اراده آهنین ایران در دفاع مقدس بر توطئه امریکا چیره شد

۱۳۹۷/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۹۲۴

حمید بعیدی‌نژاد در یادداشتی پیرامون تجهیز لجستیکی و تسلیحاتی رژیم صدام توسط غرب و شرق به‌ویژه امریکا و اشاره به فرازهایی از اعترافات «هوارد تایشر»عضو شورای امنیت ملی امریکا در دادگاه، تصریح کرد که اراده آهنین ایران در دفاع مقدس بر توطئه امریکا چیره شد.

به گزارش ایرنا، سفیر ایران در انگلیس در گفت‌وگو با خبرنگاران ایرانی درباره سند اعترافات «هوارد تایشر» عضو شورای امنیت ملی امریکا درباره جنگ ایران و عراق افزود: این سند مهمی است که در قالب پیوست در دادگاهی که موضوع آن یکی از شرکت‌های امریکایی در کمک به عراق مطرح بود ثبت شد و حاوی نکات و مطالب مهمی است که سعی کردم در گزارش مختصری که دادم به آن نکات اشاره‌کنم. سفیر کشورمان توضیح داد: ایشان در آن سند اشاره می‌کند که در سال ۷۷ تا ۸۷ میلادی عضو شورای امنیت ملی بوده و در تمام تصمیم‌گیری‌های شورای امنیت ملی حضورداشته و بطور منظم و مرتب با رییس سازمان آقای ویلیام کیسی و همین‌طور معاون سازمان سیا همکاری نزدیک و منظمی داشته و در تمام جریان‌های سیاست ساز امریکا در زمان جنگ حضور قوی داشته است.

بعیدی نژاد افزود: او اذعان می‌کند در سال ۸۲ دلایل و شواهدی که امریکا به دست آورد، به این اطمینان رسید که عراق در جنگ با ایران در مسیر شکست قرار دارد و این می‌تواند برای منافع منطقه‌ای و بین‌المللی برای امریکا و اسراییل بسیار زیان‌بار باشد. بر این اساس جلسات بسیار زیادی را در شورای امنیت ملی برگزار می‌کنند و به نتیجه می‌رسند که وقت این است امریکا دخالت کند و اجازه ندهد که رژیم صدام سقوط کند و برای این کار یک عزمی را جزم می‌کنند که تمام اقدامات لجستیک، پشتیبانی، تسلیحاتی و تبادل اطلاعات ماهواره‌ای و درواقع عکس‌هایی که بطور دقیقی از مناطق مختلف تهیه می‌شود را به اطلاع صدام برسانند تا مانع شکست او شوند.

وی ادامه داد: ابتدا تصمیم رییس‌جمهوری امریکا را نیاز داشتند چون رونالد ریگان در آن زمان عملاً در برابر این وضعیت دوگانه قرار گرفته بود که یا باید می‌پذیرفت امریکا دخالتی در جنگ نداشته باشد یا باید منافع منطقه‌ای خود را معلوم می‌کرد و به نحوی وارد جنگ و به نفع صدام وارد عمل می‌شد که درنهایت با بحث‌هایی که باهم داشتند به جمع‌بندی دوم می‌رسند و جمع‌بندی امریکا این می‌شود که این کشور باید به نفع عراق وارد جنگ شود و تضمین کند که عراق از تمام امکانات لجستیک و تسلیحاتی برخوردار شود و در جنگ با ایران شکست نخورد.

بعیدی‌نژاد عنوان کرد: اتفاقی که اینجا می‌افتد این است که نویسنده در این سند بطور روشن اعلام می‌کند تصاویر ماهواره‌ای دقیقا نظر فنی فرمانده‌های نظامی را تایید می‌کند مبنی بر اینکه در عراق، رژیم صدام با دو تمرکز نیرو در شمال به سمت بغداد و در جنوب به سمت بصره مواجه است و این‌یک خلأ و شکاف دفاعی بین این دوتا تجمع نیرو وجود دارد. از آن‌طرف مشاهده می‌کنند که نیروهای نظامی ایران دقیقاً برای آن خلأ دفاعی برنامه‌ریزی می‌کنند و هدف حضور گسترده رزمندگان ایرانی این است که بتوانند این شکاف دفاعی را پر کنند و با شکستن خط دفاعی شمال و جنوب عراق و جدا کردن بغداد از بصره درواقع ارتش صدام را با شکست مواجه کنند .

