سراب سرمایه‌گذاری در خارج از کشور

۱۳۹۷/۰۹/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۰۵۴

تبلیغات برای جذب سرمایه‌گذاری ایرانیان در آن سوی مرز‌ها و به خصوص کشور‌هایی همچون گرجستان، اخیرا با شدت و افزایش هر چه بیشتری همراه شده، اگر در دوران نه چندان دور گذشته این موضوع صرفاً در شبکه‌های ماهواره‌ای ظهور و بروز پیدا می‌کرد امروزه تارنما‌ها و فضای مجازی به عرصه‌ای برای تبلیغات اِغوا‌کننده مذکور مبدل شده‌اند.

باشگاه خبرنگاران گزارش داد: تبلیغات اغوا‌کننده و فریبنده برای جذب سرمایه‌گذاری ایرانیان در آن سوی آب‌ها، موضوع جدید و نوظهوری نیست، اما جدیدا شاهد افزایش و گستره هر چه بیشتری از این تبلیغات در سایت‌ها و فضای مجازی هستیم، تبلیغاتی که مصداق آواز دُهُلی است که از دور دست‌ها خوش به نظر می‌رسد، اما پشت پرده این تبلیغات، سرابی است که با کوچک‌ترین غفلت، دارایی ایرانیان را بر باد خواهد داد و بعضا بازگشت این دارایی ناممکن خواهد بود. عملیاتی شدن اولین مراحل پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۷ و قطعی شدن این امر در سال ۲۰۲۰ میلادی، فراخ و گسترده بودن عرصه برای سرمایه‌گذاری و کسب و کار، دریافت سود‌های آنچنانی، خرید املاکی زیبا با چشم‌انداز چشم نواز، نمونه‌هایی از تبلیغات مستمر، مکرر و دنباله‌دار گرجی‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای، سایت‌ها و فضای مجازی به شمار می‌رود. تبلیغاتی که به‌صورتی فریبنده مطرح می‌شود و در این میان کم نبوده‌اند افراد و گروه‌هایی که سرمایه‌های خود را روانه این کشور کرده‌اند تا به اصطلاح با گشوده شدن فصلی نو در زندگی اقتصادی آنها، حُصول تحولاتی شگرف در این عرصه محقق شود و اموال و دارایی‌های آنها به دو تا سه برابر افزایش پیدا کند. کشور ترکیه نیز سال‌هاست تبلیغات در این حوزه را در دستور کار قرا داده و مکرراً خرید ملک، هتل باغ و غیره در شهر‌هایی همچو استانبول، آلانیا، آنتالیا و غیره تبلیغ می‌کند، تبلیغاتی که با کاهش ارزش پولی ملی ترکیه در ماه‌های اخیر با افزایش هر چه بیشتری نیز همراه شده و به واقع ترک‌ها درصدد هستند بخشی از تنزل ارزش پول مِلی خود را با جذب سرمایه ایرانیان جبران کنند. اما مهم‌ترین هدف کشور‌های مذکور، پول ایرانیان است و بس، و بعد از مدتی برخورد‌های سخت برای مجاب کردن ایرانیان به ترک این کشورها، (بخصوص در گرجستان) نمود پیدا می‌کند و این همان سرابی است که در ابتدای گزارش از آن یاد شد، سرابی تحت عنوان سرمایه‌گذاری. چندی پیش، سفیر ایران در گرجستان با طرح این موضوع که خرید ملک، تضمینی برای اقامت طولانی مدت نیست به متقاضیان ایرانی که به اصطلاح سودای سرمایه‌گذاری واِقامت در این کشورکوهستانی را در سر می‌پرورانند، هشدار داد. با وجود این، آنچنان که اعداد و ارقام منعکس شده در رسانه‌ها نشان می‌دهد، تاکنون بیش از ۱۰ هزار ایرانی در گرجستان سکونت پیدا کرده‌اند، سکونتی که لزوما تضمینی برای اقامت دایم آنها نخواهد بود. بنابر گزارش‌های موجود نخست وزیر گرجستان چندی پیش از اعمال تغییراتی در مقررات اقامت دایم برای اتباع خارجی در این کشور خبر داد.

