اخبار کشاورزی

۱۳۹۷/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۷۵۳

دوره ممنوعیت واردات برنج تمام شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی با توجه به اتمام دوره ممنوعیت واردات برنج، از سازمان توسعه تجارت خواست تا سامانه جامع تجارت برای ثبت سفارش این کالا بازگشایی شود. به گزارش مهر، علی اکبرمهر فرد، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاوزی وزیر جهاد کشاورزی با ارسال نامه‌ای به سرپرست سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که با توجه به اتمام دوره ممنوعیت واردات برنج، سامانه جامع تجارت برای ثبت سفارش این کالا بازگشایی شود.

هرسال در فصل برداشت برنج داخلی، واردات این محصول به کشورمان با هدف حمایت از تولید کنندگان داخلی ممنوع می‌شود.

 

وضعیت ماهیان خاویاری خزر نگران کننده است

معاون موسسه فدرالی شیلات روسیه گفت: وضعیت ماهیان خاویاری در دریای خزر نگران کننده است و با وجود توقف صید تجاری این ماهیان، بهبودی در شرایط دیده نمی‌شود.

«واسیلی سوکولوف» روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در باکو افزود: بر اساس تحقیقاتی که انجام دادیم حداقل به 13 سال زمان برای احیای ذخایر ماهیان خاویاری در دریای خزر نیاز داریم .

وی با اشاره به تصمیم اخیر کمیسیون حفاظت و بهره‌برداری منابع زنده آبی دریای خزر درباره تمدید ممنوعیت صید ماهیان خایاری تا پایان سال 2019 میلادی، افزود: از سال آینده کشورهای حاشیه خزر می‌توانند کنترل دراز مدت برای حفاظت ماهیان خاویاری در دریای خزر به کار بگیرند. ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری از سال 2010 میلادی آغاز شده است . معاون موسسه فدرالی شیلات روسیه، دومین اجلاس کمیسیون حفاظت و بهره‌برداری منابع زنده آبی دریای خزر برگزار شده روزهای 6 تا 8 آذرماه در باکو را ثمر بخش عنوان کرد و گفت: این کمیسیون از ظرفیت‌های زیادی برای حفاظت از منابع آبزی دریای خزر برخوردار است .  سوکولوف افزود: همه کشورهای ساحلی خزر، عزم راسخ برای بهبود شرایط زیست محیطی و منابع زنده دریای خزر دارند و برای اینکه یک دریای بهبود یافته در تمام ابعاد برای نسل آینده باقی بگذاریم باید همه کشورها همکاری‌های تنگاتنگ داشته باشند .  این مقام روسیه گفت: مشکلات و تهدیدات زیادی برای منابع زنده دریای خزر وجود دارد ولی تهدید عمده در این زمینه صید غیر قانونی منابع زنده خزر است و همه پنج کشور ساحلی هدف شان جلوگیری و پایان دادن به صید غیر مجاز است. سوکولوف گفت: آلودگی دریای خزر و ریختن ضایعات صنعتی و خانگی به خزر نیز تامثیر منفی بر منابع زنده این دریا دارد .  

وی اظهار داشت: بروز گونه شانه‌دار «منمیوپسیس» که از دریاهای دیگر از طریق آب توازن کشتی‌ها به دریای خزر منتقل شده، پیآمد منفی برای منابع تغذیه ماهیان از جمله ماهیان خاویاری دارد. این مقام روسی اظهار داشت: برای احیای ماهیان خاویاری در دریای خزر همه کشورها باید در راستای بازسازی و بازپروری این ماهیان به طور مشترک تلاش کنند. سوکولوف تصریح کرد: پنج کشورحاشیه دریای خزر می‌توانند در راستای احیای ماهیان خاویاری و بازسازی مصنوعی این گونه‌ها، تبادل اطلاعات علمی و تحقیقاتی داشته و تجربیات خود در این زمینه به طور گسترده به اشتراک بگذارند .

وی همچنین آلودگی دریا با مواد ناشی از فعالیت بسیاری از شرکت در دریای خزر را از مشکلات زیست محیطی این دریا عنوان کرد.

 

درخواست اصلاح قیمت خرید برگ سبز چای

نماینده مردم رودسر در مجلس گفت: قیمت خرید هر کیلو برگ سبز چای به نرخ ۱۵۲۸ تومان مقرون به صرفه نیست و قیمت باید اصلاح شود.

اسدالله عباسی در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی خطاب به رییس‌جمهور، متذکر شد: متاسفانه خرید یک کیلو برگ سبز چای ۱۵۲۸ تومان قیمت گذاری شده و هر کارگر نمی‌تواند بیش از ۱۰۰ کیلو برداشت داشته باشد لذا این وضعیت سبب ترک باغات چای از سوی کارگران شده است. از شما می‌خواهم قیمت خرید برگ سبز چای را واقعی کنید.

وی در تذکری وزیر راه و شهرسازی گفت: حدود ۱۰ سال است که بسیاری از راه‌ها و پروژه‌های راهسازی در شهرستان املش نیمه کاره رها شده از این رو هر روز شاهد تصادفات در این منطقه هستیم. کمیسیون عمران علت کم کاری، سهل انگاری و غفلت در اداره راهسازی املش را بررسی و گزارش آن را به هیات رییسه مجلس اعلام کند.

نماینده مردم رودسر در مجلس ادامه داد: در انتصاب برخی مدیران نیز شاهد سهل انگاری در وزارت راه و شهرسازی هستیم. استان گیلان مدیرکل راه و شهرسازی ندارد به همین دلیل مدیرکل استان تهران هفته‌ای یک‌بار برای سرکشی به استان گیلان سفر می‌کند.

علی مطهری با وارد دانستن تذکر عباسی از وزیر راه و شهرسازی خواست مشکلات مذکور را رفع کند.

 

ارسال نظر