سفیر کشورمان افزود: وقتی اینها برای امریکا قطعی و مسلم می‌شود، تصمیم می‌گیرند که به هر نحوی شده باید این خطوط یا ترمیم شود یا با پشتیبانی از رژیم صدام کاری کنند که ایران نتواند از خلأ بین دو تمرکز نیرو استفاده کند. لذا وارد صحنه می‌شوند و با پیام‌های زیادی که توسط افراد مختلف به رژیم صدام ابلاغ می‌کنند، تلاش می‌کنند که هم تسهیلات پیشرفته زیادی را از سرتاسر دنیا به دست صدام برسانند و هم با آنچه که خودشان از آن به عنوان«توصیه‌ها و مشورت‌های عملیاتی و راهبردی» به عراق نام می‌برند صدام از یک شکست حتمی نجات پیدا کند.

بعیدی نژاد ادامه داد: اولین موردی که نویسنده در این سند اشاره می‌کند تماسی است که جورج بوش که در آن زمان معاون رییس‌جمهوری امریکا بود، از حُسنی مبارک رییس‌جمهور مصر درخواست می‌کند که پیامی را به شخص صدام برساند مبنی بر اینکه حملات نظامی را به سمت حملات هوایی و بمباران‌های پی‌درپی ایران بکشاند و بتواند با این تدابیر ایران را از موقعیتی که بوده یک مقدار عقب بکشاند. وی افزود: نویسنده همچنین عنوان می‌کند که امریکا بطور مکرر از طریق رهبران کشورهای اروپایی و کشورهای خاورمیانه که متحدان امریکا بودند توصیه‌های استراتژیک، راهبردی و عملیاتی را به‌نوعی به رژیم صدام رسانده که بتوانند بر روند شرایط جنگ در مرزهای ایران و عراق تأثیر بگذارند.

سفیر کشورمان افزود: یکی از ماموریت‌هایی که ایشان به‌صراحت اعلام می‌کند این است که بر اساس دستورهای محرمانه رییس‌جمهور که حتی ایشان می‌گوید شماره آن‌هم محرمانه است، «ویلیام کیسی» رییس سازمان سیا مامور می‌شود نظارت نزدیکی را داشته و مطمئن شود عراق از تمام تسهیلات و تجهیزات و ادوات لازم برای دفاع از خودش برخوردار است و با شکست مواجه نشود.

وی افزود: بنابراین اینها یک مانیتورینگ انجام می‌دادند که هر کس در سراسر دنیا اسلحه می‌فروخته را تشویق می‌کردند و همه کشورها و کمپانی‌های بزرگ را ترغیب می‌کردند که بالاترین و پیشرفته‌ترین نوع سلاح را به عراقی‌ها بدهند.

بعیدی نژاد افزود: سیاست امریکا این‌طور که ایشان اعلام می‌کند ابن بود که بطور مستقیم وارد تأمین تسلیحات عراق نشود و حتی‌الامکان این را از طرق بازار جهانی و کشورهای دیگر تأمین کنند. اما این مانیتورینگ ازاین‌جهت حائز اهمیت بود که اطمینان به دست بیاورند جنگ‌افزارهایی که به عراق می‌رسد سلاح‌هایی باشد که مانع شکست عراق از ایران بشود و سازمان سیا مامور بود که بطور پیوسته این مانیتورینگ را انجام دهد. منتها ایشان به‌صراحت می‌گوید اینکه امریکا نمی‌خواست بطور مستقیم سلاح به عراق بدهد برای این بود که احساس می‌کردند عراق قادر به تأمین سلاح‌هایش بوده است.  وی ادامه داد: ایشان می‌گوید یکی از مثال‌هایی که می‌تواند با آن نشان دهد امریکا هرکجا لازم بوده بطور مستقیم وارد صحنه ارسال سلاح به عراق می‌شود، به سلاح‌های نفوذی ضد‌زره اشاره می‌کند و می‌گوید ما از مانیتورینگی که داشتیم متوجه شدیم که این نوع سلاح به هر دلیلی به عراق ارسال نشده و چون اعتقاد داشتند که ورود این سلاح می‌تواند صحنه نبرد را به نفع عراق تغییر دهد، خود امریکا وارد عمل می‌شود و این نوع سلاح را به‌صورت مستقیم به عراق تحویل می‌دهد.

