اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۲۵ - ۰۰:۲۵:۲۱
کد خبر: ۱۳۷۶۵۷

خودکفایی شکر زیر تیغ شورای اقتصاد

کاهش سطح زیرکشت چغندرقند که مهم‌ترین دلیل آن نیز عدم رضایت کشاورزان از نرخ خرید تضمینی این محصول عنوان می‌شود، نگرانی‌هایی را درباره سرنوشت خوداتکایی شکر ایجاد کرده است.

شکر یکی از کالاهای اساسی و استراتژیک کشور است و کشور طی سالیان اخیر در تولید این محصول به خوداتکایی رسیده است. براین اساس اجرای طرح اقتصاد مقاومتی شکر از سال ۹۵ در کشور آغاز شد و با اجرای این طرح ضریب خوداتکایی این محصول استراتژیک در سال ۹۶ به ۸۵ درصد افزایش یافت که در نتیجه آن واردات شکر به‌شدت کاهش یافت.

براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، نیاز کشور به واردات شکر سالانه ۲.۲ میلیون تن است که که در سال ۹۷ میزان واردات این کالا به کشور به حدود ۸۸ هزارتن رسید و این ۸۸ هزارتن نیز مانده ثبت سفارشی بود که در سال ۹۶ انجام شده بود، بنابراین عملا در سال ۹۷ وارداتی انجام نشده است. با این حال شرایطی امسال سطح زیرکشت چغندر قند در کشور کاهش یافته و دلایل مختلفی از جمله عدم رضایت کشاورزان از نرخ خرید تضمینی چغندرقند، تاخیر در تسویه مطالبات آنان، تاخیر در اعلام نرخ شکر و ... برای آن عنوان می‌شود؛ اما به اعتقاد کارشناسان مهم‌ترین دلیل این مساله نرخ خرید تضمینی چغندر قند است که متناسب با هزینه‌های تولید افزایش نیافته و باعث دلسردی تولیدکنندگان شده است این اتفاق نگرانی‌های زیادی را در زمینه کاهش تولید چغندر قند و آسیب به بحث خودکفایی شکر ایجاد کرده است. سال گذشته نرخ خرید تضمینی افزایش نیافت و امسال نیز افزایش آن متناسب با هزینه‌های تولید نیست به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده پیگیر اصلاح نرخ خرید تضیمنی این محصول برای سال زراعی جاری است. در همین زمینه علیرضا یزدانی، مجری طرح چغندر قند وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به لزوم اصلاح نرخ خرید تضمینی چغندر قند، اظهارداشت: سیاست‌های ارزی ومشکلاتی که در این زمینه به وجود آمد، موجب شد هزینه‌های تولید چغندرقند به‌شدت افزایش یابد. وی اضافه کرد: در حال پیگیری هستیم که نرخ خرید تضمینی چغندر قند با توجه به افزایش هزینه‌ها، افزایش یابد. مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: قیمتی که توسط شورای اقتصاد تصویب و ابلاغ شده براساس اطلاعات مربوط به هزینه‌های تولید سال گذشته است درحالی که امسال هزینه‌های تولید به‌شدت بالا رفته است.

یزدانی با بیان اینکه اصلاح قیمت خرید تضمینی مبنای اقتصادی دارد، گفت: قیمت خرید تضمینی چغندر قند بهاره ۳ هزار و ۴۰۳ ریال و چغندر قند پاییزه ۳ هزار و ۳۳۸ ریال تصویب و اعلام شده است در حالی که پیشنهاد ما حدود ۳۲ درصد افزایش نسبت به سال ۹۶ بوده که براین اساس باید قیمت به بالای ۴۰۰۰ ریال می‌رسید. وی اضافه کرد: در صورتی که پیشنهاد ما مورد پذیرش قرار می‌گرفت، روند افزایش نرخ خرید تضمینی باتوجه به رشد هزینه‌های تولید روندی منطقی بود ضمن اینکه باید حتما در نرخ شکر تجدیدنظر انجام شود تاتولیدکنندگان رغبت تولیدداشته باشند. این مقام مسوول در وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه وزارتخانه در حال پیگیری این مساله است، تصریح کرد: امیدوار هستیم نتیجه آن به زودی اعلام شود چرا که برای ما بسیار مهم است و در تصمیم‌گیری کشاورزان برای کشت امسال تاثیربسزایی دارد.

امریکا توان رقابت با گندم روسیه را ندارد

با حمایت‌ های دولت پوتین و افزایش چشمگیر تولید گندم روسیه، این کشور توانست با تولید 130 میلیون تن گندم و صادرات بیش از 34 میلیون تنی این محصول، به قطب گندم جهان بدل شده و بر سلطه امریکا در بازار غلات پایان دهد. به گزارش فارس به نقل از راشاتودی با رکوردشکنی تولید گندم و پایین آمدن قیمت این محصول در روسیه، امریکا در حال از دست دادن بازارهای خود برای این محصول حیاتی در جهان است. صادرات کشاورزی روسیه به لطف پایین بودن قیمت ارز این کشور و حمایت‌های کلان پوتین در حال افزایش است. انتظار می‌رود طی سال جاری کشاورزان روسی بیشترین میزان برداشت محصولات کشاورزی طی یک قرن اخیر را داشته باشند. بطوری‌که طبق گزارش «وال استریت ژورنال» این کشور در فصل زراعی جاری 83 میلیون تن گندم تولید خواهد کرد. به گفته دیمیتری ریلکو، مدیرکل موسسه مطالعات بازار کشاورزی روسیه، قیمت پایین و نزدیکی به بازارهای بزرگ دو مزیت بزرگ روسیه در تحقق این امر هستند. وی افزود: روبل نسبتاً ضعیف (ارزش پول ملی پایین) برای بازار صادراتی گندم روسیه خوب است، به همین دلیل ما شاهد رشد و توسعه تدریجی صادرات محصولات کشاورزی‌مان هستیم. بااین‌حال رقم تولید گندم نیز طبق اعلام دولت روسیه بسیار چشمگیر است، بطوری‌که مشاور غلات این کشور رقم 130 میلیون تن گندم را اعلام کرده که در قیاس با تولید گندم در سال 1978 (یعنی قبل از جنگ شوروی با افغانستان) که یک رکورد محسوب می‌شد، رشدی چشمگیر داشته است.

گفتنی است بخش کشاورزی امریکا در فصل جاری با آب‌وهوای بد مواجه شده است، به این معنی که زمین‌های کم‌تری در این کشور به کشت گندم اختصاص یافته و انتظار می‌رود تولید گندم در مقایسه با فصل قبل تا یک‌چهارم کاهش یابد. این شرایط نامساعد تولید گندم در امریکا و افزایش تولید در روسیه، قیمت گندم در شیکاگو را تا 25 درصد کاهش داده است، به همین دلیل گروه بازرگانی گندم امریکا واقع در مصر به فعالیت خود خاتمه داده است. سخنگوی این گروه تجاری اعلام کرد که ما دیگر توان مقابله با روسیه و رقابت با آن را در این زمینه را نداریم.

 

 

ارسال نظر