتری را در ایالات متحده و دیگر کشورها می‌گیرد و بر تعداد دشمنان کاخ سفید می‌افزاید.

 

 

ارسال نظر