سفیر کشورمان ادامه داد: مورد دیگری که ایشان اشاره می‌کند می‌گوید از سالی که وارد شورای امنیت ملی شدم، ویلیام کیسی به عنوان رییس سازمان سیا اصرار داشت که ما باید بمب‌های خوشه‌ای را به عراق تحویل دهیم. چون این بمب‌ها می‌تواند سلاح موثری در برابر سیاست موج انسانی ایران باشد و درواقع نیروهای نظامی ایران را با یک تهدید جدید مواجه می‌کند. او می‌گوید ویلیام کیسی همواره اصرار داشته که ما از هر طریقی که شده باید بمب‌های خوشه‌ای را به عراق تحویل دهیم که همین اقدام هم صورت گرفت.

. بعیدی نژاد افزود: یکی از فرازهای مهم این سند اشاره به تمایل اسراییل به کمک به صدام است. در مطلبی ایشان اذعان دارد که رژیم صهیونیستی از ما درخواست کرد که جلسه‌ای را در اورشلیم برگزار کنیم که ایشان می‌گوید من و (دونالد) رامسلفد به شهر اورشلیم رفتیم و اسحاق شامیر که در آن زمان وزیر امور خارجه اسراییل بود صریحاً به امریکا اعلام می‌کند که ما در تحلیل‌های خودمان به این نتیجه رسیدیم که دولت و نظام ایران خطر بسیار بزرگی برای اسراییل هست وبا وجود شعارهایی که رژیم بعثی عراق می‌دهد، اما حرکت نظام ایران برای ما خطر دارد.

سفیر کشورمان افزود: وقتی اینها برای امریکا قطعی و مسلم می‌شود، تصمیم می‌گیرند که به هر نحوی شده باید این خطوط یا ترمیم شود یا با پشتیبانی از رژیم صدام کاری کنند که ایران نتواند از خلأ بین دو تمرکز نیرو استفاده کند. لذا وارد صحنه می‌شوند و با پیام‌های زیادی که توسط افراد مختلف به رژیم صدام ابلاغ می‌کنند، تلاش می‌کنند که هم تسهیلات پیشرفته زیادی را از سرتاسر دنیا به دست صدام برسانند و هم با آنچه که خودشان از آن به عنوان «توصیه‌ها و مشورت‌های عملیاتی و راهبردی» به عراق نام می‌برند صدام از یک شکست حتمی نجات پیدا کند.

بعیدی نژاد ادامه داد: اولین موردی که نویسنده در این سند اشاره می‌کند تماسی است که جورج بوش که در آن زمان معاون رییس‌جمهوری امریکا بود، از حُسنی مبارک رییس‌جمهور مصر درخواست می‌کند که پیامی را به شخص صدام برساند مبنی بر اینکه حملات نظامی را به سمت حملات هوایی و بمباران‌های پی‌درپی ایران بکشاند و بتواند با این تدابیر ایران را از موقعیتی که بوده یک مقدار عقب بکشاند. وی افزود: نویسنده همچنین عنوان می‌کند که امریکا بطور مکرر از طریق رهبران کشورهای اروپایی و کشورهای خاورمیانه که متحدان امریکا بودند توصیه‌های استراتژیک، راهبردی و عملیاتی را به‌نوعی به رژیم صدام رسانده که بتوانند بر روند شرایط جنگ در مرزهای ایران و عراق تأثیر بگذارند.

سفیر کشورمان افزود: یکی از ماموریت‌هایی که ایشان به‌صراحت اعلام می‌کند این است که بر اساس دستورهای محرمانه رییس‌جمهور که حتی ایشان می‌گوید شماره آن‌هم محرمانه است، «ویلیام کیسی» رییس سازمان سیا مامور می‌شود نظارت نزدیکی را داشته و مطمئن شود عراق از تمام تسهیلات و تجهیزات و ادوات لازم برای دفاع از خودش برخوردار است و با شکست مواجه نشود

.وی گفت: اگر بخشی از این مطالب به‌خوبی تبیین شود می‌تواند بسیاری از شبهاتی را که این روزها از طرق مختلف در دل جوانان و مردم کشور تردید و شک ایجاد می‌کند از بین ببرد و ملت و جوانان ما خواهند فهمید که آن دوران، دوره نورانی از تاریخ کشور بود که ثمرات آن را کشورما توانست حس کند. امروز اقتدار ایران حاصل همان رشادت‌ها و ایثارگری‌هایی بود که رزمندگان ما داشتند و تاکنون اثر خودش را داشته و از این به بعد هم این آثار در منطقه ما مشهود خواهد بود.

 

 

ارسال نظر