گئورگی کویریکاشویلی، در یکی از جلسات هیات دولت این کشور گفت: وزارت دادگستری گرجستان، پیش نویس اصلاح قانون اقامت اتباع را تدوین کرده و بنابر این دستور کار، مدت اجازه برای اقامت موقت از ۶ سال فعلی به ۱۲ سال افزایش داده خواهد شد.

مسدود شدن حساب ایرانیان در برخی از بانک‌های فعال در گرجستان از دیگر معضلاتی است که اخیرا ظهور و بروز پیدا کرده، امری که عقبه آن به تعاملات و مناسبات این کشور با ایالات متحده و سیاست‌های خصمانه واشنگتن علیه ایران باز می‌گردد و البته ظاهرا این امر در قالب قوانین این کشور در راستای مبارزه با پول شویی نمود پیدا می‌کند. با ظهور و بروز برخی نوسان ارزی و نِمود و چالش‌هایی در این عرصه (در ماه‌های گذشته)، تدابیری در راستای تامین و ارایه ارز به متقاضیان از سوی دولت اندیشیده شد که البته این تدابیر برای برخی تلخ و ناخوشایند است، اما در سطح کلان، امری معقول، منطقی و ضروری به نظر می‌رسد. آنچنان که مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، برخلاف تبلیغاتی که بصورتی فراگیر، منعکس می‌شود کشور گرجستان صرفا به واسطه مالکیت افراد در یک ملک مسکونی، مجوز اقامت صادر نمی‌کند و در صورت خوش شانس بودن متقاضیان، این اقامت، مقطعی و در بازه‌های زمانی یکساله، اعطاء می‌شود و در صورت عدم بروز مشکل این اقامت به مدت ۶ سال (با توالی‌های یکساله) استمرار پیدا می‌کند. به واقع اعطای اقامت از سوی کشور‌های مقصد به متقاضیان در شرایطی محقق می‌شود که فرد یا افرادی که چنین هدف یا درخواستی را مطرح می‌کنند برای کشور مزبور، آورده داشته باشند و آورده‌های آنها روند پیشرفت کشور مقصد را تسریع کند. به واقع نیروی انسانی مولد و کارآمد از مولفه‌های اساسی در حصول این امر به شمار می‌رود، در غیر اینصورت، پهن کردن فرش قرمز برای متقاضیان، توهمی است که در نهایت به دیپورت آنها از آن کشور ختم خواهد شد. فرار مغز‌ها و جذب نخبگان، گواهی است بر صحت این ادعا که کشور‌های مقصد با در نظر گرفتن توانمندی افراد، جواز اقامت را صادر می‌کنند (تاکید می‌شود این امر نیز در شرایطی خاص انجام می‌پذیرد و در صورت گرفتار شدن متقاضیان در گرداب کلاهبرداران و تبهکاران به تجربه‌ای تلخ و غیر قابل جبران تبدیل خواهد شد) . امید آن می‌رود ایرانیان متقاضی، با عِرق ملی و البته در نظر گرفتن منافع شخصی خودشان، نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام کنند و قطعا توجه به این امر در میان مدت و بلندمدت تامین‌کننده منافعی خواهد بود که کلیت جامعه از آن بهره خواهند برد، البته نباید و نمی‌توان نقش دستگاه‌های اجرایی را در بهبود وضعیت اقتصادی و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری نادیده اِنگاشت و یقینا این دو مولفه به موازات یکدیگر، بستر توسعه، رونق و شکوفایی اقتصادی کشور را، به نحو هر چه شایسته‌تری مُهیا خواهد ساخت.

 

 

ارسال نظر